آمریکا تاکید کرد که پارلمان لبنان باید پس از گذشت شش ماه از خلأ در پست ریاست جمهوری برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود تلاش کند.

درخواست آمریکا از پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از سایت الحره، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با عنوان "وضعیت لبنان" اعلام کرد، آمریکا از سران سیاسی لبنان می‌خواهد فورا رئیس جمهوری را که انتخاب کنند که این کشور را یکپارچه کرده و اصلاحات موردنظر برای نجات اقتصاد آن را هرچه سریعتر تصویب کند.

میلر تاکید کرد: سران لبنان نباید منافع شخصی و خواسته‌های خود را بر منافع کشور و ملت لبنان ترجیح دهند.

پس از انتخابات پارلمانی مه سال گذشته لبنان که هیچ طرفی اکثریت آراء را به دست نیاورد، دولت موقت در این کشور با اختیارات محدو مدیریت کشور را در دست دارد.

از زمان اتمام دوره ریاست جمهوری میشل عون در اواخر اکتبر گذشته، پارلمان لبنان به دلیل اختلاف‌نظرهای سیاسی عمیق در ۱۱ جلسه‌ای که برگزار کرد، نتوانست به توافقی درباره رئیس جمهور جدید برسد.

در این میان حزب‌الله لبنان همراه با هم‌پیمانان خود در پارلمان این کشور، حمایت خود را از سلیمان فرنجیه، نماینده پارلمان و وزیر سابق این کشور به عنوان یکی از نامزدهای پست ریاست جمهوری اعلام کرد؛ اما دو حزب جریان ملی آزاد و حزب نیروهای لبنانی (القوات اللبنانیة)، دو حزب بزرگ مسیحی در این کشور به شدت با فرنجیه مخالفت کردند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی که ماه نوامبر داشت، تاکید کرد که از رئیس جمهور منتخب می‌خواهد تسلیم آمریکا نباشد و به مقاومت اعتماد داشته باشد.

نمایندگان پنج کشور از جمله فرانسه، آمریکا و عربستان فوریه در پاریس نشستی برای بررسی وضعیت لبنان برگزار کردند؛ اما هیچ پیشرفتی در این نشست حاصل نشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه یاد شده اعلام کرد: آمریکا بر این باور است که لبنان به رئیس جمهوری به دور از فساد نیاز دارد که بتواند کشور را یکپارچه کرده و اصلاحات اقتصادی اساسی و در راس آنها توافق درباره برنامه‌ای با صندوق بین‌المللی پول را اجرا کند.

همچنین میلر تاکید کرد: راه‌حل‌های بحران‌های سیاسی و اقتصادی لبنان تنها می‌تواند از داخل لبنان حاصل شود و نه از جامعه بین‌الملل.

لبنان از زمان فروپاشی مالی در سال ۲۰۱۹ با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه بوده و همزمان در یک بن‌بست سیاسی عمیق قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.