مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: پارسال علاوه بر انجام چهار کاوش باستان‌شناسی در مناطق باستانی ، ۱۳ اثر در فهرست آثار ملی در حوزه میراث‌ فرهنگی این استان ثبت ملی شد.

۱۳ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش قدس آنلاین ، حسن محمدی ادیب روز شنبه اظهار کرد: در این مدت پرونده ۳۴ اثر جهت ثبت در فهرست آثار ملی به وزارتخانه ارسال شده که ۱۳ پرونده بررسی شده و از این میان پنج اثر غیرمنقول، چهار اثر منقول و چهار اثر طبیعی ثبت شده و باقی پرونده‌ها نیز در نوبت بررسی قرار دارند.

وی از گمانه‌زنی و کاوش در تپه بریس جهت تعیین حریم، کاوش گورهای کشف شده قلعه اولتان، کاوش در قلعه‌یری کورائیم و ادامه کاوش نجات بخشی در محوطه تاریخی قره حسنلو در یک سال گذشته خبر داد.

وی با اشاره به فعال بودن ۴۰ کارگاه و ثبت ۵۰ حریم در یک سال گذشته، ادامه داد: مرمت مستمر مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، ساماندهی گذر گازران در ضلع شمالی این مجموعه و مرمت و احیای سراهای زنجیرلو، اونچی میدان و پنبه‌فروشان در بازار تاریخی اردبیل از جمله اقدامات میراث‌فرهنگی اردبیل است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل همچنین گفت: اجرای رواق ضلع شمالی بقعه شیخ جبرائیل، تکمیل و تجهیز مدرسه جعفر اسلامی، مرمت کاروانسرای سنگی صائین، ساماندهی و محوطه سازی جمعه مسجد و مرمت برج شاطر نیز از اقدامات شاخص میراث‌فرهنگی اردبیل در یک سال گذشته به شمار می‌رود.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.