دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره با ابراز نگرانی از همکاری موشکی ایران و چین تصریح کردند که قابلیت‌های موشکی ایران می‌تواند برای سرزمین آمریکا ایجاد خطر کند.

هراس کنگره آمریکا از قابلیت‌های موشکی ایران

به گزارش قدس آنلاین، «الیز استفانیک» و «داگ لامبورن» دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره با ارسال نامه‌ای به «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا ضمن ابراز نگرانی از همکاری موشکی جمهوری اسلامی ایران و چین خواستار اقداماتی برای مقابله با این همکاری شد.

روزنامه محلی «ادیرون داک» نیویورک در گزارشی نوشت، استفانیک با ابراز نگرانی از افزایش همکاری نظامی پکن و تهران از وزارت دفاع ایالات متحده درخواست کرده تا تجزیه و تحلیل کند که آیا افتتاح پایگاه دفاع موشکی «فورت درام» نیویورک برای مقابله با تهدیدات احتمالی ناشی از همکاری نظامی چین و ایران، مناسب است یا خیر.

آژانس دفاع موشکی آمریکا از چند سال پیش مطالعاتی برای تأسیس یک پایگاه دفاع موشکی جدید در ساحل شرقی این کشور انجام داد و پایگاه فورت درام ایالت نیویورک را برای این کار مناسب تشخیص داد.

استفانیک نماینده جمهوری‌خواه از «ویلزبورو» ایالت نیویورک و «داگ لامبورن» نماینده جمهوری‌خواه ایالت کلرادو در نامه‌ای به «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بعنوان اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، خواهان اطلاعاتی درباره همکاری بین  ایران و چین در زمینه توانمندی‌هایشان شدند.

این دو نماینده جمهوری‌خواه همچنین ایران و چین را «مستبد» و «دشمنان» ایالات متحده توصیف کردند که به طور مشترک در حال تقویت جایگاه دفاعی خود هستند.

این دو نماینده کنگره همکاری نظامی چین و ایران را تهدیدی برای آمریکا تلقی کردند و در نامه خود نوشتند: «ایران با کمک فنی چین همچنان به حفظ بزرگ‌ترین نیروی موشکی در خاورمیانه (غرب آسیا) ادامه می‌دهد و در عین حال توانایی‌های پرتاب فضایی دوگانه و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را ارتقا می‌دهد».

در ادامه این نامه، اینگونه آمده است: «این شراکت در صورتیکه کنترل نشود، بیش از پیش توانمندی‌های هسته‌ای و موشک بالستیک بین قاره‌ای ایران را فعال می‌کند و توانمندی این کشور برای در معرض خطر قرار دادن سرزمین آمریکا را بیشتر می‌کند».

این نمایندگان کنگره سپس خواستار اقداماتی برای مقابله با پیشرفت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران شدند و نوشتند: «با توجه به این قابلیت‌های روزافزون که بیش از پیش از طریق انتقال غیرقانونی فناوری در بین رقبای ما، تقویت می‌شود، لازم است که آمریکا گام‌های فوری برای مقابله با اشاعه غیرقانونی این فناوری بردارد و با ساختن سومین سایت رهگیر دفاع موشکی در فورت درام، نیویورک ساختار دفاع موشکی موجود خود را تقویت کنیم».

ایالات متحده همچون برخی کشورهای غربی تلاش می‌کند تا مانع از پیشرفت‌های موشکی ایران شود و در همین راستا، ۱۶ خرداد ماه امسال، وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

اعلام این تحریم‌ها ساعاتی بعد از آن صورت گرفت که خبرگزاری فارس گزارش داد موشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ستاد این نیرو رونمایی شد.

موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: ««اقدام امروز تعهد ما را برای پاسخ به فعالیت‌هایی که ثبات منطقه را تضعیف می‌کند و امنیت شرکا و متحدان کلیدی ما را تهدید می‌کند، تقویت می کند. ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های خرید فراملیتی که به طور مخفیانه از تولید موشک‌های بالستیک ایران و سایر برنامه‌های نظامی حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.