مدیر هواشناسی شهرستان کلات از کاهش ۶۷ میلیمتری بارش‌ها نسبت به سال زراعی قبل خبر داد و گفت: ۹۵ تا ۱۰۰ درصد شهرستان درگیر خشکسالی شده است.

۱۰۰ درصد شهرستان کلات درگیر خشکسالی شده است

به گزارش قدس خراسان، محمد رسول روحی اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۱ تاکنون در شهرستان کلات ۱۴۶ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که این آمار در سال زراعی قبل آن ۲۱۳ میلیمتر بوده است.

مدیر هواشناسی شهرستان کلات از کاهش ۶۷ میلیمتری بارش‌ها نسبت به سال زراعی قبل خبر داد و افزود: ۹۵ تا ۱۰۰ درصد شهرستان درگیر خشکسالی شده است.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی شهرستان در سال ۲۵۰ میلیمتر بوده است، بیان کرد: متأسفانه از ابتدای امسال بارندگی قابل ملاحظه‌ای در شهرستان نداشته‌ایم.

روحی با اشاره به اینکه اگر طی روزهای آینده بارندگی هم داشته باشیم تأثیر در محصولات کشاورزی و منابع آبی ندارد و فقط خسارت برجای می‌گذارد، تصریح کرد: متأسفانه بارش‌های شهرستان زیاد مؤثر نبوده است.

مدیر هواشناسی شهرستان کلات گفت: بیشترین میزان بارندگی‌ها مربوط به غرب کلات از جمله لائین و هزار مسجد بوده است، میزان بارندگی‌ها در فروردین‌ماه امسال ۲۳.۸ میلیمتر، اردیبهشت‌ماه ۲۶.۶ میلیمتر و خردادماه نیز ۴ دهم میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کلات سال‌هاست درگیر پدید تغییر اقلیم شده و هوا رو به گرم شدن است، افزود: فروردین‌ماه امسال دمای هوا ۳۵.۲ درجه سانتیگراد بوده است.

روحی بیان کرد: درجه دمای مطلق در فروردین‌ماه امسال ۳۵.۲ بوده که سال گذشته این میزان دما را نداشتیم، پیشینه مطلق دمای هوا در سال قبل ۳۳ درجه بوده که امسال ۲ درجه افزایش داشته است.

مدیر هواشناسی شهرستان کلات با اشاره به اینکه طی روزهای پیش رو بارندگی خاصی نخواهیم داشت، از بحرانی بودن وضعیت منابع آبی با توجه به بارش‌ها خبر داد و گفت: امسال بحران خشکسالی در کلات به عینه مشخص است.

وی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌ها و کاهش ۱۰۰ میلیمتری باران نسبت به میانگین بلند مدت امسال از نظر منابع آبی وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

روحی افزود: کلاتی که همیشه بیشترین منابع آبی را داشته ولی اکنون از نظر تأمین منابع آبی با مشکلات جدی مواجه است، می‌طلبد شهروندان صرفه‌جویی‌های لازم را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 0
    سی و پنج سال پیش رودخانه کنار جاده ای مشهد به کلات اینقدر اب داشت که ادم بزرگ رو اب با خودش میبرد ،، افسوس الان چندین ساله که رودخانه خشک شده و اون سر سبزی جاده کلات که مانند جاده شمال بود از بین رفته ...