۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 869718

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵۰ هزار مدرسه مربی پرورشی ندارند، گفت: سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می کنیم و دانش‌آموزان ممتاز فرهنگی، هنری، تربیتی و علمی و آموزشی را در فرایند جداگانه‌ای به دانشگاه فرهنگیان می‌بریم.

۵۰ هزار مدرسه مربی پرورشی ندارند

رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران با بیان اینکه واقعیت این است که آموزش و پرورش در هر کشوری، دستگاه آینده‌ساز و انسان‌ساز است، گفت: هر تصویری که برای آینده ایران می‌خواهیم، امروز در آموزش و پرورش باید بسازیم؛ معروف است که می‌گویند هر تصویری که از آینده کشورت دوست داری در ذهن خودت بسازی، سری به مدرسه سر کوچه و مدارس سطح شهر خودت بزن؛ سیمای امروز آموزش و پرورش، آینده ایران را نشان می‌دهد. 

صحرایی با اشاره به اینکه به اعتقاد ما «مدرسه» تنگه احد نظام انقلاب اسلامی است، افزود: اگر می‌خواهیم کشور قوی داشته باشیم که می‌خواهیم باید توجه کنیم که شرط داشتن ایران قوی، آموزش و پرورش قوی، مدرسه قوی و معلم قوی است؛ معلم مؤمن، متدین، انقلابی، متخصص است و این شرط رسیدن به آینده قوی برای ما هست.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش کارهای بزرگی انجام می‌شود، ادامه داد: آموزش و پرورش نهادی است که به لحاظ حجم و اندازه تقریبا معادل نیمی از کل دولت است و در نتیجه هر اتفاق مهمی در کشور می‌خواهیم رقم بزنیم، اگر در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنیم، برنامه پیش‌بینانه و پیشگیرانه کردیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر امروز مسأله آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و ... داریم که فکر می‌کنیم هر چه زودتر باید کشور را در آن مسائل بیمه کنیم، شرط این است که در آموزش و پرورش و با بچه‌ها، این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در روزهای سخت کرونا یعنی سه سال تقریباً بچه‌ها تحت تأثیر کرونا و فصای مجازی بودند، اظهار کرد: امروز بعد از کرونا باید بگوییم چه برنامه‌ای برای نجات آن نسل داریم که از آموزش مجازی عبور کرده‌اند و هنوز هم در فضای مجازی هستند.

صحرایی ادامه داد: بر این اساس معتقدیم با تحولات سریعی که اتفاق افتاده، لازم است ساختارها، سازمان‌ها، مدارس، برنامه درسی و معلمان خود را برای این ساختار جدید آماده کنیم. به تعبیر حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، شرایط طوری است که باید خاک باغچه را عوض کنیم اگر می‌خواهیم درستش کنیم؛ با این خاک، ساختار و سازمان نمی‌توانیم آموزش و پرورشی داشته باشیم که وظیفه خود را نسبت اسلام، انقلاب، شهدا و امام ایفا کند.

وی افرود: بر این اساس برنامه‌های تحولی جدی در آموزش و پرورش در دست اقدام است؛ از مهم‌ترین آن ها تربیت معلم است؛ تربیت معلم، مهم‌ترین وظیفه دستگاه حاکمیتی است. معلم خوب تضمین‌کننده آینده خوب است. همه چیز بد باشد، معلم خوب باشد، کار درست می‌شود اما اگر همه چیز خوب باشد، معلم خوب نباشد، کاری درست نمی‌شود. این موضوع یک مسأله خیلی مهم است.

صحرایی اضافه کرد: یک کشاورز خوب، بهترین بذرش را برای سال بعد مزرعه‌اش نگه می‌دارد؛ من کشاورز زاده هستم، یادم هست وقتی محصول برداشت می‌کردیم، پدر می‌گفت نخود یا گندم فلان قطعه از زمین را برای بذر سال بعد نگه داریم چون محصولش خوب بوده است؛ بهترین‌های ما باید به تربیت معلم بروند.

وی با تأکید بر اینکه نظام گزینشی معلم باید به طور اساسی متحول شود و معلمان باید در طول دوره خدمت بارها و بارها سنجش شوند و صلاحیت‌های حرفه‌ای، عمومی و تخصصی آن ها اصلاح شود، گفت:  دانشگاه معلم‌پرور فرهنگیان باید به طور اساسی تقویب شود. متأسفانه در سال‌های گذشته دانشگاه فرهنگیان را رها کرده بودیم؛ اگر دانشگاه فرهنگیان از روز تأسیسش به همان اندازه که آموزش و پرورش خروجی داشت، ورودی داشت و همچنین زیرساخت‌های آن تقویت می‌شد، اکنون وضعیت‌ آموزش و پرورش‌ ما اینگونه نبود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های تربیت معلم، مثل کبد کشور می‌مانند و خون تازه باید به آموزش و پرورش بدهند؛ خون تازه نیامده است و در نتیجه آسیب دیدیم و ان‌شاءالله در برنامه پیش رو، آن را اصلاح می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله در سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار خواهیم کرد، افزود:  دانش‌آموزان ممتاز فرهنگی، هنری، تربیتی و علمی و آموزشی را در یک فرایند جداگانه‌ای به دانشگاه فرهنگیان می‌بریم و معتقدیم اگر در دانشگاه فرهنگیان، برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم حتماً کارمان را بهتر پیش خواهیم برد.

صحرایی اضافه کرد: باید برای معلمان فعلی هم برنامه‌ریزی کرد. معلمان، سرمایه‌های اصلی ما هستند ولی سال‌هاست دوره‌های آموزشی حین خدمت خوب برای معلمان نمی‌گذاریم؛ برنامه‌ریزی شده است که ان‌شاءالله از امسال با یک مرکز ملی توانمندسازی سرمایه نیروی انسانی آموزش و پرورش، معلمان را ارتقا دهیم و نظامات تشویقی‌مان را به میزان شایستگی‌های معلمان گره بزنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین به جای اینکه تمرکز بر مدرسه‌، بر اتاق وزیر تمرکز کردیم، اظهار کرد: تحول از اتاق معلم و کلاس شروع می‌شود نه از اتاق وزیر؛ امروز «مدرسه» مهم‌ترین مسأله ما هست. خودتان شاهد هستید که چطور دشمنان می‌خواهند کاری کنند که مدرسه هراسی شود و مرجعیت مدرسه را از بین ببرند. در حالی که مدرسه جایی است که دانش‌آموزان و آینده‌سازان ما در آنجا تربیت می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه مدیر مدرسه بسیار مهم است، بیان کرد: مدیر مدرسه جزو مشاغل حساس است؛ ضوابط انتخاب یک مدیر مدرسه باید از ضوابط انتخاب هر مدیرکلی در هر وزارتخانه‌ای بالاتر باشد. چون بهترین نسل را به آن ها می‌سپاریم. اما مدیران مدارس ما با تنگناهای بسیار زیادی، مدرسه را تحویل می‌گیرند.

صحرایی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که نزدیک به ۵۰ هزار مدرسه، معاون پرورشی ندارند و باید در اولویت کارهایمان به آن توجه کنیم؛ چطور می‌توانیم مدرسه‌ای با ۵۰۰ دانش‌آموز داشته باشیم اما مربی و معاون پرورشی برای آن نداشته باشیم؛ چه کاری مهم‌تر از این داریم؛ این همه بودجه فرهنگی کشور به جای اینکه صرف مدرسه شود، صرف آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم؛  هر کاری که می‌خواهیم در آینده انجام دهیم، امروز می‌توانیم در مدرسه انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه امر تربیت یک امر پیچیده و چند وجهی است، گفت: در سند تحول بنیادین، مثلت مدرسه، مسجد و خانواده تضمین‌کننده تربیت اصلی و اصیل است. خوشحالم که به شما اطلاع دهم که با کمک شهردار تهران تفاهم کردیم ۳۵۰ مدرسه در شهر تهران را با ۳۵۰ مسجد پیوند بزنیم. ان‌شاءالله از تهران این کار را شروع کنیم و در شهرهای دیگر هم دنبال خواهیم کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین یک سند ملی است و آموزش و پرورش مجری آن هست، گفت: همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند. سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ نشده بلکه به رؤسای سه قوه ابلاغ شده است اما آموزش و پرورش در این میدان تنها مانده است. سند تحول بنیادین باید یک دغدغه ملی و آموزش و پرورش به مسأله ملی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به مسأله اول کشور تعریف شود.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.