برخی از کارشناسان نظام سلامت، نسبت به برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه سلامت، انتقادات و ایراداتی دارند که محل بحث و بررسی است.

حذف ۶ میلیارد دلار درآمد توریسم سلامت از برنامه هفتم

حوزه سلامت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های جامعه است که باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد. زیرا، سلامت افراد جامعه قابل چشم پوشی نیست. از همین رو، لازم است که در برنامه ریزی های خرد و کلان کشور، به حوزه سلامت؛ توجه و دقت شود.

در عین حال، حوزه سلامت می‌تواند برای کشور درآمدزایی و ارزآوری داشته باشد. زیرا، با توجه به جایگاه پزشکی ایران در منطقه و جهان، خیلی از بیماران کشورهای منطقه، خواهان درمان در ایران هستند. از همین رو، نظام سلامت کشور می‌تواند ارزآوری قابل توجهی داشته باشد. اما، گفته می‌شود یکی از انتقادات وارد به برنامه هفتم توسعه در حوزه سلامت، همین موضوع توریسم سلامت است.

آن طور که اکبر رنجبرزاده معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی، در برنامه تلویزیونی شبکه سلامت عنوان داشته است؛ توریسم سلامت در برنامه هفتم توسعه کشور، از یاد رفته و توجهی به آن نشده است.

وی با طرح این پرسش که چرا درآمد ۵ تا ۶ میلیارد دلاری از محل توریسم سلامت در برنامه هفتم توسعه کشور حذف شده است، افزود: چرا توریسم سلامت در برنامه هفتم توسعه کشور نادیده گرفته شده است.

رنجبرزاده به مقوله اقتصاد سلامت و واگذاری به بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز در برنامه هفتم، خیلی معلوم نیست.

در همین حال، محمد هادی رادفر دبیر جامعه اورولوژی ایران، گفت: هرچند با پیشرفت‌های صورت گرفته زمینه ورود گردشگر سلامت به کشور فراهم است، اما محدودیت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد که با اقدامات مسئولان باید برطرف شود.

وی اظهار داشت: بیشتر ضعف در توریسم درمانی کشور، مربوط به ویزا و اقامت است که باید برای افزایش جذب بیماران خارجی، برطرف شوند.

وی افزود: کشوری مانند امارات که از نظر پزشکی پایین‌تر از ما است، با برنامه ریزی مناسب دارد تمام بیماران آفریقای شمالی و کشورهای عربی را جذب می‌کند.

نوراحمد لطیفی، عضو انجمن خدمات بین المللی سلامت ایران گفت: بر اساس تجربه علمی می گویم که می‌توانیم خدمات پزشکی را در سطح کشورهای مطرح دنیا مانند آمریکا در کشور خودمان ارائه بدهیم؛ ولی متأسفانه عملکرد نامطلوب و نامناسب افراد غیر مسئول، موجب گمراهی بیماران خارجی شده و آنان را به جاهایی هدایت می‌کنند که خدمات مناسبی نمی‌گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.