سران امنیتی تل آویو از تیرگی روابط کنونی بایدن و نتانیاهو در پی جنجال اصلاحات قضائی وی در فلسطین اشغالی بسیار ناخشنودند، زیرا به کاهش نفوذ تل آویو در سیاست خارجی واشنگتن انجامیده است.

جزئیات نگرانی تل‌آویو از پس‌لرزه‌های توافق احتمالی تهران واشنگتن

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های عبری با تحلیل جزئیات توافق موقت منتشرشده در روزنامه نیویورک تایمز میان ایران و آمریکا نسبت به تبعات این توافق غیررسمی ضد تل آویو هشدار دادند.

شبکه خبری المیادین، شامگاه سه‌شنبه به نقل از روزنامه عبری «معاریو» نوشت که مقامات امنیتی این رژیم به محض انتشار خبر توافق غیر رسمی تهران واشنگتن، با ابراز ناخرسندی شدید از واشنگتن که جزئیات مذاکرات موقت را که با واسطه عمان به اطلاع تل آویو نرسانده، نسبت به تبعات امنیتی این توافق هشدار دادند.

برپایه این گزارش، سران امنیتی تل آویو با هشدار به اینکه که هم‌اکنون فرصت بسیار بزرگی برای دستیابی توافق موقت میان دو کشور پدید آمده، آزادسازی بخش نخستی از منابع مالی عظیم بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در مقابل توقف غنی سازی ایران، فرصتی برای تأمین مالی نیروهای نیابتی تهران ضد تل آویو خواهد بود.

به نوشته معاریو، «سران سیاسی امنیتی اسرائیل بسیار ناخرسند از این توافق موقتند، زیرا آمریکایی‌ها جزئیات این مذاکرات با میانجیگری عمان و پیشرفت این مذاکرات را به سمع و نظر تل آویو نرسانده‌اند.»

این روزنامه شهیر «اسرائیلی» به نقل از منابع امنیتی نوشت: «در واقع در شرایط کنونی، اسرائیل قادر به دست اندازی در جزئیات این توافق میان تهران واشنگتن نیست.»

گمانه‌زنی محافل رسانه‌ای صهیونیستی حاکیست در صورت توقف غنی سازی ایران و توافق موقت، آمریکا بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده تهران آزاد خواهد کرد.

معاریو گزارش داده مقامات امنیتی تل آویو بسیار از مناسبات کنونی سرد پیش آمده میان دولت بایدن و بنیامین نتانیاهو در پی ناآرامی‌های داخلی در فلسطین اشغالی درباره اصلاحات قضائی ناخشنودند، زیرا این امر توانایی تل آویو در مانع تراشی از توافق موقت و منافع آتی «اسرائیل» اثر خواهد گذاشت.

به نوشته معاریو، سران امنیتی با ابراز مخالفت با توافقنامه کنونی موقت تهران و واشنگتن، پیش‌بینی کرده‌اند که با تحقق اینگونه توافق فیمابین که نیازی به تأیید کنگره ندارد موجب خواهد شد اینگونه توافقات سریالی دو کشور تداوم یابد و این نگران کننده برای تل آویو است.

گفتنی است روزنامه نیویورک تایمز ساعاتی پیش با انتشار جزئیاتی از توافق موقت تهران واشنگتن ادعا کرد که هدف از مذاکرات واشنگتن با ایران ممانعت نرم از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران با دستیابی توافق غیررسمی و نانوشته با ایران است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، هیئت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل متحد، گزارش رسانه‌های غربی درباره قریب الوقوع بودن توافق موقت را رد کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.