۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
کد خبر: 869644

هراس رژیم صهیونیستی از سفر رئیسی به دمشق

علی سروش، کارشناس مسائل غرب آسیا

از دیدگاه تحلیلگران و کارشناسان رسانه سفر جناب آقای رئیسی به سوریه در شرایط فعلی منطقه بسیار مهم و حساس ارزیابی شده است.

​​​​​​​سفر آقای رئیسی به سوریه در حقیقت، برگزاری جشن پیروزی مقاومت در دمشق است. امروز محور مقاومت به رهبری ایران به نقطه عطف و طلایی در سطح منطقه به ویژه در بین ملت‌های مسلمان دست یافته است. در کشورهای محور مقاومت از جمله سوریه، عراق، لبنان و یمن هم شاهد قدرت و امنیت پایدار هستیم. حتی شاهد هستیم کشورهایی مثل عربستان سعودی که روزی با ایران و سوریه در نزاع و درگیری بودند، خواهان از سرگیری ارتباط و تعامل هستند.
اما در جبهه مقابل، رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت امنیتی در طول تاریخ خود قرار دارد؛ هر روز شاهد اعتراضات گسترده در بسیاری از شهرهای این رژیم هستیم. این رژیم حتی در بحث عادی‌سازی روابط در منطقه هم شکست خورده است، همچنین اعتماد عمومی را حتی در بین مردم ساکن اراضی اشغالی به‌میزان زیادی از دست داده است. 
از طرف دیگر در سطح بین الملل، توافق اخیری که بین ایران و عربستان در پکن صورت گرفت بدون اطلاع کشورهای اروپایی حتی انگلیس و آمریکا بود که این خود نشان از افول قدرت غرب در منطقه غرب آسیا دارد. این نخستین بار در یکی دو دهه گذشته است که مشکلات کشورهای منطقه تنها به دست خودشان حل و فصل می‌شود. 
امروز منطقه غرب آسیا تحولات مختلف ژئوپلتیک را پشت سر گذاشته و جنگ‌ها و تهدیدهای مختلفی را با رشادت‌های رزمندگان محور مقاومت از جمله حاج قاسم و ابومهدی المهندس به سرانجام و پیروزی رسانده است. دوستان ایران از سواحل دریای مدیترانه تا باب المندب و خلیج عدن را زیر نفوذ و قدرت نظامی گسترده خود دارند. 
این نفوذ ایران برای اسرائیل نگران‌کننده است. بنابراین این سفر قدرت استراتژیک و بازدارنده برای ایران در منطقه به‌همراه خواهد داشت و نیز در مقابل تضعیف‌کننده محور شرارت منطقه از جمله اسرائیل و دولت‌های غربی خواهد بود. البته دیدگاه عربستان سعودی نسبت به این سفر باتوجه به توافقات اخیر با ایران مثبت خواهد بود؛ چراکه امروز مهم‌ترین مسئله برای سعودی، امنیت، اقتصاد و آینده شاهزادگان این کشور و نیز امنیت پایدار منطقه خلیج‌فارس است.
منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.