معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری خراسان اعلام میکند فقط در کمتر از ۳۰ درصد مدارس استان نماز جماعت برگزار میشود اما معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش میگوید: در ۹۰ درصد مدارسی که امکان برگزاری نماز را دارند، نماز جماعت برگزار میشود.

چند درصد مدارس خراسان رضوی نماز جماعت دارند؟

به گزارش قدس خراسان، «در خراسان رضوی ۹هزار و ۳۰۰ مدرسه و آموزشگاه داریم و در کمتر از ۳۰ درصد مدارس نماز جماعت برگزار می‌شود». این جمله‌ای بود که حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در همایش فعالان علمی، فرهنگی، اجتماعی و قرآنی که در مشهد برگزار شد، عنوان کرد. 

تحقق مأموریت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش مبانی دینی در مدرسه‌ها آن هم در خراسان رضوی که افتخار همجواری با مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را دارد، آن‌قدر واضح است که نیازی به توضیح و تبیین ندارد؛ اما اینکه در بیش از ۷۰ درصد مدارس این استان نماز جماعت برگزار نمی‌شود، خبری است که نمی‌توان به راحتی از کنارش عبور کرد.

برخی مدرسه‌ها امکان برگزاری نماز جماعت را ندارند

موضوع را از معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی پیگیری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: اگر تعداد مدارس را ۸ هزار مدرسه درنظر بگیریم، مطابق آن چیزی که ما در سامانه پرورشی مشاهده می‌کنیم، در ۵ هزار و ۵۶۹ مدرسه خراسان رضوی نماز جماعت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۴ هزار و ۷۸۰ مدرسه دولتی و ۷۸۹ مدرسه غیر دولتی هستند، تصریح می‌کند: این عدد حدوداً معادل ۹۰ درصد مدرسه‌هایی است که امکان برگزاری نماز را دارند و باید بگوییم نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در برخی مدارس مثل ابتدایی دوره اول که شامل پایه‌های اول تا سوم است، نماز برگزار نمی‌شود یا مدرسه‌هایی که در مناطق سخت‌گذر عشایری قرار دارند، در عمل امکان برگزاری نماز جماعت نیست. همچنین در برخی مدارس آمار دانش‌آموزان خیلی کم و زیر ۵۰ نفر است.

پورثانی با تأکید بر اینکه باید برای دعوت دانش‌آموزان به نماز کارهای بیشتری انجام شود، بیان می‌کند: شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین مشکل ما در این زمینه، نبود ارتباط مؤثر بین والدین و مربی‌های دینی با دانش‌آموزان است.
وی تأکید می‌کند: هرچه این ارتباط، عمیق‌تر و صمیمانه‌تر باشد، دانش‌آموزان به همان نسبت تمایلشان به این مسئله بیشتر می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در خصوص تناقض آمار با آماری که معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در همایش فعالان علمی، فرهنگی، اجتماعی و قرآنی مطرح کرده بود، می‌گوید: احتمالاً درصد مدارسی را که امام جماعت روحانی دارند، بیان کرده‌اند؛ چرا که در ۳ هزار مدرسه ما همکاران فرهنگی به عنوان امام جماعت، نماز را با دانش‌آموزان اقامه می‌کنند.

پورثانی با اشاره به رشد برنامه‌های فرهنگی عنوان می‌کند: تعداد نمازخانه‌ها و نمازهای جماعتی که برگزار می‌شود و همچنین برنامه‌هایی مانند اعتکاف و جشن تکلیف نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و رشد بسیار فزاینده‌ای داشته است. 

با توضیحات معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی شاید برای شما هم این پرسش مطرح شود که آیا آموزش و پرورش مجاز است برای اقامه نماز جماعت در مدارس، امام جماعت را از همکاران فرهنگی و فردی غیر روحانی انتخاب کند؟ تحقیقات خبرنگار ما در این باره نشان می‌دهد در دستورالعمل تقویت و اجرای فرهنگ نماز در مدارس که سال ۹۷ از طرف وزارت آموزش و پرورش به همه مدرسه‌های کشور ابلاغ شد، به این مجوز اشاره شده است.

در یکی از بندهای این دستورالعمل به صراحت عنوان شده است که «در همه مدارس، امام جماعت توانمند و مجرب (اعم از روحانی یا همکار فرهنگی) انتخاب و منصوب شود» و اقدام آموزش و پرورش خراسان رضوی در به کارگیری همکاران فرهنگی به جای امام جماعت روحانی بر مبنای این دستورالعمل، صحیح است.

۵۰ درصد مدرسه‌های خراسان رضوی معلم پرورشی ندارند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مدتی پیش از کمبود مربی پرورشی در مدرسه‌ها خبر داد و گفت: برای ۱۲۰ هزار مدرسه کشور، تنها ۴۲ هزار مربی پرورشی و فرهنگی وجود دارد.این موضوع را هم از معاون پرورشی و فرهنگی استان خراسان رضوی پیگیری می‌کنم.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مدارس خراسان رضوی معلم پرورشی ندارند، می‌گوید: بیش از ۲ هزار معلم پرورشی در مدرسه‌های استان کمبود داریم.

پورثانی ادامه می‌دهد: سعی کردیم امسال با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی و به کارگیری حدود ۶۰۰ سربازروحانی و جذب هزار مبلغ امین، بخشی از این کمبود را جبران کنیم.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.