یک رسانه ژاپنی تحلیل کرد در حالیکه ایران در حال تشکیل ائتلاف و بهبود روابط با کشورهای دنیا است، رژیم صهیونیستی احساس منزوی شدن دارد.

رسانه ژاپنی: ایران در حال تشکیل ائتلاف منطقه‌ای است و اسرائیل در انزوا

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه «ژاپن تایمز» در گزارشی نوشت در حالیکه ایران از انزوا خارج شده است، رژیم صهیونیستی احساس انزوا می‌کند.

در این گزارش آمده است که در همین چند ماه گذشته، ایران از انزوای دیپلماتیک خارج شده است و با روسیه ائتلاف نظامی مهمی شکل داده است و روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را از سرگرفته است و متحدان خود را ترغیب به شلیک موشک به سمت فلسطین اشغالی می‌کند و همچنین اورانیوم بیشتری را غنی‌ می‌کند.

این گزارش سپس نوشت، اوایل ماه جاری میلادی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ با فلسطینیان نشست تمسخرآمیزی را با کابینه امنیتی خود در یک پناهگاه زیر زمینی برای در امان ماندن از حملات راکتی مقاومت برگزار کرد و تمرکز آن‌ها بر ایران و برنامه هسته‌ای ایران بود.

این گزارش به قصد طولانی‌مدت نتانیاهو برای اقدام یکجانبه نظامی علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و واکنش‌ها به این تصمیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نوشت.

«دنیس راس» نماینده پیشین کاخ سفید در امور غرب آسیا در این خصوص می‌گوید: «ایران در حال مستحکم کردن نیروی دفاعی خود است به این مفهوم که احتمالاً اسرائیل گزینه حمله را از دست بدهد».

این گزارش سپس با اشاره به این موارد ادامه داد که توانمندی رژیم صهیونیستی برای وارد کردن یک ضربه قاطعانه به ایران زیر سؤال است؛ مخصوصاً اگر بخواهد به تنهایی و بدون همراهی ایالات متحده وارد عمل شود. آمریکا گفته که خواهان راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران است.

با این‌حال آن‌طور که در این گزارش آمده است، در بین ناظران باتجربه اسرائیل، در خصوص حمله نتانیاهو به ایران تردید وجود دارد. «دینا اسفندیاری» مشاور ارشد مسائل غرب آسیا در گروه بحران بین‌المللی بر این باور است که نتانیاهو با مطرح کردن وعده حمله به ایران در حقیقت به دنبال منحرف کردن توجهات از مشکلات داخلی اسرائیل به خصوص اعتراضات گسترده علیه برنامه تضعیف قوه قضاییه رژیم صهیونیستی است.

وی در این خصوص گفت: «وقتی داخل همه‌چیز به هم ریخته باشد، بهترین چیز این است که تأکید کنید که یک دشمن خارجی دارید».

طرح اصلاحات قوه قضاییه نتانیاهو ماههاست که موجی از مخالفت‌ها را در فلسطین اشغالی برانگیخته است و سرزمین‌های اشغالی طی ماههای اخیر شاهد اعتراضات گسترده صهیونیست‌ها به این لایحه بوده است و معترضان خواستار توقف پروسه تصویب آن در پارلمان هستند زیرا این لایحه از دید آن‌ها نوعی «کودتا» است زیرا از اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

این گزارش سپس به بهبود روابط ریاض و تهران اشاره کرد و نوشت، «جیکوب ناگل» مشاور پیشین امنیت ملی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «توافق عربستان و ایران به ایران کمک می‌کند که احساس قوی‌تری داشته باشد. ایران پول، آموزش، دستورالعمل و سلاح می‌دهد تا اسرائیل را به یک تقابل چندجبهه‌ای سوق دهد».

ژاپن تایمز، ادامه داد که حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، واکنش گسترده‌ای را علیه رژیم صهیونیستی به خصوص از سوی حزب‌الله و حماس به همراه خواهد داشت و این موجب اضطراب سرمایه‌گذاران خواهد شد. شِکِل اسرائیلی ماه گذشته تاحدودی ارزش خود را پس از آن از دست داد که فرمانده نظامی این رژیم درباره اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد.

طبقه گفته «برادلی باومن» یکی از افسران پیشین ارتش آمریکا که برای بنیاد دفاع از دموکراسی و از حامیان اقدام علیه ایران فعالیت می‌کند، ‌حزب‌الله که بیش از یکصد هزار موشک دارد می‌تواند برای به راه‌ انداختن یک درگیری بی‌رحمانه، با اسرائیل در صورت حمله به ایران مقابله به مثل کند.

وی در این خصوص گفت: «اگر تنها بخشی از آن زرادخانه (زرادخانه حزب‌الله) علیه اسرائیل استفاده شود، این خطر وجود دارد که نیروهای دفاعی اسرائیل شکست بخورند».

این رسانه ژاپنی همچنین به ائتلاف ایران و روسیه نیز اشاره کرد و نوشت، تقویت روابط نظامی ایران با روسیه نیز به یک منبع هشدار در اسرائیل تبدیل شده است.

از طرف دیگر، «ریاد کهواج» بنیانگذار گروه تحقیقات امنیتی مستقر در دبی «INEGMA» تأکید دارد که سعودی‌ها توافق با ایران را راهی برای «کاهش تنش‌ها با همسایگان و تمرکز بر توسعه و تحول» دیده‌اند.

در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ یی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد و متعاقب آن روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی ازسرگرفته شد.

ژاپن تایمز در پایان به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران اشاره کرد و نوشت که اواخر ماه می امسال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که توضیحات ایران برای سایت مریوان را کافی است و پس از آن نتانیاهو، آژانس را به «تسلیم شدن» برابر ایران متهم کرد و گفت که ایران دروغ می‌گوید. این نمونه دیگری از احساس انزوای اسرائیل در سطح بین‌المللی در مورد موضوعی بود که می‌گوید بهتر از همه می‌داند  و بیشتر از همه از آن هراس دارد.

اواسط خرداد ماه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیمی که در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین جریان‌های اثرگذار بر سیاسی شدن مسیر حرکت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران بوده، این نهاد بین‌المللی را به تسلیم شدن در برابر ایران و سیاسی‌کاری متهم کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود، مختومه شدن چند پرونده از ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران را تأیید کرد.

آژانس از جمله در آن گزارش تصریح کرده بود توضیحات ایران درباره ادعاهای وجود ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی در یک سایت در ایران با ارزیابی‌های انجام‌شده توسط بازرسان این نهاد بین‌المللی ناهمخوان نبوده است.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.