از ابتدای دهه ۸۰ تا پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم، متوسط رشد فصلی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات منفی ۱.۷ درصد بود این در حالی است که در ۵ فصل عملکرد دولت سیزدهم متوسط رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات ۱۶.۸ درصد بود.

رشد سرمایه گذاری صنعتی در ماشین آلات رکورد ۲ دهه اخیر را زد

به گزارش قدس آنلاین، از ابتدای دهه ۸۰ تا پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم، متوسط رشد فصلی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات منفی ۱.۷ درصد بود.

در هشت سال دولت گذشته نیز متوسط رشد فصلی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات منفی ۳.۲ درصد بود. این در حالی است که در پنج فصل عملکرد دولت سیزدهم متوسط رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات ۱۶.۸ درصد بود که بیانگر جهش عظیم در این بخش در دولت سیزدهم است. 

قطعه سازی خودرو اشتغال صنعت

بر اساس گزارش بانک مرکزی در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات کشور به ۱۹.۷ درصد رسید. 

رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات کشور به ۱۹.۷ درصد رسید. رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات به معنای افزایش تمایل سرمایه گذاری در بخش تولیدات صنعتی در کشور است. 

در سال های پس از برجام نیز چنین رشدی در زمینه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین آلات کشور محقق نشده بود. 

اشتغال

نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه در سال های اخیر ظرفیت رشد اقتصادی را تا حدود زیادی از بین برده بود. 

از همین رو یکی از الزامات جدی بازگشت کشور به مسیر رشد اقتصادی، سرمایه گذاری کلان بخش خصوصی و دولتی برای جبران سرمایه گذاری مستهلک شده در سال های اخیر و بازیابی توان تولید کشور برای رشد درآمد سرانه و غلبه بر فقر گسترده به جا مانده از دولت قبل است.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.