معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه اتحادیه اوراسیا به انعقاد توافقنامه با ایران بسیار نزدیک شده است، گفت: پیش بینی ها حاکی از این است که توافقنامه منطقه آزاد تجاری (FTA) میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) پیش از پایان سال ۲۰۲۳ امضا خواهد شد.

مقام روس: اوراسیا به انعقاد توافقنامه با ایران بسیار نزدیک شده است

به گزارش قدس آنلاین، الکسی اورچوک در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) به خبرگزاری تاس، افزود: این موضوع در شورای بین دولتی اوراسیا نیز بررسی شد و سران دولت ها از آن حمایت کردند. بنابراین، ما در حال پیشرفت هستیم و می توان توافقنامه را امضا کرد.

به گفته وی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انعقاد تعدادی توافقنامه آزاد تجاری با کشورهای دیگر بوده و مذاکرات با آنها نیز در حال انجام است.

اورچوک گفت: "با مصر، هند، اندونزی و امارات نیز مشغول مذاکره هستیم. همه این کشورها دوست ما هستند، بازارهای رو به رشدی دارند و مرکز اقتصادی جهان چند قطبی نوین در جهت آنها حرکت می کند. "

این مقام روسی با اشاره به این نکته که حتی در قالب دوجانبه نیز مذاکرات مناطق آزاد تجاری "بسیار دشوار است و سال ها طول می کشد. " افزود: "مذاکره کنندگان باید بسیاری از منافع مختلف را در نظر بگیرند. در مورد ما، منافع هر پنج کشور عضو اتحادیه، صاحبان کسب و کار و مصرف کنندگان آنها در اینجا دخیل است. همه اینها باید توسط مذاکره کنندگان در نظر گرفته شود. این یک فرآیند پیچیده است.

روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) هستند.

پیشتر ولادیمیر ایلیچف معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز به شبکه راشا تودی گفته بود که مسکو و تهران در مراحل پایانی (مذاکرات) توافقنامه تجارت آزاد هستند. به گفته وی این توافق تمامی حوزه های تجارت دو کشور را در بر می گیرد و قرار است در سال جاری میلادی امضا شود.

ایلیچف گفت که روسیه اکنون در حال مذاکره قراردادهای تجارت آزاد مشابه با امارات متحده عربی، مصر و اندونزی بوده و پیش بینی می شود که تا دو سه سال آینده این قراردادها اجرایی شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.