۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 883578

رئیس جمهور سابق امریکا برای دومین بار در فاصله حدود دو ماه، مانند یک متهم در دادگاه انگشت نگاری شد و از او عکس پرسنلی گرفتند.

روز سخت ترامپ در دادگاه

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه ایران نوشت: سه‌شنبه ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳، یکی از سخت‌ترین روزهای زندگی دونالد ترامپ بود؛ شرایطی که شاید تا یک هفته قبل هم تصور نمی‌کرد، در شب تولدش آن را تجربه کند. رئیس جمهور سابق امریکا برای دومین بار در فاصله حدود دو ماه، مانند یک متهم در دادگاه انگشت نگاری شد و از او عکس پرسنلی گرفتند. هر چند که با وجود تمامی اتهامات وارد شده درنهایت بدون هیچ قرار وثیقه‌ای با پای خودش ساختمان دادستانی میامی را ترک کرد اما هنوز مشخص نیست تا چند ماه دیگر وادار به تکرار این پروسه تحقیر کننده و شاید پذیرش محکومیت و مجازاتی شود که می‌تواند تمامی رؤیاهای سیاسی‌اش را بر باد دهد.

به گزارش نیویورک تایمز، ترامپ که نخستین رئیس جمهور سابق امریکا بود که به خاطر جرایم کیفری پلیس فدرال در ۳۷ مورد جرم متهم و به دادگاه فدرال میامی احضار شده بود، صبح سه‌شنبه با جت شخصی‌اش به میامی وارد شد و پس از پشت سرگذاشتن ۵۰ دقیقه محاکمه پشت درهای بسته و بدون حضور عکاسان و خبرنگاران و حتی ممنوعیت حمل گوشی و لپ تاپ برای حاضران و اظهار بیگناهی در برابر اتهاماتی که به خاطر نگهداری نادرست اسناد محرمانه و  غیرمحرمانه دولتی بر او وارد بود، با اسکورت موتورسواران هوادارش به رستوران کوبایی رفت. او برای تظاهر به خونسردی در قبال وقایع رخ داده همه را میهمان کرد و با سرود «تولدت مبارک» حاضران، سعی کرد در برابر دوربین‌ها اوقاتش را به شادی بگذراند، گرچه خشم و ناراحتی پنهان او چند باری در آن هیاهو شکار دوربین‌ها شد.

اما این خشم فروخورده خیلی پنهان نماند و به محض آنکه جت شخصی ترامپ وارد نیوجرسی شد و رئیس جمهور سابق در جمع هوادارانش قرار گرفت، حملات او به دادستانی امریکا و کاخ سفید و بایدن آغاز شد. او که در طول این سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای از هوادارانش تشکر کرد، گفت: «من هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ام اما آنها مرا احضار کرده‌اند. بسیاری از مردم از من می‌پرسند آن جعبه‌ها چرا آنجا بودند و آنها در آن دنبال چه می‌گردند، واقعاً نمی‌دانم آنها وسایل شخصی بودند.»

به نوشته سی‌ان‌ان، همان‌طور که انتظار می‌رفت او رقیب قدیمی اش، جو بایدن را در این سخنرانی فراموش نکرد و افزود: «این کار معنایش مداخله در انتخابات است و یک نفر دیگر سعی می‌کند با نیرنگ و فریب، انتخابات ریاست جمهوری را مصادره کند. اما اگر من رئیس جمهور شوم کارآگاهی واقعی استخدام می‌کنم و بایدن و خانواده‌اش را به زندان می‌اندازم.»

با وجود پیش‌بینی‌ها درباره احتمال وقوع خشونت از سوی هواداران ترامپ و تمهیدات امنیتی پلیس، این روز پرماجرا و پرتوقف برای رئیس جمهور سابق و هوادارانش بدون هیچ حادثه یا خشونتی به پایان رسید و در این میان تنها یک مرد جوان که با لباس زندان در برابر ساختمان دادگاه، محکومیت ترامپ را فریاد می‌زد، بازداشت شد. جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده ۲۷ ژوئن تعیین شده اما در این مدت رئیس جمهور سابق حق صحبت با شاهدان را نخواهد داشت.

حمایت و انکار جمهوریخواهان

بسیاری از هم حزبی‌های جمهوریخواه دونالد ترامپ چه قبل و چه بعد از این جلسه دادگاه تمام قد یا از او حمایت کردند یا برخی‌ها مانند رقبایش در انتخابات ۲۰۲۴، فرایند اعلام جرم علیه رئیس جمهور سابق را زیر سؤال برده و محکوم کردند. الیس استفانیک، رئیس کنفرانس حزب جمهوریخواه گفت: «امروز روز سیاه کشور است؛ روزی که جو بایدن همچنان دولت فدرال را برای مقابله با دونالد ترامپ، رقیب پیشتازش برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری، تجهیز کرده است.» تد کروز، سناتور جمهوریخواه تگزاس نیز گفت: «با نگاهی بر این اعلام جرم می‌توان دید استانداردهای سختگیرانه برای دادستانی مشکل آفرین شده است. مریک گارلند و جک اسمیت نیز نمی‌توانند کاری برای آن انجام دهند.» مارجری تیلور گرین؛ نماینده تندروی جمهوریخواهان در جورجیا نیز در توئیتی با انتشار تصویر خود در کنار ترامپ، حمایت کامل از رئیس جمهور سابق را اعلام کرد.

اما در میان این همه انتقاد از دموکرات‌ها و حمایت از ترامپ، واکنش میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا تا حدودی شک برانگیز بود. او که اندکی پیش از آغاز دادرسی پرونده ترامپ، در حلقه خبرنگاران قرار گرفته بود، حاضر به اظهارنظر در این باره نشد و گفت: «من نمی‌خواهم درباره نامزدهای مختلف ریاست جمهوری آتی حرفی بزنم.»
 

دستور سکوت کاخ سفید و دموکرات‌ها

با وجودی که دادگاه ترامپ در چند روز اخیر اکثر رسانه‌ها و محافل خبری و سیاسی را پر کرده بود اما جو بایدن و مشاوران ارشد او در کاخ سفید همچنان سیاست سکوت را پیش گرفته و حاضر به اظهارنظر درباره این پرونده نیستند. به باور کارشناسان پولتیکو، جو بایدن در آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش نیز بر اینکه در تصمیمات دادستانی بویژه در موارد مرتبط با دونالد ترامپ دخالتی نخواهد کرد، تأکید داشت و حالا نیز نه تنها خودش از این کار امتناع کرده که گفته می‌شود حزب دموکرات نیز دستور گرفته که از صحبت در این باره خودداری کند.

حتی سخنگوی کاخ سفید نیز در برابر خبرنگاران از پاسخ به این سؤال که آیا رئیس جمهور با همسرش درباره اینکه حمایت جمهوریخواهان از ترامپ شوکه کننده است توافق دارد، حاضر به پاسخگویی نشد و موضوع صحبت را عوض کرد.
اما در حلقه دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون، رقیب سابق دونالد ترامپ از این دستور معاف بود و او هیجان و شادی‌اش را از این اتفاق با خنده‌ای بلند نشان داد. او در گفت‌وگو با نیویورک پست گفت: «من واکنش‌های زیادی به این موضوع دارم اما به نظرم بهترین واکنش در میان عامه مردم، منتظر ماندن برای دیدن نتیجه این دادگاه است.»
 

اولویت سیاست بر قانون

به باور تحلیلگران سیاسی، ترامپ و هوادارانش و حتی نمایندگان حقوقی او، تمرکزشان را بر بعد سیاسی این پرونده گذاشته‌اند و از بعد حقوقی اتهامات علیه رئیس جمهور سابق غافل مانده‌اند. به نوشته الجزیره، جیسون امرت کارشناس حقوقی امریکا معتقد است: «اعلام جرم به تنهایی بسیار سنگین است و می‌تواند نگرانی‌هایی را برای تیم حقوقی او داشته باشد. اما به نظر می‌رسد آنها این موضوع را جدی نگرفته‌اند و بیشتر درصدد آن است که به جای دفاعیه معمول از یک موکل، دفاعیه سیاسی برای او تدارک ببینند. این موضوع نمی‌تواند برای هیأت منصفه قابل قبول باشد.»

در عین حال ملانی اسلوآن، بازپرس سابق فدرال برخی روزنه‌ها را برای ترامپ روشن خواند و گفت: «این پرونده سنگینی است اما این مزیت را برای رئیس جمهور سابق دارد که در آن هیأت منصفه تصمیم گیرنده هستند. بنابراین اگر یک نفر از این هیأت نیز از این محکومیت امتناع کند، اتهامات از ترامپ دور خواهد شد.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.