در حالی این روزها شرکت‌های هواپیمایی فعال در خراسان جنوبی بلیت‌هایش را به صورت نجومی افزایش داده که برای پرواز رفت و برگشت بیرجند-تهران باید بیش از سه میلیون تومان پرداخت کرد.

گلایه شهروندان از بلیت‌های میلیونی پرواز بیرجند - تهران

به گزارش قدس انلاین، مردم استان خراسان جنوبی با توجه به اینکه از داشتن زیرساخت‌های ریلی محروم هستند، برای انجام مسافرت های ضرور خود مجبور به استفاده از ناوگان حمل و نقل هوایی هستند.

اما این روزها وضعیت پروازهای فرودگاه بیرجند مناسب نیست و علاوه بر تاخیرهایی که همواره مسافران شاهد آن هستند افزایش بلیت پروازها نگرانی آنان را دوچندان کرده است.

هرچند قدمت فرودگاه بیرجند با فرودگاه‌هایی مانند بوشهر و تهران برابری می‌کند، اما شاید دوری از پایتخت و محرومیتی که همزاد این استان است و شخصیت فرهنگی آرام مردم این دیار سبب شده تا همواره از تنش گریزان باشند و تنها مشکلات را صبوری کنند و شاید هم شرکت‌های هواپیمایی به این استان توجه چندانی نداشته و هرطور که دلشان می‌خواهد، برخورد می‌کنند.

آن‌گونه که بارها در تاریخ پروازی استان خراسان جنوبی شاهد بودیم که هرگاه ناوگان هوایی کشور دچار کمبود بوده، پروازهای بیرجند در باند کنسلی فرود آمده است.

چند روزی است که فضای مجازی استان خراسان جنوبی پر از گلایه‌ است و شهروندان نسبت به گرانی بلیت، لغو و تاخیر پروازها به ویژه پرواز بیرجند-تهران اعتراض داشته و از مسئولان متولی و بازرسی وزارت راه و شهرسازی خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

طوری هزینه‌های بلیط پرواز بیرجند- تهران افزایش یافته که اهمیتی به قیمت مصوب نداشته و شواهد بیانگر این است برای پرواز رفت و برگشت بیرجند-تهران باید بیش از ۳ میلیون تومان هزینه کرد.

یکی از شهروندان می‌گوید: روز جمعه پنجم اسفندماه بود که یک شرکت هواپیمایی با تاخیر بیش از هفت ساعته علاوه بر اینکه مسافران منتظر شدند در نهایت بنا به نظر خلبان هواپیما بدون مسافر به سمت تهران پرواز کرد. هرچند مسئولان فرودگاه نقص فنی را اعلام کردند اما این تنها مشکل مسافران نیست.

وی بر این باور است: این روزها این شرکت هواپیمایی ۱۶ پرواز را در طول هفته در فرودگاه شهید کاوه بیرجند انجام می‌دهد و به گفته شهروندان هر قیمتی را که می‌خواهد بر روی بلیت‌ها نرخ گذاری می‌کند و همچنین قیمت کنسلی پروازهای این شرکت هواپیمایی هم به نسبت کنسلی‌های سایر شرکت‌های هواپیمایی گران‌تر است. به عنوان مثال برای کنسلی بلیت پرواز بیرجند-تهران باید مسافر بیش از ۹۰۰ هزار تومان را پرداخت کند.

برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند این شرکت هواپیمایی که در وضعیت موجودخود را یکه تاز می‌بیند با چارتری کردن پروازها به هر میزان که می‌خواهد قیمت گذاری می‌کند و کسی هم گویا بر این امر هیچ نظارتی ندارد.

یکی دیگر از مسافران مسیر تهران _ بیرجند با گلایه از گرانی قیمت بلیط هواپیما و افزایش آن از نرخ مصوب افزود: قیمت‌ها به گونه‌ای است که هر روز و هر ساعت یک رقم عنوان می‌شود. به عنوان مثال هفته اخیر با بلیط ۹۰۰ هزار تومان به تهران رفتم اما امروز قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

دیگر مسافر خط پروازی بیرجند - تهران هم با گلایه از تاخیر پرواز چند روز گذشته گفت: علاوه بر گرانی بلیت‌ها چندین ساعت در فرودگاه منتظر شدیم. ای کاش برای فرودگاه بین المللی بیرجند بخش خصوصی گام‌های قوی بردارد تا اندکی از مشکلات مردم کمتر شود.

اما تاخیر تنها دغدغه شهروندان و مسافران نیست چرا که کنسلی پروازها هم از دیگر مواردی است که این روزها توسط یک شرکت هواپیمایی در بیرجند به چشم می‌خورد.

یکی از شهروندان بیرجندی بیان کرد: هر از گاهی شاهد کنسلی پروازها در فرودگاه شهید کاوه بیرجند هستیم و مردم این خطه تقریبا با کنسلی‌ها خو گرفته‌اند.چه طور است به این راحتی مسئولان شرکت‌های هواپیمایی یکی‌یکی پروازها را لغو می‌کنند و در دیگر مسیرهای پروازی به‌کار می‌گیرند؟

شهروند دیگری افزود: بنا به اقتضای شغلی هر ماه باید چند روز را به تهران سفر کنم و همیشه هواپیما را انتخاب کرده‌ام اما با این اوضاع و احوال که پروازها یکی یکی خط می‌خورند مشخص نیست تکلیف من و امثال من چیست؟

درحالی یکی از شرکت‌های هواپیمایی در بیرجند قیمت بلیت‌های خود را به صورت نجومی افزایش داده که به گفته مسئولان مربوطه هرگونه افزایش قیمت بلیت ممنوع بوده و شرکت‌هایی که افزایش بلیت داشته باشند، متخلف محسوب می‌شوند. همچنین اگر شرکت هواپیمایی تاخیر داشته باشد باید پاسخگوی تاخیرهای خود باشد.

فرودگاه‌ها هیچ مسئولیتی نسبت به قیمت گذاری بلیط‌ها ندارند

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به گرانی‌های بلیط شرکت هواپیمایی فعال در مسیر تهران-بیرجند و بالعکس اظهار داشت: قیمت گذاری و نظارت بر قیمت‌ها بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه‌ها مسئول ایجاد، توسعه و نگهداری زیر ساخت‌های فرودگاهی نظیر سیستم‌های کمک ناوبری، باند پروازی و ترمینال است و شرکت‌های هواپیمایی در بخش‌های خصوصی و دولتی در این بستر ایمن اقدام به برقراری پرواز نسبت به تقاضای موجود در بازار می‌کنند.

طهماسبی افزود: در زمینه برقراری پرواز و تداوم آن نقش بخش خصوصی و نمایندگان استان می‌تواند برجسته‌تر باشد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: اگر همشهریان نسبت به قیمت بلیط گلایه و شکایتی دارند، هم می‌توانند در سایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند و یا شکایت خود را به صورت مکتوب تحویل فرودگاه کنند تا به سازمان هواپیمایی کشوری منعکس شود.

طهماسبی با تاکید براینکه ما در فرودگاه‌ها هیچ مسئولیتی نسبت به قیمت گذاری بلیط‌ها نداریم و کار نظارت بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است ادامه داد: در حال حاضر اکثر شرکت‌های هواپیمایی مشکل ناوگان دارند.

وی در زمینه افزایش نرخ پرواز گفت: اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی در چند وقت اخیر درخواست افزایش نرخ بلیط را به سازمان هواپیمایی کشوری داده بودند که فعلا مورد موافقت قرار نگرفته و احتمال می‌رود در این یک ماه باقی‌مانده از سال مجوزی برای افزایش قیمت داده نشود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.