قدس انلاین- قاانی- چندسال است که دولت به دنبال اجرای مصوبه‌ای است که در قالب آن ارتباط شرکت های پیمانکار نیروی انسانی و واسطه‌ها با زیرمجموعه‌های دولتی قطع می‌شود و افراد دارای تخصص، مهارت و تحصیلات دانشگاهی که دارای مشاغل با ماهیت دائم هستند با خود دستگاه کارفرما قرارداد مستقیم همکاری امضاء کنند اما این طرح تا به امروز موفقیت نصفه ونیمی را بدست آورده و همچنان نیروهای شرکتی وجود دارند که از شرایطشان ناراضی اند!.

نیروهای شرکتی همچنان چشم انتظار اجرای یک مصوبه دولتی/تبدیل وضعیتهاوعده وعید بود؟

به گزارش قدس انلاین،هم اکنون افراد زیادی از طریق شرکتهای خدماتی و پیمانکار در دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های دولتی مشغول به کار هستند که به نیروی «حجمی» معروف هستند. این دسته از افراد به هیچ وجه مدنظر مصوبات تعیین تکلیف نیروهای شرکتی دولت نیستند و باید اشتغال خود را به شکل فعلی ادامه دهند. مجموعه های نیز وجود دارند که به این مصوبه دولت بی اعتنا هستند.
قدس انلاین در چندین نوبت به بررسی و وضعیت این نیروها پرداخته و آنچه که در ادامه می خوانید بخشی از پیامهای این افراد در واکنش به اخبار وگزارشهای منتشر شده است:
*آیا این تبدیل وضعیت شامل شرکتهای آب و فاضلاب شهری وزارت نیرو هم میشود ؟بسیاری از نیروهای فنی شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران وابسته به وزارت نیرو هنوز خدماتی هستند.
* هرچه بگندد نمکش میزنند وای به وقتی که بگندد نمک شرکتیهای اداره تامین اجتماعی شیراز
* باسلام خدمت دوستان من 10سال هست که در بانک کشاورزی کار میکنم .تا این برنامه اجرا نشه دلتونو خوش نکنید دستهایی بالاتر وجود داره که این مصوبه رو دورمیزنن که هیچ کس نفهمه بعد میرن تو اطاق شون به همه میخندن
* با سلام . . بنده و حدود 400 نفر از پرسنل شهرداری شهرستان قدس بصورت پیمانکاری مشغول بکار هستیم و با و جود تصویب قانون تبدیل وضعیت پیمانی به قراردای، شهرداری هیچ اقدامی انجام نمیده . اکثر ما بالای 5 سال سابقه و بعضا 8 سال سابقه را هم داریم اما هیچ خبری از تبدیل وضعیت نیست و یه قانون گذاشته شده که بایستی 8 سال سابقه داشته باشی تا قرادادی شوی که آن هم باز اجرا نمی شود. هیچ کس هم از ترس اخراج جرات شکایت به بازرسی کل یا دیوان عدالت رو نداره. آیا کسی هست حرف مارو منعکس بکنه.
* چرابه داد نیروهای شرکتی مخابرات مشهد نمیرسید .گناه ما با ده سال سابقه کار و مدرک لیسانس چیه . تو امتحان هم فقط فرزندان کارمندها قبول شدند . ما دیگه به کی پناه ببریم دادمونو به کی بگیم ...مگه زن وبچه من چه گناهی کردن که 2 ساله گوشت تازه نخوردن بعد همکارکناردستیم مطلقا" کاری انجام نمیده ولی سه میلیون حقوق میگیره .
* اگه همه راضیند یه مصوبه بدن دولت هم اجرا کنه . جدا" سرنوشت ما اهمیتش به اندازه یه ماه خواروبار کارمند هست یانه . اگه مشگل خودشون باشه در چند روز درستش میکنند . ولی من الان 10ساله با لیسانس توی مخابرات مشهد کارمیکنم و همش وعده وعید شنیدم
* به استحضار میرسانیم ما جمعی ازنیروهای شرکتی اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد که غریب به 8 الی 9 سال شرکتی هستیم و هنوز کارمان درست نشده است و تازه پیمان شرکت را تازه قراره که 1/9/91 به مناقصه گذاشته شود 0. خدمتگذاران به مردم وفادارن ولی حیف که در استان ما خدمتگذار دلسوزی نداریم و همه به فکر خودشان هستن و کسانی که فقط پارتی دارن میتوانند از این سهمیه ها استفاده کنند .
* ما هم همچنان شرکتی هستیم اداره بندر بوشهر

*وعده و عید است!؟

اگرچه در ابتدا موضوع تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در مجموعه های دولتی از جمله جزو مسایل مورد مناقشه میان دولت و مجلس بود اما نهایتا دولت توانست مجلسیان را مجاب به اجرای مصوبه خود سازد. از همان زمان تا به امروز نیروهای شرکتی که گفته می شود در حدود 60 هزار نفر را شامل می شوند چشم انتظار اجرای این مصوبه می باشند که فعلا برای بخشی عملیاتی و برای گروه عمده ای در حد وعده و وعید باقی مانده است.
*بی اعتنایی به اجرای مصوبه دولت
نبود امار دقیق از تعداد نیروهای شرکتی است باعث بی اعتنایی برخی دستگاهها به اجرای مصوبه دولت شد بطوریکه این امر صدای دولتی ها را نیز در اورد.
معاون راهبردی معاونت توسعه مدیریت رییس جمهور گفت: اگر یک دستگاه دولتی مصوبه دولت را اجرا نکرده باشد ناظران این معاونت و استانداری‌ها موضوع را با قاطیعت پیگیری خواهند کرد.ما با جدیت پیگیر اجرای تمام و کمال بخشنامه ساماندهی نیروهای انسانی دستگاه‌ها هستیم و تعلل در این زمینه را جایز نمی‌دانیم.
هاجر تحریری نیک صفت در مورد تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در دستگاه‌های دولتی گفت: در دستگاه‌هایی که مأموریت آن به بخش خصوصی واگذار شده دیگر تغییر وضعیت معنا ندارد اما اگر دستگاهی دولتی باشد و شرایط مصوبه هیات وزیران را داشته باشد باید از تاریخ مصوبه دولت در ابتدای بهمن 1390 به مدت (15) روز تبدیل وضعیت می‌شدند.
معاون راهبردی منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تصریح کرد: در اکثر مواردی که تبدیل وضعیت از حالت نیروی شرکتی به نیروی قراردادی انجام نشده است، کل فعالیت آن اداره به بخش خصوصی واگذار شده یا اموری است که به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است. مثلا اگر یک اداره غذای کارکنان دولتی را از یک رستوران تهیه می‌کند دلیل ندارد با کارگران آن رستوان قرارداد ببندد.
تحریری نیک صفت افزود: ما ضمن تاکید بر این که ساماندهی نیروهای شرکتی از موضوعات مهم و مورد توجه ریاست محترم جمهور است، از تمام دستگاه‌ها می‌خواهیم ضمن مطالعه دقیق بخشنامه تبدیل وضعیت، به ابهامات کارکنان خود پاسخ دهند.
همچنین معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استاندار اردبیل در باره نیروهای قراردادی، طرحی و انجام کار نیز بیان داشت: قرار بود افرادی که 26 اسفند ماه گذشته آزمون تبدیل وضعیت داده بودند به سرعت تبدیل وضعیت شده و احکام پیمانی آنها صادر شود که در این زمینه تعدادی از دستگاه‌ها هنوز اقدام اساسی نکرده‌اند.
عادل علیپور از حذف شرط سابقه بیش از یک سال در تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی خبرداد و اعلام کرد دستگاه‌ها می‌توانند تمام نیروهای شرکتی خود را تبدیل وضعیت کنند.
وی با اشاره به اینکه در این تفویض اختیار باید در نظر داشت که تنها به صورت استانی نیز عمل می‌شود، خاطرنشان کرد: این بدین معنی است که همه چیز تابع یک ضابطه کلی است و ما در برخی امور باز هم نیازمند مصوبات هیئت دولت و مجلس هستیم.
*آخرین وضعیت اجرای مصوبه
معاون راهبردی معاونت توسعه و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری گفت: تفویض اختیارات تمام نیروهای تبدیل وضعیت اعم از قراردادی‌ها، پیمانی‌ها، مشخص و تعیین شده است.
هاجر تحریری نیک صفت در خصوص شرایط استخدام رسمی دولتی و تبدیل وضعیت نیروها اظهار داشت: پیرو مصوبه دولت در تفویض اختیار به استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، نشست‌های مختلفی در رابطه با این موضوع برگزار شد تا آن مواردی از وظایف و اختیارات که امکان تفویض آن وجود داشته را شناسایی کرده تا زمینه لازم برای انجام این کار را فراهم کنیم.
وی افزود: طی برگزاری جلسات مشترک، لیستی از این وظایف‌ها و تمام فرآیندهایی که مربوط به موضوع استخدام است، به تفکیک مراحل مختلف آن تفویض صورت گرفت که جزئیات آن را چند روز آینده در سایت دولت و کارمند ایران قرار خواهد گرفت.

معاون راهبردی معاونت توسعه و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری ادامه داد:‌ سایت کارمند ایران به شکلی طراحی شده که نظارت را بر افراد بالاتر فراهم می‌کند لذا این امکان را برای ما فراهم کرده تا موضوعاتی که مربوط به حیطه کاری ما نیز است به طور کامل نظارت خود را داشته باشیم.
نیک صفت خاطر‌نشان کرد: یکی از آن وظایف‌ که کاملا برای استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز مشخص شده در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان است که بعضا در این موارد، استان‌ها امکان انجام این کار را نداشته‌اند و باید انجام این کار از سوی بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی مرکزی انجام شود.
وی تصریح کرد: بالاترین مقام دستگاه اجرایی می‌تواند وزیر آن دستگاه یا فردی که از سوی وزیر یا دستگاه برای پیگیری این موضوع مشخص کرده‌اند، باشد.
معاون راهبردی معاونت توسعه و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری یادآور شد: از جمله تفویض وظایف‌، می‌توان به مشخص شدن شرایط تبدیل وضعیت پیمانی و رسمی اشاره کرد که انجام این موضوع تنها در اختیار بالاترین مقام دستگاه اجرایی خواهد بود لذا در این خصوص دستگاه‌های استانی به هیچ عنوان حق ورود و دخالت را نخواهند داشت.
نیک صفت عنوان کرد: برای انجام این کار، شرایطی تعیین و معین شده که از جمله می‌توان به داشتن سه سال سابقه کار در مشاغل حاکمیتی و همینطور داشتن مدرک دانشگاهی نیز اشاره کرد.
وی افزود: از جمله تفویض‌های دیگر می‌توان به تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی که براساس کارگروه انتقال که در استان‌های دیگر به غیر از تهران یا از مرکز استان به شهرستان‌ها نیز منتقل شده بودند، اشاره کرد که باید به این افراد کد شناسایی داده می‌شد و این موضوع در سامانه پیش‌بینی و توسط دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها انجام خواهد شد.
معاون راهبردی معاونت توسعه و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری ادامه داد: از دیگر موضوعات پیگیری شده تبدیل وضعیت فرزندان شهدا و جانبازان بوده که طبق قانون باید به نیروهای رسمی یا رسمی قطعی تبدیل می‌شدند که این موضوع هم در تفویض اختیارات معین شده است.
نیک صفت تصریح کرد: تمام ساز و کار اجرای احکام عدالت اداری نیز در سامانه پیش‌بینی شده که تفویض اختیارات آن بر اساس آن سازکارها صورت پذیرفته که دستگاه اجرایی بر اساس حکمی که دیوان عدالت اداری داده است، اقدام می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: تخصیص شماره شناسه از طریق سامانه کارمند ایران انجام خواهد شد و دیگر نیازی نیست که افراد به صورت فیزیکی نامه خود را به دستگاه‌های اجرایی بیاورند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    4 0
    كو پس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • شرکتي پيام نور IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    5 0
    با سلام. بسه ديگه آقايان مديران سايت چقدر براي حرفهاي باد هواي مسئولين ارزش قائليد و آنها را منتشر ميکنيد... آقاي وزير محترم علوم شنيدي که چي دستور دادند؟ نکنه به قول آقاي فروزنده(عضو هيأت امناي دانشگاه پيام نور) چون دانشگاه هيأت امنايي ميباشد مصوبه شامل حالش نمي شود؟ آقاي دکتر زياري عزيز شنيدي؟ آقاي استاندار که ميگي بودجه ندارم نيروهاي شرکتي را تبديل وضع کنم! شنيدي؟ اميدوارم اين بار ديگه شنيده باشيد.
  • شرکتي پيام نور IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    7 0
    | ????/?/ ?? •با سلام. بسه ديگه آقايان مديران سايت چقدر براي حرفهاي باد هواي مسئولين ارزش قائليد و آنها را منتشر ميکنيد... آقاي وزير محترم علوم شنيدي که چي دستور دادند؟ نکنه به قول آقاي فروزنده(عضو هيأت امناي دانشگاه پيام نور) چون دانشگاه هيأت امنايي ميباشد مصوبه شامل حالش نمي شود؟ آقاي دکتر زياري عزيز شنيدي؟ آقاي استاندار که ميگي بودجه ندارم نيروهاي شرکتي را تبديل وضع کنم! شنيدي؟ اميدوارم اين بار ديگه شنيده باشيد.حدود5سال است كه در دانشگاه پيام نور كار تخصصي انجام ميدهم ولي خبري از تبديل وضعيت نيست
  • آبفا IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    3 0
    چقدر مردم شريف بايد سرکار باشند.
  • كاظم IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    بنده 15سال هست كه دراداره پست كرمان شهرستان.... بصورت شركتي مشغول بكارهستم تاالان كه اين مطلب راخدمت شماعرض ميگنم هيچگونه قراردادي مبني برتبديل وضعيت به انجام كارمشخص نه قراردادي كه جاي خودداردياپيماني كه اصلاحرفش رونزن حقوقم 3الي چهارماهي يكبارميدن اونم 450يا480هزارتومان مدركم ديپلم كارخدماتي ازقبيله نظافت باربري حتي كارهاي اداري هم انجام ميدم خواهشي ازمسئولين دارم ايااين مصوبه اصلا شامل اداره پست ميشه يانه بخداديگه ميخوام ول كنم برم تاهم بخواي شكايت كني عين اب خوردن بيرونت ميكنن بخداقراردادم يك برگي است كه اونم روبرگ استفاده شده اي برامون فرستادن كه ادم خجالت ميكشه بگه قراردادتومدت 15سال عيدي وپاداش من بخدابه 3ميليون تومان نميرسه گفتم پاداش من كه تاحالا پاداشي نديدم چون مشخصات خودمو ننوشتم بخداميترسم اخراجم كنن بخداايااين انصافه اگه واقعا انصافه پس ماهم ميگيم خدايي داريم واگذاركردم .....
  • شرکتي دانشگاه شهيدمدني ـذربايجان IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    2 0
    تازه تو دانشگاه ما 18 نفر از راننده هاي استيجاري و 9 نفر از از نيروهاي تاسيساتي و 10 نفر از نيروهاي خدماتي رو از شرکت بيرون کردن. اين بيچاره ها نه تنها قرار دادي نشدند بلکه همشونو بيرون کردند بقيه هم فعلا شرکتي کار ميکنند. ولي تضميني نيست که اونارو هم اخراج نکنند
  • ابراهیم IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    اه نظرات دوستان قراردادی رو خوندم انها هم مشکل حقوق و مزایا دارن منم دارم واقعا انصاف و عدل چیست و کجاست.من قراردادی کمیته امداد هستم