معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: اکنون یکی از چالش‌های بزرگ زیست محیطی در دنیا و کشور ما مباحثی چون تغییر اقلیم و مدیریت و حکمرانی آب است که لازم است این موارد در قالب دروس ویژه در دانشگاهها و مدارس مورد توجه قرار گیرد.

سلاجقه: چالش‌های زیست محیطی باید در دروس دانشگاه‌ها و مدارس گنجانده شود

علی سلاجقه روز سه‌شنبه در همایش محیط زیست و حق آموزش در سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: آموزش، کلیدواژه ای است که نیاز به تبیین دارد و ضروری است که تمام علوم چه در بخش آموزش و پرورش و چه در حوزه آموزش عالی به نوعی مبنای محیط زیستی داشته باشد زیرا اگر به بیشینه تاریخی انسان نگاه کنیم، می‌بینیم که آموزش برگرفته از طبیعت است.

وی اظهار داشت: در تمام سنگ نوشته‌ها، آثاری از گیاه و حیوانات مشاهده و حتی در آموزه‌های دینی هم به حفظ محیط‌زیست تاکید می‌شود که ضرورت آموزش های زیست محیطی را نشان می‌دهد.

سلاجقه ادامه داد: زمانی که علومی مانند فیزیک، شیمی یا ریاضی به صورت انتزاعی پیشرفت کرد یعنی اینکه فقط در مسیر خودشان حرکت کردند بدون اینکه به اطراف نگاه کنند در حالی که که باید با علوم طبیعت را تسخیر کنیم و با حفظ آن زندگی بهتری داشته باشیم، همه علوم برای این است که انسان به تکامل برسد بنابراین باید حتماً در جایی سر پیکان این علوم به هم برسد اما در این زمینه خلاء داریم که محیط زیست می‌تواند این بخش را ترمیم کند.

سلاجقه اظهار داشت: محیط زیست علم بین رشته‌ای است، لذا آموزش محیط‌زیست اهمیت زیادی دارد چون آموزش و پرورش می‌تواند ریشه‌های آموزش را تقویت کند، آموزش عالی هم باید اقدامات گسترده‌تری در این زمینه انجام دهد چون اگر ریشه قوی باشد می‌توان بنای محکمی بر روی آن ساخت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه محصول دانشگاه باید حل مشکلات جامعه باشد، تاکید کرد: علم همه گره‌ها را از جمله در حوزه محیط زیست باز می‌کند و هیچ بن بستی برای علم وجود ندارد لذا باید آموزش‌های محیط زیستی را توسعه داد.

سلاجقه گفت: باید نگاه یکپارچه به محیط‌زیست داشته باشیم و نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نسبت به نحوه آموزش و حفظ محیط‌زیست تغییر کند، به عنوان مثال دو واحد درس محیط زیستی آن هم اختیاری در دانشگاه ها گذاشته می شود در حالی که محیط‌زیست جبر طبیعت است و نباید اختیاری باشد، اگر مدارس و دانشگاه‌ها همین مسیر فعلی خود را بروند و به فکر آموزش در راستای حفظ محیط‌زیست نباشند در آینده ای نه چندان دور وضعیت محیط زیست کشور بدتر از امروز خواهد شد.

حق بهره مندی از محیط زیست در جوامع مختلف به رسمیت شناخته شده است

همچنین رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان گفت: کنشگران پیشانی محیط‌زیست هستند اگر در حفاظت از محیط‌زیست نقصی وجود دارد حاصل کار معلمان از مهدهای کودک تا دانشگاه و به طور کلی آموزش در آحاد جامعه است.

ضیاالدین الماسی افزود: حق حیات و حق سلامت از اساسی‌ترین حقوق انسان هاست و حق بهره مندی از محیط‌زیست سالم از ملازمات این حق است برای همین در تمام جوامع این حق به رسمیت شناخته شده است و مسؤولیت حفظ محیط‌زیست از عهده کسی ساقط نیست. برای همین وظیفه محیط زیست نه تنها افزایش مهارت ها بلکه ایجاد تعهد میان افراد نسبت به حفظ محیط زیست است.

وی ادامه داد: همه افراد در مشاغل مختلف از راننده اسنپ تا کشاورز، تاجر، پزشک باید پیامدهای محیط زیستی کارشان را در نظر بگیرند و نسبت به این مساله حساس باشند و فعالیت‌های محیط زیستی کارشان را کنترل کنند.

وی گفت: همه افراد در جنبه‌های دانش، نگرش و مهارت باید آموزش محیط‌زیست ببینند و انگیزه خود را نسبت به حفظ محیط زیست تقویت کنند، این مسأله در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه و در فرمایشات رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان گفت: این موضوع باید در آموزش‌های رسمی و غیررسمی هر چه بیشتر مورد توجه و در دستگاه‌های آموزشی مورد تعمیق قرار گیرد تا همه از محیط زیست سالم بهره مند باشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.