مراسم افتتاحیه پنل های کوچک مقیاس روستای چاه نسر ظهر امروز با حضور مقامات لشکری و کشوری در روستای چاه نسر نیشابور برگزار شد.

بهره برداری از ۱۸۲ پنل خورشیدی در چاه نسر نیشابور

به گزارش قدس خراسان، صبح ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ مراسم افتتاح ۱۸۲نیروگاه خورشیدی با هدف کمک به افزایش تولید برق و توسعه اشتغال در نیشابور با حضور سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و سردار علی اکبر افراسیابی جانشین فرماندهی سپاه امام رضا(ع)در روستای چاه نسر از توابع نیشابور برگزار شد.

در این مراسم، رئیس بسیج سازندگی کل کشور درباره رفع بیکاری اظهار کرد: در خصوص رفع بیکاری، حرف برای گفتن زیاد است و برخی حرف هایی زده‌اند که به آن عمل نکردند. مهم‌ترین مسئله رفع بیکاری، تغییر رویکرد سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران از نگاه سرمایه داری به نگاه اقتصاد مقاومتی مردمی است. اگر این اتفاق رخ دهد در روستا بیکاری نخواهد داشت چون محصول مزیت دار هر منطقه شناسایی شده است.

محمد زهرایی در ادامه عنوان کرد: بسیج سازندگی وظیفه آن شناسایی قطب ها است و محصولات مزیت‌دار را در کنار هم به صورت کارگاه های کوچک تبدیل به خوشه می کنیم. اقتصاد پویا در سایه امنیت رقم می خورد. اگر بخواهید معیشت مردم را تأمین کنید باید کاری کنید که جوانان ناامید نشوند.

وی افزود: یک کارگاه تولیدی برای اخذ مجوز باید ۱۴ ماه تلاش کند و در پیچ و خم مراحل اداری کمر خم کند درحالی که یک نفر می‌تواند با استفاده از رانت و فساد و رشوه، سه هزار میلیارد تومان وام بگیرد و از کشور برود.بسیج سازندگی به دنبال آن است که کولونی های کوچک اشتغال‎آفرین و مردم‌پایه را در کشور فراگیر کند. پس از نصب ۱۸۲ پنل خورشیدی در چاه‌نسر، هماهنگ شده تا تعرفه خرید برق نیز افزایش پیدا کند.

سردار زهرایی در ادامه عنوان کرد: وام اشتغال‌زایی و قیر موردنیاز برای بهسازی روکش آسفالت به این روستا تخصیص پیدا می کند.

روستای چاه نسر، نخستین روستای انرژی پاک خورشیدی ایران است

مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) در این مراسم گفت: استان خراسان رضوی و شهرستان نیشابور در ایجاد نیروگاه ۵ کیلو وات خانگی پیشتاز بوده است. شهرستان نیشابور حدود ٢٠٠ واحد خورشیدی دارد که ٨٠ واحد خورشیدی در روستای چاه نسر است.

داریوش کوکبی با اشاره به مزایای این طرح تصریح کرد: ویژگی این طرح این است که ارزان ترین وام را به متقاضی می دهیم و گران ترین برق را شرکت برق از مقاضی می خریم و به مدت ۲۰سال هم این تاسیسات در بحث تعمیر و نگهداری حمایت می شود.این روستا به عنوان اولین روستای انرژی پاک خورشیدی در ایران است.

تامین برق ١۶ روستای اطراف چاه نسر

مدیر کانون فرهنگی، هنری روستای چاه نسر در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان اظهار کرد: قبل از اینکه مسئولان در این روستا حضور داشته باشند، این روستا با کمبود امکانات مواجه بود و یکی از چالش های مردم این روستا درآمد ناچیز از حوزه کشاورزی است.

رمضانعلی عطایی در ادامه بیان کرد: با توجه به افتتاح و راه اندازی پنل های خورشیدی شاهد درآمد به مراتب قابل توجه افزایش پیدا کرد. مخصوصا کسانی که سن و سال بالایی داشتند وابستگی این افراد به کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی شهرستان کمتر کرده است و مردم این روستا به خودکفایی رسیده اند.

وی با بیان اینکه پنل های خورشیدی روستای چاه نسر قابلیت تامین ١۶ روستای اطراف را تامین کند،خاطر نشان کرد: در گذشته ما مشکل کمبود برق را در این روستا و سایر روستاها داشتیم که با ایجاد این پنل ها دیگر مشکل برق نخواهیم داشت.

خبرنگار: امیرحسین قربانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.