سال ۱۳۹۳ بنا به گفته  ۷۰ خانوار ساکن  کوچه حضرت ابوطالب (ع)  حصارک کرج آغاز یک زندگی پراضطراب برای آنان به شمار می رود؛  آنجا که یک مالک خصوصی تصمیم خود را با حفر گودالی به طول ۱۵۰ متر و عمق ۱۰ متر برای ساخت یک مجتمع تجاری انجام می دهد.

سرنوشت ۷۰ خانوار همسایه گودال وحشت کرج به کجا رسید؟

به گزارش قدس آنلاین، ساکنان کوچه حضرت ابوطالب (ع) حصارک کرج در ابتدا چنین پنداشتند که گودال همسایه به زودی ساختمانی تجاری می شود و رونق و شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی را نیز برای آنان به همراه خواهد داشت

اما با توقف عملیات ساخت و ساز و ترک خوردگی ساختمان های اطراف در اوج بارش های سال ۹۳ این گودال به کابوس همسایه ها مبدل گشت.

سرنوشت ۷۰ خانوار همسایه گودال وحشت کرج به کجا رسید؟

آنطور که ساکنان کوچه حضرت ابوطالب (ع) حصارک کرج می گویند: ماه ها گفت وگو با مالک گودال و شهرداری منطقه پنج کرج بی نتیجه بود و سرانجام پس از گسترش ابعاد خطرات این گودال، سال ۱۴۰۰ با دعوت یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کرج از خبرنگاران ، این موضوع رسانه ای شد.

بازدید خبرنگاران و کارشناسان از محل

سال ۱۴۰۰ خبرنگاران با حضور در محل به تهیه عکس و گزارش از زوایای مختلف آثار این گودال و نقش بستن شکاف های بزرگ و کوچک روی دیوارهای خانه های همسایه این گودال پرداختند .

در حاشیه این بازدید ساکنان کوچه حضرت ابوطالب (ع) از ماه ها اضطراب و دلهره خود در خصوص احتمال ریزش ساختمان های خود گفتند و از مسوولان و رسانه ها برای رفع مشکل و تعیین تکلیف منازل خود استمداد طلبیدند.

همزمان با حضور خبرنگاران در محل حادثه ، تعدادی از کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز نیز به بررسی ابعاد حادثه ترک خوردگی خانه های اطراف گودال پرداختند و وضعیت موجود را برای اصحاب رسانه تشریح کردند.

ناصر واحدی عضو پایه ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در این بازدید میدانی به خبرنگاران گفت: خسارت وارده به خانه های اطراف گودبرداری معلول تمکین نکردن مالک زمین به قانون است؛ رعایت قوانین نظام مهندسی می تواند از چنین وضعیت خطرناکی جلوگیری کند.

این کارشناس سازمان نظام مهندسی بیان کرد: باید مسوولان البرز قوانین مربوط به ساخت و سازها را اجرا کنند چرا که در سایر استانها اجرا می شود اما در البرز این قانون نادیده گرفته شده است.

واحدی افزود: قانون می گوید یک ساختمان نوساز باید مهندس ناظر و مجری داشته باشد؛ در کرج نظارت احداث ساختمان ها را به کسانی می دهند که هیچ گونه تخصصی در خصوص ساخت و ساز ندارند و نتیجه آن گرفتاری مردم است.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز گفت: قانون برای ما مشخص کرده است که ۱۰۰درصد ساخت و سازها باید با حضور مجریان سازمان نظام مهندسی انجام شود اما شهرداری های البرز از جمله شهرداری کرج به این قانون تکمین نمی کنند.

وی ادامه داد: این امر سبب شده تا سازندگان بناها مرتکب تخلف شوند و برای مردم مشکل به وجود آورند، از سوی دیگر تخلفات سازندگان برای شهرداری ها منبع درآمد در کمیسیون ماده ۱۰۰ می شود که باید این تخلف مورد توجه مسوولان ناظر قرار گیرد.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز گفت: زمانی که مهندس ناظر تعیین نمی شود یا امور به افراد غیر کارشناس سپرده شد ، به دنبال آن باید شاهد مشکلاتی مانند گودبرداری حصارک کرج باشیم.

ایمان دربندی فراهانی عضو دیگر سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز از دیگر کارشناسانی بود که در سال ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید از گودبرداری حصارک گفت: گودبرداری این مکان دچار مرور زمان شده و خاک با هوازدگی و رطوبت مواجه شده که منجربه جابه جایی زمین شده است.

وی افزود: احتمال رانش زمین در این محدوده ساختمان های اطراف گودبرداری را در آینده نزدیک تهدید می کند.

دربندی بیان کرد: از طریق سازمان نظام مهندسی مخاطرات این گود برداری پیگیری می شود که البته پیش از این به شورای شهر، شهرداری و دادستانی کرج نامه نگاری کرده ایم و نسبت به مخاطرات آن هشدار داده ایم.

وی افزود: مالک با رها سازی این گودبرداری برای همسایگان مخاطره ایجاده کرده است که اگر بارندگی شدید رخ دهد خطر جدی ساکنان منازل مسکونی حاشیه گودبرداری را به شدت تهدید می کند.

همچنین "حمید رضا صادقی" از دیگر کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز نیز گفت : پایه هایی که برای ایمن سازی اطراف گودبرداری حصارک نصب شده به هیچ عنوان برای این چنین گود برداری اصولی نیست.

۹۰ هزار مترمکعب گودبرداری

محمد اسدیان عضو شورای اسلامی شهر کرج درحاشیه بازدید سال ۱۴۰۰ از گودبرداری حصارک عنوان کرد که طبق بررسی ها ۹۰ هزار متر مکعب در این محدوده گودبرداری شده که برای پرکردن آن حدود ۷۰ هزار کامیون خاک نیاز است.

سرنوشت ۷۰ خانوار همسایه گودال وحشت کرج به کجا رسید؟

وی ادامه داد: براساس قانون در ابتدای گود برداری ساکنان اطراف آن می بایست در دادگاه حقوقی علیه مالک شکایت می کردند؛ البته اکنون دیر نشده و با دادستان مرکز استان البرز هماهنگی به عمل آمده تا مالک بازخواست قانونی شود.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: طبق ماده یکم قانون مدنی مالک می بایست خسارت مالی به همسایه ها را جبران کند؛ اکنون نه تنها این کار انجام شده بلکه خسارت مالی مردم هم پرداخت نشده است ؛ مگر خون این مردم با سایر ساکنان کرج فرق می کند.

وی تاکید کرد: از رسانه ها درخواست می شود که منافع مردم با حفظ تمام شئونات امنیتی پیگیری کنند و صدای ساکنان مظلوم این محله را به گوش مسوولان برسانند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: دستگاه های ذیربط از جمله شهرداری منطقه پنج کرج در این قضیه دخیل هستند؛ اگر حادثه طبیعی مانند زلزله رخ دهد منازلی که در این منطقه واقع شده بیشترین آسییب را خواهند دید.

وی با تائید این موضوع که اکنون ۷۰ واحد مسکونی در کنار گودبرداری وجود دارد که حدود ۳۰۰ نفر در این خانه ها با خطرناشی از گودبرداری مواجه شده اند، گفت: در سال ۱۳۹۳ این گودبرداری صورت گرفته و تا کنون هیچ اقدامی برای ساماندهی آن انجام نشده است.

گودبرداری غیر اصولی در کرج باب شده است

عضو شورای شهر کرج در بازدید سال ۱۴۰۰ نیز بیان کرد: طبق بررسی های میدانی گود برداری غیراصولی و رها شده در کلانشهر کرج باب شده که خطراتی برای همسایگان به دنبال دارد.

اسدی افزود: گزارش رسمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۹۵ در استان ها نشان می دهد که در شهر کرج سالانه به طور میانگین ۶۸ نفر بر اثر گودبرداری های غیر اصولی جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: برای چنین گودبرداری نیاز به شناساسی خاک است که بر اساس مشخصات خاک و نقشه سازه نگهبان تهیه شود؛ متاسفانه این فقط به صورت ظاهری است و هیچ پایداری و تاثیری برای ایمنی ساختمان ندارد.

توضیح شهردار وقت منطقه پنج کرج

سید رضا فیض اردکانی شهردار وقت منطقه پنج کرج (سال ۱۴۰۰ ) که در محل گودبرداری حاضر شده بود گفت: این زمین تا قبل از دریافت جواز ساخت بند ۱۴ ماده ۵۵ مسوولیت آن با شهرداری بود اما اکنون که جواز ساخت دارد تمام مسوولیت ها بر عهده مالک بوده و باید به سرعت اقدام به ساخت و ساز کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون دادستانی کرج به کمک شهرداری آمده است، ‌گفت: ما نیز دغدغه مردم و ساکنان حاشیه این گودبرداری را داریم و دستگاه قضایی مهلت زمانی چند روزه را برای مالک تعیین کرده تا ساخت و ساز را شروع کند.

فیض خاطرنشان کرد: اگر مالک تعلل کند دستگاه قضا پیگیری این موضوع خواهد بود ضمن آنکه با نظارت سازمان نظام مهندسی البرز تمهیدات لازم برای رفع خطر صورت می گیرد.

شهردار وقت منطقه پنج کرج تاکید کرد که اگر بخواهیم محل گودبرداری را پر کنیم شرایط خاص خود دارد و می بایست لایه لایه گودبرداری پر و کوبیده شود؛ در این صوت ممکن است به ساختمان‌های همجوار گودبرداری آسیب جدی‌تری وارد شود، همچنین بهترین راه ممکن این است که مالک ساخت و ساز را آغاز کند و مسوولیت نیز با مالک است.

تصمیم گیری مسوولان پس از رسانه ای شدن موضوع

موضوع گودال حصارک کرج پس از رسانه ای شدن در سال ۱۴۰۰ در دستور کار مسوولان قضایی ، اجرایی و مدیریت شهری کرج قرار گرفت و مقرر شد مبالغی در قالب تسهیلات به عنوان اجاره مسکن تا زمان رفع خطر به ۷۰ خانوار ساکن در حاشیه گودال حصارک پرداخت شود که شهرداری مسوولیت تامین این تسهیلات را پذیرفت.

سرنوشت ۷۰ خانوار همسایه گودال وحشت کرج به کجا رسید؟

طبق گزارش های رسمی به هریک از خانوارهای ساکن در اطراف این گودال مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اجاره مسکن تعلق گرفت اما صاحبان این واحدها از پذیرش این تسهیلات بنا به عللی مانند کم بودن مبلغ اجاره مسکن و عدم تعیین تکلیف خانه های ترک خورده خودداری کردند.

تغییر مالکیت گودال

طبق گزارش های رسمی مالک خصوصی زمین محل گودبرداری این ملک را در سال ۱۳۹۹ با شرایط موجود به شرکت فروشگاه زنجیره ای رفاه استان البرز واگذار کرد و پس از آن قرار شد این شرکت نسبت به ساماندهی محل اقداماتی انجام دهد.

آخرین وضعیت خانه های اطراف گودال

بررسی های میدانی و اظهارات مسوولان اجرایی شهری کرج بیانگر آن است که از مجموع ۷۰ واحد مسکونی آسیب دیده از گودال حصارک کرج ، صاحبان ۱۰ واحد مسکونی آنها با دریافت اجاره مسکن از شهرداری کرج به صورت موقت نقل مکان کرده اند اما هنوز ۶۰ خانوار دیگر بر ماندن در محل پافشاری می کنند.

ساکنان باقیمانده در محل می گویند که میزان اجاره بهای تخصیصی توسط مدیریت شهری کرج برای اجاره ملک جدید ناکافی است و باید ارقامی بیشتر از این مبلغ که حدود ۵۰ میلیون تومان است ، پرداخت شود.

جدیدترین تصمیم گیری ها برای تعیین تکلیف گودال و همسایه های آن

حسین عطایی شهردار کنونی منطقه پنج شهرداری کرج در تشریح آخرین تصمیم گیری ها برای گودال حصارک و همسایه های آن گفت : این موضوع با کمک مراجع قضایی از سال گذشته پیگیری شده و مدیریت شهری کرج از آبان ماه ۱۴۰۱ با جدیت وارد موضوع شده است.

وی ادامه داد: یکی از علل تاخیر در تعیین تکلیف این ملک مشکلاتی در حوزه نظام مهندسی ساختمان در تائید نقشه آن بوده ضمن آنکه در سال ۹۹ به علت فوت مهندس ناظر پروژه براثر کرونا و شیوع گسترده کرونا اقدامات عملیاتی برای ایمن سازی محل و عملیاتی شدن پروژه محل گودبرداری با مشکلات مضاعف مواجه شد.

عطایی گفت : بررسی های میدانی نشان داد که مالک اولیه زمین و گودبرداری اقدام موثری برای ایمن سازی مناسب محل به عمل نیاورده بود و در سال ۹۹ این پروژه را با حفظ وضعیت موجود به شرکت فروشگاه های رفاه فروخت.

شهردار منطقه پنج کرج افزود: اواخر سال گذشته با اهتمام مدیریت شهری کرج اقدام لازم برای ایمن سازی محل گودبرداری به عمل آمد ضمن آنکه با کمک شرکت فروشگاه رفاه زمینه جابه جایی تعدادی از خانواده ها فراهم شد.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۶۰ خانوار ساکن در این محدوده حاضر به تخلیه املاک خود نیستند در حالی شهرداری مطابق به وضعیت ملکی آنها ، اجاره مسکن برای این خانواده ها تعیین کرده است.

عطایی بیان کرد: اگر خانوارها این محل را ترک کنند شرکت فروشگاه های رفاه در کمترین زمان نسبت به مقاوم سازی و ایمن سازی خانه های آسیب دیده آنها اقدام خواهدد کرد.

شهردار منطقه پنج کرج افزود: شرکت فروشگاه زنجیره ای رفاه عملیات فعال سازی کارگاه برای ساخت وساز در محل گودال حصارک کرج آغاز کرده و در ماه های آینده این گودال به سازه تبدیل وضعیت خواهد داد ضمن آنکه خانه های اطراف نیز ایمن سازی می شود.

وی تاکید کرد: برنامه تعیین تکلیف این گودال و همسایه های آن از سال گذشته با اهتمام مدیریت شهری کرج آغاز شده و به طور قطع به سرانجام خواهد رسید.

نارضایتی رییس شورا از کندی کار در محل گودال

علی قاسم پور رییس شورای اسلامی شهر بتازگی در نشست با خبرنگاران از روند اجرایی ایمن سازی و ساخت و ساز در محل این گودبرداری ابراز نارضایتی کرد و گفت: ساکنان منازل آسیب دیده در اطراف گود حصارک در شرایط سخت و نامناسبی به سر می برند لذا در این زمینه با مجموعه فروشگاه رفاه شوخی نداریم و در صورت عدم توجه به این موضوع، برخورد قاطع و جدی با آن ها صورت می گیرد.

سرنوشت ۷۰ خانوار همسایه گودال وحشت کرج به کجا رسید؟

علی قاسم پور اظهار کرد: در مذاکراتی که با مدیرعامل فروشگاه رفاه استان البرز انجام شد، تذکر دادیم که اگر تا یک هفته اقدام به تجهیز کارگاه نکنند، برخورد قضایی با این مجموعه صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: ساکنان منازل آسیب دیده در شرایط سخت و نامناسبی به سر می برند لذا در این زمینه با مجموعه فروشگاه رفاه شوخی نداریم و در صورت عدم توجه به موضوع گود حصارک، برخورد قاطع و جدی با آن ها صورت می گیرد.

همچنین فاطمه منعمی دبیر شورای اسلامی شهر کرج در این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با گود برداری حصارک و اصرار مردم منطقه بر شناسایی و معرفی متخلفان و نیز نتیجه وعده های مسوولان به ساکنان منازل در معرض خطر، ‎با اشاره به آسیب ناشی از گودبرداری به ۷۰ واحد مسکونی در منطقه حصارک کرج طی چند سال اخیر اظهار کرد: اردیبهشت سال ۱۴۰۰، پیش از آغاز فعالیت خود در شورای ششم بازدیدی از این منطقه داشتم و متوجه این مشکل شدم.

وی افزود: پس از آغاز به کار شورای ششم، من و تعدادی از همکاران به این موضوع ورود کرده و پیگیر ماجرا شدیم؛ مذاکراتی با مدیرعامل فروشگاه رفاه صورت گرفت و در پی سرکشی نماینده ولی فقیه در استان البرز و استاندار البرز از محل مذکور، فروشگاه رفاه، تعهداتی را متقبل شد.

دبیر شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به احتمال ریزش واحدهای مسکونی اطراف گود برداری گفت: مقرر شد علاوه بر تامین استحکام بناها، خانه‌های آسیب دیده که قولنامه‌ای هستند از صاحبان آن ها تحویل گرفته و به ازای آن و با متراژ منازل خودشان، خانه‌های سنددار در محل پروژه به آن ها تحویل داده شود.

سرنوشت ۷۰ خانوار همسایه گودال وحشت کرج به کجا رسید؟

منعمی تاکید کرد: برای جلوگیری از خطرات و خسارات بیشتر پس از بازدیدهای به عمل آمده با کمک شهرداری، گود حصارک محصور شد اما پیش از اینکه پروژه آغاز شود، در نظام مهندسی با مشکلاتی مواجه و سپس برطرف شد. قرار است در سرکشی دوباره از این منطقه، تجهیز کارگاه پروژه و اصلاحیه پروانه انجام و مشکل مردم حل شود.

تلاش خبرنگار برای کسب نظر مسوولان و کارشناسان گروه مدیریت سرمایه شرکت فروشگاه های رفاه بی نتیجه ماند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.