معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در سال ۱۴۰۱ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان مشهد حدود ۱۰۰ هکتار بوده است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان مشهد ۱۰۰ هکتار است

به گزارش قدس خراسان، محمد میری دیسفانی  در خصوص تولید گیاهان دارویی در مشهد اظهار کرد: ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان در ایران وجود دارد. این تنوع بی‌نظیر باعث شده که ایران از نظر غنای گیاهی در رتبه بالایی قرار داشته باشد. در این میان وجود ۸۰۰۰ گونه از گیاهان دارویی در ایران هم قابل توجه است. این مقدار حداقل ۲ برابر اروپاست و یک سرمایه ارزشمند داخلی به حساب می‌آید.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: گیاهان دارویی به گیاهانی اطلاق می شود که حاوی بخشی از ماده موثره هستند و قابلیت استفاده به عنوان مکمل، فراورده، روغن، عصاره و … را برای درمان و یا کمک به روند درمان دارند. امروز استفاده از داروهای گیاهی نسبت به چند سال قبل رواج بیشتری پیدا کرده است. گیاهان دارویی ارزان‌تر، قابل دسترس‌تر و کم‌عوارض‌تر از داروهای شیمیایی هستند.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی را می‌توان بسیار راحت به صورت دمنوش، جوشانده، ضماد و… مورد استفاده قرار داد و از مزایا و خواص آن به راحتی بهره برد.  

میری دیسفانی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان مشهد در سال ۱۴۰۰ در حدود ۸۰ هکتار بوده است که شامل گونه‌هایی مانند زیره سبز، زیره سیاه، گل‌گاوزبان، گل‌محمدی، مارچوبه، نعنا فلفلی و آویشن است.  

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ گونه‌های کشت شده علاوه بر موارد بالا گل‌ختمی، سرخارگل، موسیر، آنغوزه، اسطوخودوس، رزماری، مریم‌گلی، بابونه، کینوا و ریحان را شامل می‌شود. در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ هکتار خزانه آنغوزه در مشهد کشت شد که در سال دوم به ۸۵ هکتار زمین اصلی انتقال پیدا کند.

وی گفت: همچنین در تعدادی از گلخانه‌های گیاهان دارویی مانند ریحان، نعنا فلفلی و تعدادی واحد تولیدی قارچ گانودرما و شیتاکه در سطح شهرستان تولید دارد که متناسب با آن صنایع فرآوری محصول نیز احداث شده است.

میری دیسفانی اظهار کرد: در شهرستان مشهد تعداد ۶ واحد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی داریم که در زمینه تولید انواع دمنوش‌ها، داروه‌ها، کرم‌سازی، تولید صابون و شامپو فعالیت دارند. در سال ۱۴۰۱ تعداد هشت دوره آموزشی برای حدود ۱۸۰ بهره بردار در سطح حوزه فعالیت سه مرکز برگزار شد.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: تغییر اقلیم و کاهش سطح آب‌های زیر زمین موجب افزایش سطح مزارع دیم در سطح شهرستان شده است. سیاست‌های باغبانی شهرستان در خصوص گیاهان دارویی کم‌آب مانند زیره، آنغوزه و باریجه برنامه‌ریزی شده زیرا گیاهی مانند آنغوزه تا ۲ متر ریشه دارد و می‌تواند بدون آبیاری نیاز آبی خود را برطرف نماید. همچنین به دلیل نداشتن آفت و بیماری برای کشاورزان کار با این محصول راحت‌تر است. این محصول در سال اول به ازاء هر هکتار ۲۰۰ متر خزانه نیاز دارد و در حد ۲ تا سه کیلو بذر مصرف می‌کند. در سال دوم نشا را به زمین اصلی منتقل نموده و از سال سوم محصول بهره‌برداری می‌شود که کشاورزان تا ۲۰ سال می‌توانند از این کشت برداشت محصول داشته باشند.  

وی تصریح کرد: ارزآوری مناسب، خواص دارویی بالا و استفاده این محصول به صورت ادویه موجب شده تا این محصول در کشورهای جنوب شرقی آسیا اهمیت فراوانی داشته باشد.  همچنین با گسترش تقاضای داخلی و خارجی سطح زیر کشت صنایع فراوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در شهرستان مشهد رو به افزایش است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.