مذاکرات ترکیه با سوئد و فنلاند درباره پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نهم مارس (۱۸ اسفند) از سر گرفته می‌شود.

آغاز دور جدید مذاکرات ترکیه با سوئد برای الحاق به ناتو

به گزارش قدس آنلاین، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از آغاز مجدد مذاکرات آنکارا با سوئد و فنلاند درباره پیوستن این دو کشور به ناتو در نهم ماه مارس خبر داد.

پس از آنکه راسموس پالودن، رئیس یکی از احزاب افراطی سوئد در ماه ژانویه در هتک حرمت قرآن، یک نسخه از مصحف را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم به آتش کشید، آنکارا سازوکار سه‌جانبه با سوئد و فنلاند را به حالت تعلیق درآورد.

چاووش‌اوغلو در نشستی خبری در آنکارا گفت: همکاران من در جلسه‌ای که نهم مارس در بروکسل برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت.

با این حال، او تاکید کرد که سوئد هنوز به تعهدات خود ذیل تفاهم‌نامه‌ای که ژوئن پارسال در اجلاس ناتو در مادرید به امضا رسید، عمل نکرده هرچند دبیرکل ناتو و متحدانش مدعی شده‌اند که استکهلم قوانین خود را تغییر داده است.

وزیر خارجه ترکیه افزود: متاسفانه هنوز گام‌های رضایت‌بخشی را از طرف سوئد درباره اجرای تفاهم‌نامه مادرید ندیده‌ایم و تا زمانی که این اقدامات صورت نگیرد، نمی‌توانیم به درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو پاسخ مثبت بدهیم.

سوئد و فنلاند پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، درخواست خود برای پیوستن به ناتو را ارائه کردند اما ترکیه به طور مشخص با درخواست استکهلم مخالفت کرده است.

آنکارا استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروه‌های تروریستی متهم کرده و از ترکیه خواسته تا برای به دست آوردن چراغ سبز آنکارا، آنها را به ترکیه مسترد کند.

آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو امیدوارند تا دو کشور نوردیک، در اجلاس ۱۱ جولای ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، به عضویت این ائتلاف نظامی درآیند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.