مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: بزرگراه حکمت از زنجان تا همدان، نخستین بزرگراه فرهنگی کشور است که از سهرورد در زنجان آغاز می‌شود و تا آرامگاه بوعلی سینا ادامه دارد.

نخستین بزرگراه فرهنگی کشور به آرامگاه بوعلی سینا همدان می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، مسعود ویژه روز یکشنبه اظهار داشت: مقرر شد جاده‌ای به نام "جاده حکمت" طراحی و پایه ریزی شود که دستاوردهای ارزشمندی برای استان به همراه خواهد داشت.

وی گفت: این طرح در سال گذشته در قالب یک پیشنهادی از سوی کارشناسان و از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان شد و در این پیشنهاد قرار شد که بین سهرورد استان زنجان و استان همدان در قالب طرحی با عنوان جاده حکمت ارتباط تنگاتنگ علمی و فرهنگی صورت گیرد و این طرح برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: بزرگراه حکمت از زنجان تا همدان، نخستین بزرگراه فرهنگی کشور است که از شهرستان سهرورد در زنجان، محل تولد شیخ اشراق آغاز می‌شود و تا آرامگاه بوعلی سینا در همدان ادامه دارد.

ویژه با اشاره به اینکه سه مکتب فلسفی و فلسفه اسلامی پایه ریزی شده است افزود: این مکتب ها شامل مکتب اشراق مربوط به شیخ شهاب الدین سهروردی در سهرورد استان زنجان، مکتب مشاء مربوط به ابن‌سینا در استان همدان و مکتب ملاصدرا یا فلسفه متعالیه در شیراز است.

وی با بیان اینکه این بزرگراه از آن جهت اهمیت دارد که یک بزرگراه معمولی نیست گفت: در واقع این جاده پیوندی میان ۲ فیلسوف ایرانی است.

این مقام مسئول افزود: این بزرگراه با داشتن نقاط گردشگری طبیعی و میراثی منحصر به فرد، نه‌تنها یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود، بلکه مسیری برای توسعه بوم‌گردی‌ها، اشتغال‌زایی و توسعه فرهنگی این ۲ استان است.

ویژه ادامه داد: یکی از این دستاوردها از لحاظ حمل و نقل است و با توجه به اینکه جاده‌های همدان سه مسیر ارتباطی اصلی دارد و نیازمند تقویت بیشتر است یکی از محورهایی که می‌تواند تقویت شود محور بین استان همدان و زنجان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی از جمله غار علیصدر در این مسیر گفت: با راه اندازی جاده حکمت علاوه بر حمل و نقل مناسب جنبه فرهنگی و گردشگری هر ۲ استان نیز بیشتر تقویت می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه این طرح خلاقانه، فواید زیادی را برای هر ۲ استان دارد افزود: بارها تاکید شده که پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشد که این پروژه علاوه بر عمرانی بودنش یک پروژه فرهنگی است و موجب تقویت بین ۲ مکتب فلسفی و اسلامی خواهد شد.

ویژه گفت: پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی طراحی این جاده و بزرگراه است و طراحی خیلی خوبی انجام شده است و در دیدار با "قاسم زائری" رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبادل نظر در این خصوص انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان افزود: با توجه به اماکنی که در مسیر این جاده وجود دارد از اماکن تفریحی و مذهبی و آیتم‌های فرهنگی تقویت گردشگری را در بین ۲ استان قوت می‌بخشد.

ویژه گفت: قسمت طرح پروژه که مربوط به استان همدان است نیازمند همکاری و حمایت بیشتر است و باید روی آن کار شود.

وی افزود: بخشی که مربوط به استان زنجان است تا حدود زیادی کار انجام شده است در شورای برنامه ریزی استان زنجان طرح مصوب شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: اطلاعات اولیه گردشگری و فرهنگی در استان همدان باید هر چه زودتر در شورای برنامه ریزی استان ارائه و نتیجه آن اعلام شود.

ویژه گفت: با تصویب طرح در شورای برنامه ریزی استان به طور قطع باید این طرح در ردیف ملی و بودجه آن اختصاص یابد تا در سال‌های آینده بتوانیم کار را عملیاتی و اجرایی کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.