معاون گردشگری کشور درباره پلمب دو مرکز اقامتی توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات معاون گردشگری درباره پلمب دو مرکز اقامتی

شالبافیان، معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، در این نشست با اشاره به این که در طول یک سال گذشته تلاش کردیم فعالیت ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر صرفاً معطوف به سفرهای نوروزی نشود بلکه تمام طول سال را در بر بگیرد، گفت: این مهم تا حد زیادی محقق شده است و ‌در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌ریزی‌های مناسبی از سوی دستگاه های مربوطه صورت گرفته است.

وی  با اشاره به مهم بودن توزیع مکانی و زمانی  سفرها  افزود: برای این موضوع تمهیدات لازم اندیشیده شد به طوری که دولت لایحه‌ مربوط به تعطیلی پنجشنبه‌ها را تصویب و آنرا برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد، که اگر این طرح به تصویب نهایی برسد به سفرهای کوتاه‌مدت کمک می‌کند. ضمن این که برای جلوگیری از ازدحام  و تراکم سفر امسال نیز مثل سال گذشته  طرح شهرهای مکمل و جایگزین سفر، اجرا می شود چون تجربه اجرای آن در سال قبل بسیار مثبت بوده است.

وی سپس به  بحث  سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها، نقاط حادثه‌خیز و... پرداخت و گفت: موضوع  نقاط حادثه خیز بسیار مهم است. ضمن این که برخلاف اهداف   پیش بینی شده به جای کاهش ۱۰ درصدی تصادفات رانندگی شاهد افزایش سوانح رانندگی و مرگ و میر ناشی از آن در سال جاری هستیم بر این اساس  با همکاری معاونت عمرانی وزارت راه و شهرسازی نقاط حادثه خیز شناسایی و تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات انجام شده است.

وی در همین زمینه با اشاره به این کهبخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی در ۳۰ کیلومتری نزدیکی شهرها رخ می دهد ، گفت:  هماهنگی شده تا سرعت مجاز  در نزدکی ورودی شهرها ۱۰ کیلومتر کاهش پیدا کنند.

 شالبافیان همچنین از راه اندازی ۸۰۰ بازارچه صنایع دستی و ۱۰ هزار غرفه  در ایام نوروز خبر داد و گفت:  با ۱۶هزار تختی که  امسال به ظرفیت اقامتگاه‌های کشور اضافه شده آمار تخت‌های اقامتی در کشور  به ۵۳۰ هزار تخت رسیده است.

شالبافیان با اشاره به تقارن ایام نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان، تصریح کرد:  همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، الگوی متفاوتی در سفرها اتخاذ شده است . به طوری که برای رعایت حرمت ماه رمضان، مواردی چون زیست شبانه، افزایش ساعت فعالیت اماکن و تدارک‌ گشت‌های یک‌روزه را پیش بینی کرده ایم.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به افزایش سفرهای داخلی در دو ماه اخیر گفت:همزمان با این  موضوع تمهیدات مناسبی برای افزایش سطح ایمنی مسافران اندیشیده شده است.

وی در ادامه در خصوص  خبر پلمب تعدادی از مراگر اقامتی به دلیل رعایت نکردن حجاب گفت: ارزش نهادن به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی امری بدیهی و لازم‌الاجرا است و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز همواره  در این زمینه پیشگام بوده است. حتی بخش خصوصی نیز در زمینه رعایت و صیانت از ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی دغدغه‌مند است و در صورت لزوم تذکر داده می شود.  با این وجود نباید برخی  موارد استثنائی، وجهه گردشگری را تحت تاثیر قراردهد .

وی با تاکید بر این که صیانت از سلامت اجتماعی، فرهنگ‌سازی و همگانی کردن ارزش‌های اجتماعی بر عهده همه ماست، افزود: البته فعالان‌ گردشگری در این باره از پیشگامان هستند و این وزارتخانه نیز وظیفه خود می داند از وجهه گردشگری و سلامت  اجتماعی این حوزه  صیانت کند. 

بنابراین پیگیر رفع مشکل یاد شده که برای تعداد معدودی از مراکز اقامتی پیش آمده هستیم. ضمن این که همکاران استانی ما برای احقاق حقوق مسافران و فعالان‌گردشگری فعال هستند.

شالبافیان با بیان این که  اولویت در افزایش  ظرفیت اسکان مسافران نوروزی، با مراکز و تاسیسات رسمی و دارای مجوز است، افزود: با این وجود به تشخیص ستاد هماهنگی در برخی شهرها و استان‌ها نیاز به افزایش ظرفیت احساس می شود که در این صورت برای خدمات دهی به مسافران از ظرفیت‌های غیر رسمی  مثل مدارس، حسینه‌ها، تکیه‌ها  استفاده خواهد شد.

کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت مجاز خودروها

همچنین در این نشست شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که امسال پیش بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سفرها در ایام نوروز می شود گفت: در راستای ایمنی سفر طبق مصوبه کمیسیون راه ها  قرار شد  ۸هزار کیلومتر از راه‌های پرتردد که بیشترین تصادف را دارند شناسایی شود و تحت نظارت کامل قرار گیرد.ضمن این که در این مسیرها ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش سرعت مجاز را خواهیم داشت.

وی با اشاره به شناسایی ۸۷۷ نقطه پرحادثه با هماهنگی پلیس و سازمان راهداری ، از رشد حدود  ۱۰ درصدی تلفات ناشی ازرانندگی در سال جاری خبر داد وگفت:  نیروهای وزارت راه  برای ایمنی  سفر مسافران  در جاده ها مستقر شده‌اند. البته  از رانندگان می خواهیم  با سرعت مطمئنه در جاده ها برانند.

وی درپاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص افزایش زیاد بلیط هواپیما در روزهای اخیر هم گفت:  تعرفه بلیط هواپیما کاملاً مشخص است. امسال دولت در برای حمایت مردم قیمت بلیط هواپیماها و اتوبوس ها را افزایش نداده است. بنابراین هر افزایش قیمتی در این زمینه تخلف محسوب شده و پیگیری می شود.

وی تخلفات صورت گرفته در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما را متوجه سایت های غیر مجاز دانست و گفت: به هرحال سازمان هواپیمایی کشور، تعزیرات حکومتی و دادستانی در این خصوص ورود کرده‌اند و موضع در دست بررسی است.  بنابراین از مسافران  می خواهیم  فقط از سایت های مجاز برای تهیه بلیط  اقدام کنند.

خبرنگار: محمود مصدق

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.