محله‌ای بدون پارک و فضای سبز، جایی که خانه ها پلاک ندارند و دانش آموزان برای مقطع دوم متوسطه، مدرسه! اینجا کلاته برفی است.

روایت محله از محله‌ای بدون پارک و پلاک/این کلاته، برفی نیست!

به گزارش قدس خراسان، همیشه شنیده‌ایم شاهنامه آخرش خوش است، جایی که ما آمده‌ایم میانه شاهنامه است جایی در فصل هجدهم شاهنامه که به آن محله کلاته برفی می‌گویند؛ اینجا خبری از زال، رستم و افراسیاب نیست و ما هم قطعاً در روایت‌گری مانند فردوسی نیستیم اما آمده‌ایم تا به دور از شعر و شعار صدای این مردم را به گوش مسئولان برسانیم. 

قسمت اول این روایت هفته گذشته در همین صفحه با عنوان «کلاته برفی چشم به راه کار جهادی همه دستگاه‌ها» منتشرشد. 

کلاته برفی مأوای مهاجران است 

در دهه‌های گذشته با پیدایش حاشیه‌نشینی در مشهد، کلاته برفی به یکی از مکان‌های مورد علاقه بلوچ‌ها و مهاجران افغانستانی تبدیل شده است به طوری که فعالان اجتماعی می‌گویند در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۶هزار نفری این محله را اهل سنت بلوچستان و مهاجران افغانستانی تشکیل داده‌اند و به این ترتیب باید بگویم ما به منطقه‌ای تلفیقی در شهر مشهد قدم گذاشتیم، جایی که اضطرار، آدم‌هایی با عقاید متفاوت را کنار هم جمع کرده است.

سازمان تبلیغات اسلامی یک روحانی نمی‌فرستد

به پیشنهاد رئیس شورای اجتماعی محله کلاته برفی، وارد مسجد نیمه‌ساز علی بن ابیطالب(ع) می‌شویم.

بر پایه گفته اهالی، این مسجد که توسط ستاد ساماندهی فرهنگی حاشیه شهر ساخته شده حدود ۶ سال است به همین شکل رها شده است.

مریم ملاسیدعلی از اعضای شورای محله می‌گوید: با پیگیری‌هایی که از شورای شهر داشتیم پایان سال گذشته بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی برای تکمیل این مسجد اختصاص داده شد اما به خاطر اینکه حساب مسجد قدیمی بوده و شناسه مسجد نداشته پول برگشت خورده است.

وی ادامه می‌دهد: اگر خیّر هم برای این کار پیدا شود و بخواهد مسجد را تکمیل کند نیاز به نقشه‌های مسجد داریم که با وجود پیگیری‌هایی که انجام دادیم تاکنون چیزی به ما ارائه نشده است.

اما نقشه‌های مسجد مشکل مهم‌تری دارد و آن قبله است، متأسفانه اهالی این محله مدعی هستند قبله مسجد مشکل دارد و با اختلافی حدود ۴۵ درجه به سمت کنج است!  

گلایه دیگر اهالی از سازمان تبلیغات اسلامی است؛ آن‌ها می‌گویند این سازمان برای این محله که جزو مناطق تلفیقی محسوب می‌شود و طبعاً حساسیت بیشتری دارد، یک روحانی نمی‌فرستد.

شیرمحمد رنجبر، عضو هیئت امنای مسجد است و دغدغه زیادی برای وضعیت مسجد دارد و از سرقت لوازم داخل این بنا می‌گوید. 

اهالی قیمت ارزان زمین‌ها در این محله را دلیلی برای مهاجرت بلوچستانی‌ها و اتباع به این محله می‌دانند که خود این موضوع بستر مشکلات جامعه مهاجر مانند خرید و فروش مواد مخدر، دعواهای دسته‌جمعی و سرقت شده است.

مدرسه‌ای که پس از افتتاح وزیر بسته شد

همراه اهالی به مدرسه خیرسازی می‌رویم که گفته می‌شود توسط وزیر آموزش و پرورش افتتاح و پس از آن درش بسته شد!

شرایط آموزشی تنها تا پایان مقطع متوسطه اول برای دانش‌آموزان این محله در مدرسه‌ای که به صورت دوشیفته برای دختران و پسران وجود دارد، مهیاست ولی آن‌ها مجبورند برای متوسطه دوم یا به مسیرهای دور بروند و یا ترک تحصیل کنند.

مدیر مقطع اول متوسطه محله کلاته برفی در این باره توضیح می‌دهد: مدرسه یک سال پیش با حضور وزیر آموزش و پرورش رسماً افتتاح شد اما به بهانه اینکه موتورخانه مدرسه به سرقت رفته، راه‌اندازی نشد.

ام‌السلمه حسینی به نبود مدرسه برای دانش‌آموزان دختر مقطع دوم متوسطه اشاره می‌کند و می‌گوید: پیشنهاد ما به آموزش و پرورش این بود که به جای دبستان که نیازی نداریم، این مدرسه در اختیار دانش‌آموزان متوسطه دوم قرار بگیرد تا به خاطر دوری مدرسه و مخالفت خانواده‌ها مجبور به ترک تحصیل نشوند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، اگر با این پیشنهاد موافقت شود با توجه به تعداد بالای کلاس‌ها و فضای بزرگ این دبیرستان، دانش‌آموزان دختر در مقطع اول هم می‌توانند در همین مدرسه کنار دانش‌آموزان مقطع دوم تحصیل کنند و مجبور نباشند در مدرسه دوشیفته با دانش‌آموزان پسر در یک مدرسه درس بخوانند؛ چراکه این تداخل گاهی موجب بروز مشکلات می‌شود.

نبود وسیله حمل و نقل عمومی و رنج دانش‌آموزان 

مدیر مقطع اول متوسطه محله کلاته برفی با بیان اینکه دانش‌آموزان از روستاهای اطراف هم به این محله می‌آیند و مجبور به طی مسافت‌های طولانی هستند، نبود وسیله نقلیه عمومی را مزید بر علت می‌داند و نسبت به امنیت دختران دانش‌آموز در طول مسیر اظهار نگرانی می‌کند و می‌گوید: متأسفانه وضعیت مالی خانواده‌ها امکان فراهم کردن سرویس را به آن‌ها نمی‌دهد. 

قبرستانی که پاتوق شبانه معتادان است

همراه چند نفر از اهالی به سمت قبرستان محله که در نزدیکی مدرسه است، به راه می‌افتیم، چیزی که می‌شنویم عجیب است؛ آن طور که یکی از اهالی اهل سنت منطقه می‌گوید، این مکان که آرامگاه همشهریان شیعه و سنی در کنار یکدیگر است شب‌ها پاتوق معتادان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر است، اتفاقی که در زنان و دختران منطقه حس ناامنی به وجود می‌آورد.

احمدی که مردی میانسال از اهالی تربت‌جام است حدود ۱۰ سال پیش برای بنایی به مشهد مهاجرت کرده و نظرش این است اگر دور قبرستان دیوار کشیده شود، پاتوق معتادان نخواهد بود.

پایین آمدن سن اعتیاد در این محله نگران‌کننده است

در حالی که اهالی از سرقت و اعتیاد در محله گلایه دارند، ملاسیدعلی می‌گوید: باورش شاید برای شما سخت باشد اما خرید و فروش مواد مخدر و در دسترس بودن مواد به ویژه مواد مخدر صنعتی سن اعتیاد در این محله را خیلی پایین آورده به طوری که بچه ۱۰ ساله مصرف‌کننده شیشه است.

این عضو شورا که خود مادر است، از رواج مصرف گل و مواد مخدر صنعتی به ویژه در بین دختران ابراز نگرانی می‌کند و معتقد است: علاوه بر جمع‌آوری عاملان فروش و ساقی‌های این محله، باید فرهنگ‌سازی مناسبی هم برای آگاه‌سازی نوجوانان نسبت به پیامدهای اعتیاد انجام شود.

یک نفر دیگر از اهالی از خرید و فروش اسلحه و دعواهای دسته‌جمعی برخی مهاجران که گاه به درگیری‌های مسلحانه و قتل ختم می‌شود می‌گوید و از مسئولان درخواست دارد نسبت به تأمین امنیت در این محله، تلاش بیشتری داشته باشند.

فرمانده پایگاه شهید مطهری محله کلاته برفی هم به جمع ما می‌پیوندد و در خصوص مشکلات این محله می‌گوید: پس از موضوع آسفالت معابر و سکونت ساقی‌های مواد مخدر، نبود تابلو کوچه‌ها، پلاک‌گذاری نشدن خانه‌ها و مشکلات روشنایی در برخی معابر مهم‌ترین مشکلات این محله است.

حسین سپهری‌فر به زمینی خاکی که زیر منبع آب قرار دارد و در گوشه‌ای از آن گوسفندان مشغول چرا هستند و گوشه‌ای دیگر کودکان در پارک خیالی خود معصومانه در لابه‌لای خاک‌ها مشغول بازی هستند، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: قرار بود این زمین تبدیل به یک پارک کوچک برای بازی بچه‌ها شود اما هنوز به سرانجام نرسیده و شما شاهد هستید بچه‌ها یا در کوچه‌های خاکی یا این زمین در کنار گوسفندان و سگ‌ها خود را سرگرم می‌کنند.

محله‌ای که زمانی به خاطر کشت پنبه و سفیدی زیبای این مزارع، کلاته برفی نام گرفت و علاوه بر کشاورزی، قطب صنعتی نیز بوده حالا به خاطر مهاجرت حاشیه‌نشینان وضع دیگری دارد. امید است با همت جهادی همه دستگاه‌ها، ابلاغ هر چه زودتر طرح تفصیلی ناحیه منفصله توس، تأمین سرانه‌های خدماتی و اقدام‌های فرهنگی شایسته یک منطقه تلفیقی موجب ماندگاری ساکنان بومی و شکوفایی دوباره این محله باشیم.

خبرنگار: معصومـه مـؤمنیـــان  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.