مدیرعامل انجمن چای و دمنوش ایران با بیان اینکه ثبت سفارش و ترخیص چای در سال جدید صورت نگرفته است اظهار داشت: در صورت عدم ثبت سفارش جدید به سایر وارد کنندگان چای بازار این محصول با کمبود مواجه خواهد شد.

ثبت سفارش و ترخصیص چای در سال جدید آغاز نشده است

به گزارش قدس آنلاین، احمد رضا بخشی، مدیرعامل انجمن چای و دمنوش ایران اظهار داشت: در سال گذشته ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات چای به یک شرکت اختصاص یافت که میزان آن 2.5 برابر مصرف کشور بود اما برای سایر شرکت‌ها ثبت سفارش و اختصاص ارز انجام نشد.

وی افزود: درحالی که وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی میزان مورد نیاز چای کشور را می دانند مشخص نیست که چرا به این میزان ارز به یک شرکت اختصاص داده شده است.

بخشی با بیان اینکه ثبت سفارش و ترخیص چای در سال جدید صورت نگرفته است اظهار داشت: در صورت عدم ثبت سفارش جدید به سایر وارد کنندگان چای بازار این محصول با کمبود مواجه خواهد شد.

ثبت سفارش واردکنندگان چای به‌جز یک شرکت خاص متوقف شد

مدیرعامل انجمن چای و دمنوش ایران گفت:  وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت قانونی اختصاص سهمیه واردات چای و اینکه هر شرکت چه میزانی محصول می تواند وارد کند را  به تشکل چای اتاق بازرگانی داده است که با این کار احتمال مشکلات بعدی وجود دارد.

بخشی گفت: بر اساس قانون موجود، هر شرکت با توجه به سابقه 2 ساله واردات  خودمی تواند اقدام به واردات جدید کند و شرکت‌های نوپا نیز تا سقف 500 هزار دلار اجازه واردات دارند و می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند و دیگر نیازی به مجوز تشکل یا اتحادیه دیگری ندارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر چندین هزار نفر در صنعت تامین و توزیع چای مشغول به کار هستند که در صورت عدم تامین ماده اولیه با مشکل مواجه می شوند.

بخشی همچنین گفت: میزان ارزش افزوده کالاهای اساسی برای حمایت از مصرف مردم یک درصد است اما اخیرا  ابلاغیه ای برای دریافت مالیات 9 درصدی صورت گرفته که نیازمند اصلاح است.

وی اظهار داشت: دریافت مالیات‌های سنگین از واردات این کالای اساسی و گرانی چای، بخش مصرف را با مشکل مواجه می‌کند.

بخشی گفت: با کمک موسسات تحقیقاتی و بخش دانشگاهی کشور اقدام به جمع آوری اطلاعات دقیق میزان مصرف چای در کشور در حال انجام است که به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود تا در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.