خبرگزاری روسی اسپوتنیک با جمع‌بندی نظرات تحلیلگران اقتصادی در پی ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی (SVB) نوشت: در صورت تداوم افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا همچنان شاهد سقوط بانک‌های بیشتری در ایالات متحده خواهیم بود.

تحلیلگران اقتصادی: تداوم افزایش بهره بانکی به ورشکستگی بانک‌های آمریکا می‌انجامد

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از این خبرگزاری، بیشتر کارشناسان اقتصادی می‌گویند که اقدامات بانک مرکزی آمریکا در بالا بردن نرخ بهره موجب ورشکستگی بانک سیلیکون ولی شد.

این گزارش می‌افزاید: بیشتر تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در صورت تداوم افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا همچنان شاهد سقوط بانک‌های بیشتری در این کشور خواهیم بود.

بانک سیلیکون‌ولی تقریباً نیمی از شرکت‌های فناوری و مراقبت‌های بهداشتی تحت حمایت سرمایه‌گذاری آمریکا را تامین مالی می‌کرد.

در پایان سال ۲۰۲۲، این بانک اعلام کرد که ۱۵۱.۵ میلیارد دلار سپرده بدون بیمه دارد که ۱۳۷.۶ میلیارد دلار آن در اختیار سپرده گذاران آمریکایی است.

کل دارایی بانک سیلیکون ولی تا پایان سال گذشته ۲۰۹ میلیارد دلار بود و اعتقاد بر این است که سقوط این بانک به افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا مربوط است؛ مولفه‌ای که باعث کاهش ارزش دارایی‌های موجود در ترازنامه بسیاری از موسسات مالی شدهاست.

ایالات متحده در سال‌های گذشته به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از بالا رفتن تورم مجبور شد نرخ‌های بهره را بالا ببرد. این رویکرد خطرات خاص خود را دارد چراکه نرخ بهره بالا فعالیت اقتصادی را کاهش داده و موجب رکود اقتصادی می‌شود.

جان بوگناکی مشاور و مدیر شرکت نرم‌افزاری ارزهای دیجیتال تاکن (Tacen) می‌گوید در واقع بانک سیلیکون ولی به جریان سرمایه ناشی از بازار فناوری وابسته است و بالا بودن نرخ بهره سرمایه گذاری در این حوزه را کاهش داد و ممکن است این اتفاق برای بانک‌های دیگر هم رخ دهد.

کارشناسان دیگری مانند مارشال اوربک، محقق موسسه اقتصادی کالج بارد (Bard) نیز اعتقاد دارد که اقدامات بانک مرکزی آمریکا در سال‌های گذشته عامل اصلی ورشکستگی بانک سیلیون ولی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.