معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دامداران برای تزریق واکسن(مایه کوبی) تب مالت به دامها با شروع فصل گرما و احتمال افزایش شیوع این بیماری سریعتر اقدام کنند.

دامداران خراسان رضوی برای تزریق واکسن تب مالت به دامها سریعتر اقدام کنند

به گزارش قدس خراسان، محمود قربان‌زاده اظهار کرد: دامداران در صورت مشاهده علایم و تلفات خاص در دامهای خود باید مراتب را بلافاصله به دامپزشکی منطقه اعلام و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان این که در هنگام حمل و نقل و جابجایی دام قبل از هراقدامی باید مجوز حمل از دامپزشکی اخذ شود ادامه داد: بررسی سابقه واکسن دام در برابر این بیماری و صدور مجوز با در نظر گرفتن شرایط از مهمترین اقداماتی است که از شیوع بیماری در بین دام و در نهایت انتقال به انسان تاثیر دارد.

وی گفت: تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است بنابراین مردم نیز باید در استفاده از محصولات لبنی به خصوص شیر توجه لازم را داشته باشند و با شیر دوشیده شده از حیوانات را قبل از مصرف بجوشانند و حرارت دهند.

قربان زاده افزود: مایه‌کوبی دام در مبارزه با این بیماری و شیوع آن مرتب انجام می‌شود که بخش مهمی از گسترش آلودگی را کاهش می‌دهد اما با این روش به تنهایی نمی‌توان موارد تب مالت انسانی را به صفر رساند زیرا رعایت اصول بهداشتی از سوی انسانها اهمیت بسزایی در کاهش میزان ابتلا به این بیماری دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: ارائه آموزشها در روستاها اهمیت بیشتری دارد زیرا استفاده از شیر خام و شیر آغوز گوسفند بدون جوشاندن رایج است و این امر ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهد اما شیوع بیماری تب مالت در مناطق شهری پایین تر است ولی همچنان به جوشاندن شیر توسط مردم تاکید داریم.

وی گفت: در کنار واکسیناسیون دام و تاکید و توصیه به دامداران، ارائه آموزشهای عمومی در روستاها و شهرها مورد تاکید فراوان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.