«آواز در دستگاهِ عشق» نام گزیده سروده‌های نزار توفیق القبانی، شاعر نامدار و محبوب عرب است که توسط یدالله گودرزی ترجمه و منتشر شد.

«آواز در دستگاهِ عشق» از نزار قبانی با ترجمه یدالله گودرزی منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، «آواز در دستگاهِ عشق» نام گزیده سروده‌های نزار توفیق القبانی، شاعر نامدار و محبوب عرب است که توسط یدالله گودرزی ترجمه و در خانه فرهنگ و هنر گویا به زیور چاپ آراسته شده و هم‌اکنون در دسترس دوستداران کتاب و شعر امروز جهان است. 

به اعتقاد بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران شعر عرب، نزار قبانی چه از نظر قالب شعری و چه از نظر محتوای شعری، یکی از پدیده‌های شعر نو است. یدالله گودرزی شاعر و مترجم می گوید: «نزار توفیق القبانی» شاعری نامدار و جهانی است که آثارش به بیش از چهل زبان برگردانده شده و از نام‌آورترین شاعرِان خاورمیانه است که در ایران نیز نامدار است و اقبال ویژه‌ای در میان ایرانیان پیدا کرده و طرفداران بسیاری به او روی خوش نشان داده‌اند.

او ادامه می‌دهد: نزار قبانی یکی از تأثیرگذارترین ادیبان بر شعر معاصر عرب است. وی کوشیده است میان زبان ادیبانه و آرکائیک و زبان کوچه و بازار، پیوندی ایجاد کند و از مزایای آن‌ها به نفع شعرش بهره ببرد. شمار مجموعه‌های شعر و نثر نزار قبانی به بیش از پنجاه کتاب می‌رسد که نشان از پُرکاری و تلاش بی‌وقفه وی در زمینه آفرینش ادبی است.

شعری از این کتاب:

حرف‌های تو مثل قالی ایرانی‌ست
و چشمهایت گنجشک‌های دمشقی 
که بینِ دو دیوار می‌پرند. 
قلبِ من مثل کبوتر 
بالای حوضچه‌ دستانت پر می‌کشد 
و در سایه‌ النگوهایت می‌آرامد، 
و من دوستت دارم 
امّا می‌ترسم گرفتارت شوم…! 
چگونه می‌خواهی بدون شرح را توضیح دهم؟!
چگونه می‌خواهی مساحت اندوهم را
 تخمین بزنم؟ 
اندوهم مثل کودکی‌ست 
که روز به روز بزرگتر 
و زیباتر می‌شود! 
بگذار صدایت کنم 
با تک تکِ کلماتِ ندا 
به این امید که با زمزمه نامت
از لب‌هایم متولد شوی!

«آواز در دستگاهِ عشق» در انتشارات گویا و فروشگاه‌های اینترنتی در دسترس مشتاقان شعر و ادبیات است. علاوه بر این کتاب، علاقمندان می‌توانند کتاب‌های «زنی در من قدم می زند»، «جمهوری زنان »، «معبدی برای عاشقان جهان» از نزار قبانی و کتاب «وطن من چمدان است» از محمود درویش را از انتشارات گویا یا از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.