وزیر علوم گفت: ما راهی جز این نداریم که آموزش را به سمت هوشمندی ببریم و از آموزش مجازی برای تکمیل چرخه آموزش استفاده کنیم، در نتیجه پیشنهاد می‌کنم که به فکر تدوین دستورالعملی برای آموزش هوشمند باشیم.

وزیر علوم: توسعه با توصیه نمی‌شود/ باید آموزش را به سمت هوشمندی ببریم

محمدعلی زلفی گل، در نخستین همایش مدیران فناوری اطلاعات و مدیران آپای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: هوش مصنوعی در کنار آموزش سنتی تاثیربخش است، امروزه استاد باید نقش هدایتی و تعیین کننده سمت و سو داشته باشد، باید نقش استاد جنبه پالایشی و پیرایشی داشته باشد زیرا دانشجویان ما کاملاً مسلط به آموزش هوشمند هستند و می‌توانند در کمترین زمان به آموزش دسترسی یابند.

وی افزود: ما راهی جز این نداریم که آموزش را به سمت هوشمندی ببریم و از آموزش مجازی برای تکمیل چرخه آموزش استفاده کنیم، از این رو نقش مدیران فناوری اطلاعات نقشی بسیار اساسی است و آموزش هوشمند باید در این زمینه هزینه کند، این مسأله موجب می‌شود که آموزش شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وزیر علوم گفت: امروزه پژوهش خوب هم از طریق آموزش هوشمند شکل می‌گیرد، یکی از چالش‌ها و نگرانی‌هایی که در بخش آموزش عالی وجود دارد این است که مبادا ما آموزش را فدای پژوهش کنیم.

وی ادامه داد: ما باید برنامه ریزی کنیم که آموزش ما پژوهش محور باشد و پژوهش ما آموزش محور باشد، اینها با هم ارتباط داشته باشند، از طریق آموزش شیوه‌های پژوهش را به دانشجویان منتقل کنیم.

وی گفت: ما نمی خواهیم از طریق پایان نامه ها صرفاً پژوهش انجام شود بلکه می خواهیم از این طریق کشف روش های تازه را هم آموزش دهیم.

وزیر علوم اظهار داشت: ما باید بدانیم آموزش و پژوهش در چند سال آینده چه چیزهایی نیاز دارد و آن را تحقیق و بررسی کنیم، ما با نسل جوانی سر و کار داریم که آن ها هم مثل خود ما تغییرات زیادی را تجربه کردند ما باید باور داشته باشیم که دسترسی به اطلاعات برای آن ها بسیار ساده و سهل شده در نتیجه آموزش دادن به چنین نسلی کار راحتی نیست و یک استاد دانشگاه راهی جز این ندارد که در بازآموزی اطلاعات جدید و روزآمد کردن اطلاعات عمل کند.

وی گفت: ما نمی توانیم سرفصل دروس را مطابق تغییرات روز بازبینی نکنیم و بخواهیم همان سرفصل های قدیمی را آموزش دهیم، حتماً نیاز است که با توجه به نیاز روز جامعه و آینده مشاغل و مشاغل آینده سرفصل ها را باید بازبینی کنیم و برای این کار باید از بدنه فهیم و فرهیخته جامعه دانشگاهی کمک بگیریم و از خودشان بخواهیم که در روزآمد کردن شیوه های آموزش کمک کنند.

زلفی گل عنوان کرد: حتماً باید برای استادان تازه استخدام شده دوره‌های آموزش را برگزار کنیم و علاوه بر شیوه های حضوری با شیوه های مجازی هم آشنا شوند.

وی خطاب به محمدهادی زاهدی مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: توسعه با توصیه نمی‌شود، برای توسعه اگر بخواهیم توصیه کنیم نمی‌شود، هر توصیه‌ای از مسیر قانون مقدور و میسور می‌شود در نتیجه پیشنهاد می کنم که به فکر تدوین دستورالعملی برای آموزش هوشمند باشیم، باور داشته باشیم امروز کشورگشایی از طریق علم و فناوری صورت می‌گیرد؛ وقتی علم سبب رفاه افراد می‌شود در حقیقت آن خانواده و کشور تسخیر می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.