مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۹ محیط بان در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم خدمت می کنند این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی باید تعداد محیط بانان این منطقه ۲۵ نفر باشند.

کمبود ۱۶ محیط بان در پناهگاه میاندشت جاجرم

این منطقه زیستگاه یوزپلنگ، آهو، کاراکال، هوبره، کفتار، گربه شنی، انواع خزندگان و پرندگان بوده و یکی ازقدیمی ترین و پویاترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.
 به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک، خبرنگاران فعال حوزه محیط زیست خراسان شمالی از قابلیت ها و ویژگی های خاص این منطقه بعنوان زیستگاه یوزپلنگ، آهو و خزندگان این منطقه بازدید و آشنا شدند.
در این میان خبرنگار ما با چند تن از محیط بانان منطقه و مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفتگو کرد.
مسئول منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم حرفه محیط بانی را یکی از دشوارترین مشاغل عنوان می کند و می گوید: محیط بانان روزهای زیادی از زندگی خود را در مناطق حفاظت شده و به دور از خانواده سپری می کنند و در این راه سختی های زیادی را متحمل می شوند که یکی از این سختی ها، گشت زنی در مناطق صعب العبور و در هر نوع شرایط آب و هوایی است.

کمبود ۱۶ محیط بان  در پناهگاه میاندشت جاجرم
حسن پور رضوان در خصوص مشکلات محیط بانان منطقه اظهار می دارد: منطقه حفاظت شده میاندشت با گسترده ۸۵ هزار هکتار ۹ محیط بان دارد که به صورت شیفتی کار می‌کنند و در ماه ۱۵ شبانه‌روز باید خدمت کنندیعنی در هر شیفت ۴ تا ۵ محیط بان حضور دارند.
وی می افزاید: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر دو تا پنج هزار هکتار باید یک محیط‌بان برای حفاظت از یک منطقه تعیین شود اما در این منطقه به ازای هرحدود ۲۰ هکتار یک محیط بان در شیفت وجود دارد که شرایط را دشوار کرده؛ اما محیط‌بانان با وجود این مشکلات، این شغل را با عشق و علاقه انتخاب و به وظیفه خود عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه محیط‌بانان با خطرات گوناگونی همچون شکارچیان غیرمجاز روبه‌رو هستند ادامه می دهد: در کل کشور  ۲۵۰۰ محیط‌بانان وجود دارد که تا امروز بیش از صد شهید را تقدیم طبیعت کشور کرده‌اند که آمار بالایی است .
مسئول منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم در ادامه ورود شترهای روستای اطراف را یکی دیگر از مشکلات منطقه اشاره می کند و می گوید: خارج کردن شترها از منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم تبدیل به امری تکراری و طاقت فرسا برای محیط بان های منطقه شده است.
پوررضوان در ادامه یکی دیگر از به افزایش جمعیت آهو در منطقه نیز اشاره می کند و می گوید: آهو یکی از طعمه های اصلی یوزپلنگ آسیایی است و تعداد جمعیت آهو براساس آخرین نتایج سرشماری حیات وحش و بررسی دوربین‌های تله‌ای در سال ۸۴ از حدود ۱۳۰ راس به ۳هزار راس در سال گذشته رسید.

کمبود ۱۶ محیط بان  در پناهگاه میاندشت جاجرم


مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در این بازدید در گفتگو با خبرنگار ما، می گوید: بیش از ۹۰ گونه پرنده، ۳۰ گونه پستاندار و ۲۵ گونه خزنده در میاندشت وجود دارد که این وضعیت نشان دهنده وضعیت مطلوب تنوع زیستی منطقه است.
رضا شکاریان تعداد محیط بانان استان را ۱۰۰ محیط بان عنوان می کند که از این تعداد ۹ محیط بان در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم خدمت می کنند  و می گوید: بر اساس استاندادهای جهانی باید تعداد محیط بانان این منطقه به ۲۵ نفر افزایش یابد.
وی از مجوز جذب ۲۴ نفر محیط بان در استان خبر می دهد و می افزاید: از این تعداد شماری در منطقه میاندشت جاجرم مشغول به فعالیت خواهند شد.
شکاریان در ادامه کمبود تجهیزات همچون موتورسیکلت و سوخت مورد نیاز خودروها برای پایش منطقه میاندشت را از جمله مشکلاتی که با آن رو به رو هستند عنوان می کند.
وی با بیان اینکه منطقه میاندشت جاجرم یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی است، می گوید: برای حفاظت بهتر از میاندشت، توسعه پاسگاه محیط بانی در دستور کار است، ساخت پاسگاه محیط بانی قلعه چه در دست پیگیری بوده و به زودی کلنگ زنی  خواهدشد.
این مدیر کل در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این مورد که آیا یوزپلنگ آسیایی در منطقه پناهگاه حیات وحش میاندشت توسط مردم مشاهده شده یا خیر؟ بیان می دارد: در سال گذشته ۹ بار مشاهدات مردمی از یوز گزارش شده و یک مورد فیلم نیز توسط گوشی موبایل گرفته شد.
شکاریان در ادامه به پروانه های چرای دام اشاره می کند و می گوید: در ۶ سال اخیر این اداره کل نسبت به خرید پروانه های چرای دام برخی از بهره برداران در این پناهگاه اقدام کرده که اکنون ۱۰ هزار هکتار از حریم این پناهگاه از وجود دام و سگ های گله آزاد سازی شده است.
وی می افزاید: اداره کل محیط زیست استان همچنین طرح ایمن‌سازی کریدور حدفاصل پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم در خراسان‌شمالی و منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان را دردست تحت پیگیری دارد.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی عروجی ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام وخسته نباشی به محیط بانان گرامی وغیورمیاندشت خداوندحفظ تان کند انشالاه که با این نیروی کم ازاین محیط بزرگ میاندشت حفاظت میکنید وباتشکرازمدیربالایق حسن پورضوان وتشکرازاداره کل محیط بانی خراسان شمالی می دانم اگرحفاظتی نباشدازاین حیاط وبخصوص بوته ها مامردم جویین رهایی نداشتیم از ریز گردها باتشکرفراوان از تمام پرسونل محیط بانی