کارآفرین محله طرق گفت: بیشتر افرادی که در واحد تولید مبلمان ما مشغول به فعالیت‌اند، از محله طرق و هم‌محله‌ای ما هستند؛ به گونه‌ای که شناخت خانوادگی داریم. کار ما به پشتوانه همین نیروهای دلسوز و با انگیزه درست انجام می‌شود و در نهایت رضایت مشتری هم بدست می‌آید.

‌همبستگی محلی‌؛ ‌عامل رشد کسب‌وکار خانوادگی

به گزارش قدس خراسان، «پدرم سال۶۱ در روستای طرق آن زمان کسب و کار خانوادگی ما را که تولید صنایع چوب و مبلمان است، با دو یا سه نیرو پایه‌گذاری کرد. با فراز و نشیب‌های بسیار در مسیر تولید، این کار توسعه یافت و در حال حاضر حدود ۱۰۰ نفر در کسب و کار خانوادگی ما مشغول به کار هستند».

حمیدرضا خاکسار طرقی به نمایندگی از خانواده کارآفرین خاکسار این مطلب را عنوان کرد و ادامه داد: بیشتر افرادی که در واحد تولید مبلمان ما مشغول به فعالیت‌اند، از محله طرق و هم‌محله‌ای ما هستند؛ به گونه‌ای که شناخت خانوادگی داریم و بعضی‌ها سابقه ۳۰سال کار نزد ما را دارند. خوبی این اتفاق، شناخت و اطمینانی است که وجود دارد و همین امر سبب شده پیشرفت بهتری داشته باشیم. 

وی ادامه داد: کار ما به پشتوانه همین نیروهای دلسوز و با انگیزه درست انجام می‌شود و در نهایت رضایت مشتری هم بدست می‌آید. 

خاکسار به پشتوانه فکری و کاری پدر و سه برادر خود اشاره کرد و گفت: پدرم در حال حاضر به دلیل کهولت سنی‌ که دارد، دورادور ما را راهنمایی می‌کند و هر کدام از برادرهایم کارهایی چون فروش، طراحی و سایر امور را به عهده گرفته و انجام می‌دهند و به نوعی با تقسیم کار، در کنار هم هستیم.

وی همبستگی خانوادگی و وجود هم‌محله‌ای‌ها به عنوان نیروی کار را از دلایل موفقیت کسب و کار خانوادگیشان دانست و ادامه داد: ما بحران‌های زیادی را در کسب و کارمان تجربه کردیم که از جمله آن می‌توان به کرونا، وضعیت بد اقتصادی مردم و آتش‌سوزی کارگاه اشاره کرد؛ اما با همین حمایت‌ها توانستیم این شرایط را پشت سر بگذاریم. 

وی به پررنگ شدن تولید مبلمان از سال ۸۰ در کسب و کار خانوادگیشان اشاره کرد و توضیح داد: کسب و کار خانوادگی ما در زمان جنگ آغاز شد و رکود آن زمان را پشت سر گذاشت. سال ۷۲ نیمه‌شب کارگاه ما آتش گرفت و آن زمان همه سرمایه ما سوخت و از بین رفت. تنها سرمایه ما مقداری چوب بود که شخصی به نام مرحوم خبیری آن چوب‌ها را به قیمت خوبی از ما خرید و ما توانستیم با پول آن یکی دو دستگاه بخریم و در زیر چادر کار را شروع کنیم و کم‌کم کارگاه را دوباره بسازیم.

تولید کسب و کار به نفع مردم محل

کارآفرین مشهدی تصریح کرد: تنه اصلی کار ما همیشه مبلمان است و در این کار طراحی، تولید و فروش را انجام می‌دهیم و به واسطه تولید مبلمان کارهای زیاد دیگری را به ثمر رساندیم و هر زمان هم دچار بحران شدیم، از کارهایی که می‌توانستیم انجام دهیم؛ مثل کشاورزی کمک گرفتیم تا کسب و کارمان سرپا بماند. 

وی به راه‌اندازی باشگاه اسب‌سواری در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: در کنار تولیدی مبلمان، باشگاه اسب‌سواری را در منطقه طرق راه‌اندازی کردیم که در آنجا هم ۱۵خانواده طرقی مشغول به کار هستند. محله طرق محله خیلی برخورداری نیست و از طرفی ورزش سوارکاری هم ورزش گرانی است. شرایطی فراهم کرده‌ایم تا بچه‌های طرق در اینجا آموزش ببینند و در حال حاضر در رده نوجوانان و نونهالان استعدادهای خوبی پرورش داده‌ایم که در سطح استان مقام آورده‌اند. 

موفقیت، جاده‌ای دوطرفه است

خاکسار، فرهنگ محله طرق را قوت اصلی این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: شاید طرق حاشیه شهر به نظر برسد؛ اما از محله‌های قدیمی شهر مشهد است که ایوان طرق و سد طرق را در دل خود دارد. محله طرق بافت بومی دارد و مردم اصالت و شاکله محله را حفظ کرده‌اند. افرادی که در طرق هستند، اتحاد و عِرق خاصی به محله خود دارند. حتی اگر افرادی از محلات دیگر به طرق آمده‌اند، در این فرهنگ حل شده‌اند. برای همین موفقیت در این محله، یک جاده دوطرفه است.

وی افزود: در کنار تلاش و پشتکار، شاخه به شاخه نشدن هم بسیار مؤثر است. چه در زمان رونق و چه در زمان رکود، کار را رها نکردیم و همین یکی از دلایل رشد یک کار است. در شرایط سخت معمولاً جنبه مادی مهم نیست و لذت انجام کاری که عده‌ای می‌توانند صاحب شغل باشند، از مباحث مالی در کار تولید بالاتر است.

وی یک تجربه شخصی خود را به اشتراک گذاشت و عنوان کرد: تجربه‌هایی که انسان در کار بدست می‌آورد، از کتاب‌ها یا هنگام درس خواندن حاصل نمی‌شود. کارگاهمان که آتش گرفت، همان سال من در دانشگاه آزاد رشته حقوق قبول شدم. یادم می‌آید روی تل خاکسترهای سوخته کارگاه به پدرم گفتم امسال درس نخوانم و دوباره در سال‌های بعد کنکور بدهم. به جای آن کار کنیم تا کارگاه دوباره سرپا شود. پدرم اجازه نداد و با همه سختی که برای خانواده و پدرم وجود داشت، من به دانشگاه رفتم.

عشقی که برکت دارد

وی دلایل خیر و برکت در کارشان را خدمت به زائران امام هشتم(ع) دانست و تأکید کرد: رباط طرق از قدیم آخرین محل اسکان زائران پیاده بود که در آنجا استراحت و استحمام کرده و سپس به سمت مشهد و حرم امام رضا(ع) حرکت می‌کردند.

خاکسار ادامه داد: پدربزرگم به یاد پدرش مهدیه‌ای برای زائران ساخت که در سال ۸۰  پدرم با حمایت فردی به نام مرحوم ولی‌زاده این محل را بازسازی کرد. حالا مهدیه، محل اسکان زائران و حضور جوانان طرقی شده که به نظرم خیر و برکت کار ما از این مهدیه می‌آید. 

کارآفرین محله طرق عنوان کرد: سال ۹۰ که می‌خواستم باشگاه ورزشی و سوارکاری را راه‌اندازی کنم، خیلی‌ها به من گفتند در طرق هزینه نکنم و به سمت طرقبه یا شاندیز بروم؛ اما همین حس همبستگی به محله آبا و اجدادی سبب شد تا در طرق باشگاه ایجاد کنم و بچه‌های همین منطقه و شهرستان‌های اطراف از این ورزش ملی و مذهبی بهره ببرند. 

تولیدکننده مبلمان تجاری تصریح کرد: کار مبلمان سخت است؛ چون سلیقه بازار مدام عوض می‌شود. توانایی صادرات داریم و پیشنهاد نمایندگی هم داشته‌ایم. مدتی به تاجیکستان مبلمان ارسال کردیم. بازار تاجیکستان را خودمان کار کردیم و از بقیه کشورها مانند افغانستان، عراق، کانادا و استرالیا خود مشتری برای خرید به ما مراجعه کرده است.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.