همایش بین‌المللی «قدس میراث مشترک ادیان» با حضور اندیشمندان و صاحب‌ نظرانی از سراسر جهان در صحن قدس بارگاه منور رضوی برگزار شد

در صحن قدس/ همایش بین‌المللی آستان قدس رضوی در روز قدس چه بود؟

به گزارش آستان نیوز، در این همایش که به همت مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی و همزمان با روز جهان قدس برگزار می‌شود، شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی به بیان نقطه نظرات خود درباره قدس شریف و سرزمین فلسطین می پردازند تا این مهم تلاشی در مسیر زنده نگه داشتن آرمان قدس شریف و یادآوری اولویت مسأله فلسطین برای جهان اسلام باشد.

قدرت جهان اسلام را در روز قدس به نمایش می‌گذاریم

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در این مراسم گفت: با برگزاری همایش «قدس میراث مشترک ادیان» آماده‌ایم تا قدرت جهان اسلام را در روز قدس به نمایش بگذاریم.

مصطفی فیضی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران بنا به فرموده رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) افتخار دارد توجه به مستضعفین عالم و قدس شریف را همواره در کنار تمامی تکالیف و اهداف و همه آرزوهای جامعه اسلامی یادآوری کند.

وی تصریح کرد: بنده به نمایندگی از مجموعه خادمان حرم مطهر رضوی ضمن اعلام همبستگی با مردم ستمدیده فلسطین، تقدیر و تشکر خود را از حضور شخصیت‌های ملی و بین‌المللی در این همایش اعلام می‌کنم.

موضوع قدس مسئله تمام عالم است

سر کنسول کشور عراق نیز در این مراسم با بیان اینکه موضوع قدس مسئله تمام عالم شده است، گفت: طی این سال ها مردم سرزمین فلسطین متحمل رنج‌ها و سختی‌های فراوانی شده‌اند.

عبدالکریم البصری عنوان کرد: قدس، قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و موطن هزاران آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج کرده و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داده است.

البصری ادامه داد: قدس سرزمین شریفی است زیرا برخی از پیامبران در آن زندگی می‌کردند، متاسفانه در این سرزمین هر روز شاهد ظلم و ستم و خونریزی هستیم اما غزه هر روز مقاوم تر می‌شود.

وی ادامه داد: کشور عراق همواره همپای مردم فلسطین و دوشادوش آنها با ظلم و استکبار می‌جنگد و در همین راستا، مجلس عراق قانونی برای مبارزه با اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین تصویب کرده است.

سر کنسول کشور عراق تصریح کرد: مقاومت مردم فلسطین تا پیروزی کامل ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این پیروزی باشیم.

مخالفت همه ادیان الهی با اقدامات صهیونیسم

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار آستان نیوز، قدس شریف را یک مکان قدسی برای همه ادیان الهی دانست و اظهار کرد: سال ها ادیان مختلف ابراهیمی با مسالمت در این مکان حضور داشتند اما جریان انحرافی صهیونیزم جهانی، مردم را به نزاع و درگیری کشاند و کشوری غاصب به نام اسرائیل تشکیل داد و حتی به یهودیانی که معتقد به صلح جهانی بودند رحم نکرد.

وی افزود: فلسفه این همایش در بارگاه منور رضوی در مقام بیان این مطلب است که همه ادیان ابراهیمی با این اقدامات جنایتکارانه، غیرانسانی و ناجوانمردانه صهیونیزم مخالف هستند و باید این سرزمین مقدس به دوران گذشته خود برگردد و یک دولت مردمی شکل بگیرد.

حجت الاسلام خسروپناه تصریح کرد: ظلم صهیونیست ها باقی نخواهند ماند و اسرائیل رو به افول است و مردم به زندگی مسالمت آمیز خود برخواهند گشت.

وی در ادامه، مسجدالاقصی را ظرفیت غنی در تعامل فرهنگی کشورهای جهان اسلام دانست و گفت: اگر دولت های مسلمان به این ظرفیت عظیم قدسی توجه داشته باشند و گرفتار سیاست زدگی استکبار جهانی نشوند قدرتی فراتر از قدرت استکبار جهانی ایجاد می شود و می توانند رژیم صهیونیستی را کنار بزنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تاکید کرد: اگر دولت های کشورهای اسلامی به بلوغ برسند با وحدت خود می توانند به تمدن نوین اسلامی دست یابند و قطعا برای تحقق این مهم باید اسرائیل این غده چرکین سرطانی را حذف شود.

مقاومت در راستای آرمان های امام(ره)

حجت الاسلام و المسلمین محمد ذوالفقاری؛ مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی نیز به خبرنگار ما گفت: امام خمینی(ره) که نگاهشان به امت اسلامی بود همه مسلمین را در زیر چتر خود گرد آورد و روز جمعه آخر ماه رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد و همین ابتکار باعث شد تا ما بر اساس این سرمایه ارزشمند، بتوانیم همه ملیت ها حتی ملت های غیر مسلمان را دور هم جمع کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری چنین همایشی با محوریت آستان قدس رضوی به ویژه در شرایط درگیری و نزاع اسرائیل بیان کرد: آنچه امام راحل به همه ما آموخت سبب ایجاد انگیزه در ما شد که از تحریم واهمه ای نداشته باشیم و با ایستادگی و مقاومت در راستای آرمان های امام(ره) حرکت کنیم و از آرمان های خود عقب نشینی نخواهیم کرد.

گفتنی است؛ پخش و اجرای نماهنگ «قدس میراث مشترک ادیان» به زبان‌ های انگلیسی، عربی، فارسی بخشی از این همایش بود.

همچنین در فواصل همایش پیام های صوتی و تصویری برخی از علمای مسیحی و مسلمان از مذاهب مختلف از جمله کشورهای لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، مصر، پاکستان، افغانستان پخش شد.

--

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.