حق و حقوق بعضی از پاکبان ها از سوی شرکت های خدمات شهری رعایت نمی شود.

دغدغه های یک پاکبان؛ مجبورم شب ها در مرکز خدمات شهری بخوابم

این ها را یکی از پاکبان های جوان می گوید. جوان  ۲۸ ساله اهل یکی از روستاهای شهرستان بجنورد که سال ۹۷ در جست و جوی کار و برای تامین معاش همسر و دو فرزندش به تنهایی به یکی از شهرهای اقماری تهران کوچ کرده  است.

او ادامه می دهد: قانون کار برای همه کارگران است و بر اساس آن حق و حقوق همه آن ها باید رعایت شود نه این که بعضی از پاکبان ها مثل من و همکارانم بعد از سال ها کار همچنان روزمزد محسوب شویم و از حقوق و مزایای کارگران قراردادی و رسمی محروم باشیم.

۵ سال سابقه کار در شهرداری را دارم و با این که از سال گذشته بیمه تامین اجتماعی شدم اما همچنان نیروی پیمانکار و روزمزد محسوب می شوم و به همین خاطر حداقل یک سوم کمتر از نیروهای  قراردادی  رسمی  حقوق  دریافت می کنم. البته این تنها مشکل من نیست بلکه حال و روز همه پاکبان های روزمزد است. البته خیلی از آن ها هنوز هم مشکل بیمه دارند. به همین خاطر طی دو سال گذشته جمعی از همکارانم با مراجعه به اداره کار از شرکت خدمات شهری مورد نظر شکایت کردند اما به دلیل نداشتن فیش حقوقی نتوانستند ادعای خودشان را ثابت کنند. در واقع شرکت مربوطه حقوق کارگران روزمزد را به صورت دستی پرداخت می کرد، در نتیجه پاکبان ها قادر نبودند ثابت کنند که در شرکت مشغول کار هستند. 

وی با بیان این که شکایت از شهرداری نه تنها هیچ سودی برای همکارانش نداشته؛ بلکه باعث اخراج همه آن ها از سوی شرکت خدمات شهری شده است، ادامه می دهد: شهرداری با این کار به بقیه پاکبان های شرکتی روزمزد فهماند که اگر بدنبال حق و حقوق شان بروند باید قید کارشان را بزنند و به دنبال حرفه دیگری بروند که البته گیر نمی آید. یا این که مثل ما سکوت اختیار کنند و چند سال حق سنوات شان از بین برود.

این پاکبان اضافه می کند: طبق قانون ما هم مثل همه کارگرها حق گرفتنِ مرخصی را  داریم اما شرکت به سختی به ما مرخصی می دهد. یعنی اگر از کارمان راضی باشد به شرط اینکه بتوانیم یک جایگزین برای خودمان معرفی کنیم آنوقت ۲ روز مرخصی می دهد؛ در غیر این صورت باید از طریق اداره و معاونت خدمات شهرداری  برای گرفتن مرخصی اقدام کنیم که کار آسانی نیست.

او به وظایفی که یک پاکبان در طول روز یا شب باید انجام دهد اشاره می کند و می گوید: یکی از کارهایی که ما باید هر روز در کنار جارو کردن خیابان ها انجام دهیم، پاک کردن دیوارها و  المان های شهری از کاغذهای تبلیغاتی است. البته گاهی برای تخریب ساختمان هایی که به صورت غیر مجاز احداث می شوند هم اعزام می شویم و...

او در خصوص میزان حقوق ماهیانه اش هم می گوید: ماهیانه با اضافه کاری حدود ۱۰ میلیون تومان حقوق می گیرم. غیر از این هیچ تسهیلاتی تاکنون دریافت نکرده ام. حتی یکبار که شرکت وام ۱۰۰ میلیون تومانی به پاکبان ها می داد من و خیلی از همکارانم برخلاف پاکبان های قرارداد رسمی نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم چون برخلاف رسمی ها که می توانستند به صورت زنجیروار یکدیگر را ضمانت کنند، کارگران شرکتی نمی توانستند چنین کنند. در نتیجه از دریافت وام محروم شدند.  در واقع ما شرکتی ها در خوشبینانه ترین حالت ماهیانه ۱۰ میلیون تومان حقوق می گیریم که به هیچ وجه پاسخگوی نیازهایمان نیست بویژه این که اجاره مسکن در تهران و شهرهای حاشیه ای آن بسیار بالا است.  به همین دلیل بعضی از پاکبان مثل من با این که متاهل و دارای فرزند هستند مجبورند شب ها در مرکز خدمات شهری بخوابند.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.