ثبت‌نام و انتخاب رشته دوره‌های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته - سال ۱۴۰۲ آغاز شده و مقررات نظام وظیفه عمومی برای این داوطلبان اعلام شد.

مقررات نظام وظیفه عمومی برای دوره‌های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته

ثبت‌نام و انتخاب رشته دوره‌های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته - سال ۱۴۰۲ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده است.

براساس‌ اعلام‌ سازمان‌ وظیفه‌ عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت مشمولان و امور معافیت ها)، داوطلبان مرد که در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۱ شرکت می کنند، لازم‌ است‌ به هنگام پذیرش در دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت‌نام)، یکی از شرایط اعلام شده را از نظر وضعیت مشمولیت و مقررات وظیفه عمومی دارا باشند و یکی از کدهای ۱۲ گانه را در بند ۱۵ فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج  کنند، در غیر اینصورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

شرایط اعلام شده سازمان وظیفه عمومی برای داوطلبان:

دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند

 دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)

متولدین سال ۱۳۵۵ و قبل از آن. این قبیل مشمولان باید پس از اعلام قبولی و در زمان ثبت نام کارت معافیت دائم هوشمند (معافیت سنی عنایت مقام معظم رهبری) را ارائه کنند.

مشمولان فارغ التحصیل مقطع کاردانی که در سنوات مجاز تحصیلی، مدرک خود را اخذ کرده و دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت که زمان پذیرش و ثبت نام آنان در دانشگاه، قبل از تاریخ اعزام به خدمت (مندرج در برگ اعزام) باشد.

تبصره: افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی در دانشگاه باشد، لازم است در تاریخ مقرر (مندرج در برگ اعزام) به خدمت اعزام شوند. بدیهی است در صورت قبولی در دانشگاه و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط، برای ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد. در غیر اینصورت غایب محسوب شده و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

دانشجویان سال آخر مقطع کاردانی که تا تاریخ ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۲ در سنوات مجاز تحصیلی فارغ التحصیل می‌شوند

فارغ التحصیلان مقطع کاردانی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی، فارغ التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل تا زمان پذیرش در مقطع کارشناسی ناپیوسته بیش از یک سال سپری نشده باشد.

توجه: داوطلبانی که مدت تحصیل آنان در مقطع کاردانی بیش از سقف مجاز سنوات تحصیلی (سنوات تحصیلی اولیه + سنوات تحصیلی ارفاقی) به طول انجامیده ، مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر نیستند.

کارکنان متعهد خدمت در سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ها با رعایت سایر شرایط قانون خدمت وظیفه عمومی و با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل

کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوط برای ادامه تحصیل

طلاب علوم دینی دارنده مدرک کاردانی یا معادل آن که دارای معافیت تحصیلی حوزوی هستند.

توجه: در صورتی که مرکز مدیریت حوزه های علمیه یا مرکز مدیریت حوزه علمیه مستقل تائید کنند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه ، به موازات آن در دانشگاه نیز تحصیل کند، با همان معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. اینگونه دانشجویان برای ثبت نام در هر ترم تحصیلی باید موافقت نامه حوزه علمیه مربوط را ارائه کنند.

بدیهی است زمانی که حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه ای را خاتمه یافته اعلام کند، ادامه تحصیل وی در دانشگاه (پس از بررسی و دارا بودن دیگر شرایط) منوط به اجازه سازمان وظیفه عمومی و سپس صدور معافیت تحصیلی دانشگاهی خواهد بود، در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهد بود.

مشمولان فارغ التحصیل کاردانی دارای برگه معافیت موقت هوشمند بدون غیبت (پزشکی، کفالت) در مدت اعتبار آن.

توجه: این دسته افراد پس از اتمام اعتبار معافیت موقت،بدون معافیت تحصیلی مجاز به ادامه تحصیل نیستند، بنابراین بایستی پس از اتمام معافیت موقت از سوی دانشگاه درخواست مجوز ادامه تحصیل به وظیفه عمومی ارائه و صرفا در صورت رعایت سایر شرایط خدمت وظیفه عمومی مجوز ادامه تحصیل صادر خواهد شد.

 سربازان وظیفه فاقد غیبت دارای مدرک کاردانی که در سنوات مجاز تحصیلی فارغ التحصیل شده و با لحاظ سایر شرایط، باید از طریق دفتر پلیس + ۱۰ نسبت به اخذ مجوز ترخیص از خدمت و صدور معافیت تحصیلی اقدام کنند.

توجه: این دسته از کارکنان پس از اعلام قبولی از سوی دانشگاه با ارائه گواهی اشتغال به خدمت از یگان مربوط و صدور مجوز تحصیل از سوی وظیفه عمومی (اقدام از دفاتر پلیس + ۱۰) به شرط اینکه دانشجوی اخراجی نبوده یا بیش از یک بار سابقه انصراف از تحصیل دانشگاهی نداشته باشند، پس از احراز داشتن شرایط ادامه تحصیل،برای ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد.

تبصره: سربازان وظیفه‌ای که خدمت آنان تا شهریور ۱۴۰۲به پایان می رسد، پس از قبولی و در زمان ثبت نام در دانشگاه می بایست گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه کنند.

دانشجویان انصرافی از مقطع کارشناسی ناپیوسته که بدون غیبت هستند، چنانچه از تاریخ ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۹۰ (ابلاغ قانون جدید وظیفه عمومی) الزاماً یک بار انصراف از تحصیل داده و تاریخ انصراف آنان نیز در سنوات اولیه بوده باشد و همچنین از تاریخ انصراف در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد. ضمنا دانشجویان انصرافی از مقطع کارشناسی پیوسته که صرفا در سنوات اولیه تحصیلی (حداکثر طی ۲/۵ سال) مدرک کاردانی اخذ کنند، در این صورت انصراف آنها به منزله فارغ التحصیل کاردانی محسوب شده و به شرط نداشتن غیبت، مجاز به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته خواهند بود.

تذکرات مهم

* الف) مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت قبولی و پذیرش در دانشگاه، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نشده و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام از آنان نیستند.

ب) دانشجویان اخراجی یا ترک تحصیل از دانشگاه‌ها تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم، شرایط استفاده از معافیت تحصیلی را نخواهند داشت.

ج) فارغ‌التحصیلان تمام مقاطع کارشناسی، مجاز به تحصیل مجدد در این آزمون نیستند.

د) کارکنان وظیفه (سرباز حین خدمت) مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

این دسته از کارکنان وظیفه در صورت قبولی در دانشگاه،در صورت نداشتن غیبت اولیه و دارا بودن سایر شرایط، جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد.

ه) برابر تبصره (۱) ماده (۳۳) قانون خدمت وظیفه عمومی ، مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته سه سال می باشد که طبق تبصره (۲) همین ماده، با موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه و احراز شرایط ،پس از اعلام مراتب ظرف مدت ۳ ماه به دفتر پلیس +۱۰،این مدت حداکثر یک سال به عنوان سنوات ارفاقی با دریافت مجوز از وظیفه عمومی (اقدام از سوی دفاتر پلیس+۱۰ شهرستان محل استقرار دانشگاه) قابل افزایش خواهد بود.دانشجویانی که حداکثر در مدت مذکور فارغ التحصیل نشوند،مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر نخواهند بود.

و) آن دسته از مشمولانی که در دانشگاه پذیرفته می شوند، صرفاً با درخواست معافیت تحصیلی از سوی دانشگاه مورد پذیرش به دفتر پلیس+۱۰ شهرستان محل استقرار دانشگاه مراجعه کنند.

در صورت صدور مجوز ادامه تحصیل (معافیت تحصیلی) می توانند در دانشگاه ثبت نام کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.