۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر: 873808

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با بیان این‌که یزد از استان‌های قنات خیز کشور محسوب می شود، گفت: بهترین راهکار حمایت و حفاظت از قنوات به عنوان میراث جهانی ، مستندسازی و صدور اسناد کاداستری آنهاست.

قنات‌های استان یزد سند دار می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، مهدی اقبال در این خصوص به خبرنگاران اظهار کرد: در راستای حمایت و حفظ قنوات پایش‌های در سالهای گذشته تلاش های متعددی انجام شود ولی همه اینها باید منجر به مستندنگاری ،  نقشه‌برداری‌های لازم جهت صدور اسناد کاداستری شود.

وی با اشاره به این‌که گردشگری قنات‌ها،  مبحثی مهم در سطح استان یزد است افزود: بالغ بر ۲۲ درصد از آب کشاورزی استان یزد که شامل سطحی حدود ۳۶ هکتار است به وسیله قنوات تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرکل ثبت اسناد یزد گفت: به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، در استان یزد ۳۱۰۰رشته قنات و چشمه قنات دایر وجود دارد که برای استفاده در بخش کشاورزی زنده و فعال است؛ ضمن آنکه طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات‌های کشور و حدود ۱۳/۵درصد از قنات‌های کشور در این استان واقع است.

اقبال از مشکلات عمده قنوات را توسعه حریم و محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها، ساخت و سازها و تغییر کاربری‌ها گاها حریم قنوات عنوان و تصریح کرد: عدم رعایت حریم قنوات باعث شده ضرباتی به قنات ها وارد شود و بهترین راهکار برای حل این مشکل و حفاظت از آنها، مستندسازی و صدور اسناد کاداستری آنهاست.

وی تاکید کرد: داشتن بهداشت حقوقی سالم و امنیت حقوقی و قضایی در استان مستلزم اجرای قانون جامع حدنگار در بخش‌های مختلف است و در همین راستا، شاهد اتمام کاداستر اراضی ملی و ۶۰ درصد کاداستر اراضی کشاورزی طی دو سال اخیر در اقدامی جهادی در سطح استان بوده ایم.

مدیرکل ثبت اسناد یزد خاطرنشان کرد: در راستای این فعالیتها که منجر به کسب رتبه نخست یزد در کشور شده است ، یکی از مهمترین اولویتهای سال جاری،  مستندسازی و صدور اسناد کاداستری قنوات استان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.