دولت بایدن روز دوشنبه پروژه بحث برانگیز استخراج نفت ویلو را تصویب و راه را برای یکی از بزرگترین توسعه های نفتی و گازی جدید در آلاسکا در ۲۰ سال گذشته با وجود مخالفت شدید فعالان محیط زیست باز کرد.

چراغ سبز آمریکا به پروژه استخراج نفت در آلاسکا و نگرانی شدید فعالان زیست‌محیطی / انتقاد شدید فعالان حوزه آب و هوا از بایدن

به گزارش قدس آنلاین، این اقدام در حالی صورت گرفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تصویب اقدامات گسترده‌ای در آینده خبر داد که برای جلوگیری از حفاری دریایی در ۲.۸ میلیون هکتار از اقیانوس منجمد شمالی استفاده خواهد شد. این اقدام او در جهت آرام کردن منتقدانی بود که او را به خیانت در برنامه های آمریکا برای محافظت از آب و هوا و گرمایش زمین متهم می کردند.

اما پروژه ۸ میلیارد دلاری ویلو که توسط شرکت نفتی کونوکو فیلیپس مستقر در هیوستون برنامه ریزی شده است، نشان دهنده تغییر در مدیریت پروژه های بزرگ سوخت فسیلی توسط دولت بایدن پس از تصویب تعداد کمی از آنها بدون دخالت کنگره یا دادگاه است.

این پروژه چیست؟

منطقه پروژه: هدف پروژه ویلو زمین های ذخایر ملی نفت آلاسکا است، که یک منطقه بکر به مساحت تقریبی ۲۳ میلیون هکتار در دریای بوفورت در شمال دایره قطب شمال و حدود ۳۰۰ کیلومتری غرب میادین نفتی موجود در خلیج پرودو را شامل می شود.

کوچک کردن پروژه: وزارت کشور آمریکا سه مورد از پنج منطقه حفاری پیشنهادی توسط شرکت کانوکو فلیپس را تأیید کرده است. رد کردن این دو مورد دیگر، اندازه اولیه پروژه  که قرار بود ۲۰۰ چاه نفت را شامل شود را حدود ۴۰ درصد کاهش داده و از ساخت ۱۷ کیلومتر جاده، ۳۲ کیلومتر خط لوله و ۱۳۳ هکتار شن ریزی بیشتر جلوگیری می کند.

آزادسازی ۶۸ هزار هکتاری: شرکت کانوکو فلیپس موافقت کرد که ۶۸۰۰۰ هکتار از زمین های تحت اجاره کنونی خود در ذخایر ملی نفت آلاسکا را رها کند و سهم خود را در این ذخایر به میزان یک سوم کاهش دهد.

حائل زیست محیطی: مقامات وزارت کشور آمریکا قول داده اند که "حائلی" محافظتی را بین فعالیت های توسعه نفت در این منطقه و مسیرهای مهاجرت گوزن های قطبی در منطقه ایجاد خواهند کرد.

بایدن برای حفاظت از قطب شمال چه می کند؟

رهاسازی ۱۳ میلیون هکتاری: دولت بایدن روز یکشنبه برای راضی نگه داشتن فعالان محیط زیستی، قوانینی را برای جلوگیری از اجاره زمین های نفت و گاز در آینده بیش از ۱۳ میلیون هکتار از ۲۳ میلیون هکتار زمین های ذخایر ملی نفت آلاسکا، پیشنهاد کرد.

حفاظت از زیستگاه: طبق گفته وزارت کشور آمریکا، این قانون از اجاره زمین برای استخراج نفت و گاز در دو دریاچه، دو رودخانه و یک خلیج در آلاسکا را که از زیستگاه های مهم جهانی برای حیواناتی مثل خرس های گریزلی و قطبی، گوزن های قطبی و پرندگان مهاجر هستند، جلوگیری خواهد کرد.

ممنوعیت استخراج نفت از اقیانوس منجمد شمالی: اقدام بایدن، ممنوعیت نامحدود حفاری دریایی آینده در ۲.۸ میلیون هکتار از اقیانوس منجمد شمالی و حفاظت از کل دریای بوفورت را بر اساس تلاش‌های انجام شده در دولت اوباما تکمیل خواهد کرد.

چرا بایدن جلوی این پروژه را نگرفت؟

به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، شرکت کانوکو فلیپس، از حقوق معتبری برای استخراج نفت از این زمین ها به دلیل اجاره نامه های چند دهه ای خود برخوردار است و دولت بایدن در جلوگیری از پروژه نفت ویلو با محدودیت های قانونی مواجه بود.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود گفته است که دولت آمریکا می دانسته که نمی تواند در دادگاه برای جلوگیری از این پروژه به صورت کامل موفق شود و خطر جریمه های مالی برای دولت وجود داشته است.

انتقاد شدید فعالان حوزه آب و هوا از بایدن

تصویب پروژه ویلو به سرعت با انتقاد فعالان محیط زیستی مواجه شد که با هشتگ ویلو را متوقف کنید، در شبکه های اجتماعی کارزار به راه انداختند تا این پروژه را متوقف کنند.

سونیا آهکیوگاک، دبیر یکی از گروه های فعال در حوزه عدالت زیست محیطی بومی، گفت: «تأیید دولت بایدن بر اجرای این پروژه روشن می‌کند که تلاش های او برای اقدام در محافظت اقلیمی و حفاظت از تنوع زیستی تنها حرف است».

کریستن مونسل، وکیل ارشد مرکز تنوع زیستی، اقدام بایدن را "وحشتناک" خواند و قول داد که به مبارزه برای جلوگیری از اجرای این پروژه ادامه دهد.

مونسل گفت: «انسان ها و حیات وحش از این پروژه آسیب خواهند دید و استخراج و سوزاندن سوخت فسیلی بیشتر، آب و هوا را حتی سریعتر از قبل گرم خواهد کرد.»

اَبیگِیل دیلِن، رئیس سازمان عدالت زمینی، دولت بایدن را به "خیانت به تعهد اصلی خود" در پایان دادن به تغییرات آب و هوایی متهم کرد.

دیلن گفت: «پروژه ویلو وجدان انسان را شوکه می کند. این امر کل قطب شمال غربی را برای حفاری در طول چندین دهه باز خواهد کرد و اکوسیستم شکننده و افرادی که به آن وابسته هستند را ویران خواهد کرد.

مقامات آلاسکا نه چندان ناراحت!

مقامات آلاسکا به طور گسترده از این پروژه حمایت می کنند، آن ها تخمین می زنند هزار شغل در ساخت و ساز و ۴۰۰ شغل دائمی ایجاد شود تا بتوانند به کارایی این خط لوله ادامه دهند. درآمدهای نفتی حدود یک سوم بودجه سالانه ایالت آلاسکا را تأمین می کند و به این ایالت اجازه می دهد تا سود سالانه ای را به ساکنان آلاسکا ارائه کند که در سال گذشته به ۳۲۸۴ دلار رسید.

برخی از مردم بومی آلاسکا که در این منطقه زندگی می کنند نیز از این پروژه حمایت می کنند، زیرا این به معنای تقویت مالی قابل توجهی برای جوامع کوچک آنها خواهد بود.

صنعت سوخت فسیلی آمریکا، بایدن را به خاطر امضای قرارداد ویلو تحسین کرد اما از شکل حفاظت دولت از قطب شمال انتقاد کرد.

فرانک ماکیارولا، معاون ارشد سیاست، اقتصاد و امور نظارتی در مؤسسه نفت آمریکا، گفت که قوانین جدید جلوگیری از حفاری دریایی، پیام متناقضی می دهد.

ماکیارولا گفت: «به نظر می‌رسد وزارت کشور با اعمال این محدودیت‌ها، تعهدات قانونی خود را به عنوان ابزاری برای معامله در نظر گرفته است. او از دولت بایدن خواست به جای یان کار بر راه حل های واقعی برای ارائه انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تمرکز کند.

مارتی دوربین، رئیس مؤسسه انرژی جهانی اتاق بازرگانی ایالات متحده نیز گفت: «ناامیدکننده است که دولت آمریکا بر روی فرصت خود در تولید مقادیر زیادی از نفت و گاز طبیعی در قطب شمال چشم پوشی کرده است.

دوربین ادامه داد: «تهاجم روسیه به اوکراین اهمیت تولید نفت و گاز ایالات متحده را بیش از هر زمان دیگری روشن کرده است. نفت و گاز طبیعی آمریکا نه تنها به عنوان یک اهرم کنترل بر کشورهایی که به دنبال استفاده از انرژی به عنوان سلاح هستند عمل می‌کند، بلکه برای محیط زیست نیز بهتر است که از گاز آمریکا به جای گاز تولید شده در روسیه و دیگر کشورها استفاده شود.»

منبع: یواس‌ای تودی

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.