۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 868936

خیزش علمی علیه هژمونی غرب

احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

امروزه دانش مهم‌ترین ابزار تسلط است. غرب در طول چندین دهه گذشته هیچ‌گاه به کشورهای دیگر اجازه پیشرفت در عرصه‌های علم و فناوری را نداده و در واقع اجازه ترجمه مفهوم پیشرفت به آنان داده نشد.

پیشرفت علم در غرب در راستای یک هژمونی قرار دارد که غربی‌ها به دنبال آن در جهان هستند و تأکید آن‌ها بر کشورهای دیگر آن است که شما باید به سمتی حرکت کنید که مد نظر ما و سیاست دولت‌های غربی باشد. دین اسلام اساساً دیدگاه غرب را تکذیب و این سخن آنان درباره علم را باطل و بیهوده می‌داند؛ چراکه اروپاییان این مطالب را فقط در راستای آسایش دنیوی و پیشرفت خود تلقی می‌کنند، در حالی‌که اسلام علم و دانش را برای پیشرفت بشریت لازم و ضروری می‌داند.
 امروز دنیای غرب ارتباط خودش را با خداوند و دین قطع کرده و در واقع زندگی آنان تنها در لایه ظاهری حیات بشری است، درحالی‌که از لایه‌های عمقی جهان که شامل شریان‌های الهی و دینی است، غافل شده‌اند. با یک دلیل و باور کلامی و الهی می‌توان به خوبی به پاسخ این پرسش دست پیدا کرد؛ چرا که دیدگاه غربی‌ها زندگی بدون خداوند و احکام دینی است که از دید اسلام این نوع از سبک زندگی پوچ‌گرایی و بی فایده است، پس نمی‌توان به این افکار پوچ غربی به‌عنوان پیشرفت نگاه کرد.
کشورهای غربی قبل از اینکه در مسئله علم و فناوری دارای شهرت پیشرفت جهانی باشند، به غارتگری و دزدی در بین ملت‌های مختلف مشهور هستند. به‌عنوان نمونه مساحت کشور انگلستان به اندازه استان سیستان و بلوچستان در ایران است، این دولت در حدود بیش از ۱۰۰سال گذشته مردم شبه قاره هند را غارت و چپاول کرده، به‌طوری‌که تا امروز در تمام کشورهای پیرامونی این شبه قاره که شامل پاکستان، هندوستان، نپال، بنگلادش و افغانستان بوده، هنوز آثاری از غارتگری‌های انگلیسی‌ها وجود دارد. حال با این همه دزدی و غارت، امروز خودشان را انسان‌های فرهیخته و باهوش در جهان قلمداد و معرفی می‌کنند، در صورتی که انسان‌هایی کم‌هوش و دزد هستند. علم و فناوری محصول و معلول انسان‌هاست؛ چراکه اگر خود انسان به درستی کشف نشود، به راحتی به مفهوم و معلول علم دست نخواهیم یافت. غرب نسبت به انسان دیدگاهی پست و حقیرانه‌ای دارد به‌طوری‌که آنان معتقد هستند ساختار وجودی انسان شبیه به حیوان است، حتی در این عرصه ‌ها از انسان به گرگ تشبیه کرده بودند. در صورتی‌که در دین اسلام انسان در جایگاه و شخصیت ویژه‌ای قرار دارد و در واقع انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات در جهان هستی نامیده شده است.کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی نباید دنباله‌رو سیاست‌های کشورهای غربی باشند؛ چراکه مصداق پیشرفت آن‌ها بر پایه پوچ‌گرایی و ضدیت با دین است.
 امروز کشور ما در شرایط سخت تحریم در تمام عرصه‌ها از جمله حوزه علم و فناوری قرار گرفته اما دانشمندان، اساتید و جوانان ما توانسته‌اند این تحریم‌ها را بی اثر و در رتبه‌بندی علمی در سطح جهان در رده‌های پنجم تا دهم قرار بگیریم. همین امر نشان‌دهنده این است که پیشرفت چشمگیری در عرصه فناوری علمی در سطح جهان داشته‌ایم،اما متأسفانه تبلیغات دشمنان بر علیه ایران منجر شده در برخی موارد با مشکل مواجه شویم. در طول این چند دهه گذشته به خوبی پیشرفت دانشمندان ما در عرصه‌های مختلف علمی دیده نشده و همین امر منجر شده کشورهای جهان نسبت به پیشرفت فناوری و علم در ایران آگاهی نداشته باشند. به‌عنوان نمونه در حوزه پزشکی ایران از رشد قابل توجهی برخوردار است که می‌تواند در حوزه صنعت گردشگری سلامت در منطقه سرآمد باشد، ولی به‌خاطر تبلیغات سوء دشمنان، ما نتوانستیم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.