۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 885348

بانوی تولیدکننده شیرینی خانگی گفت:راه پیشرفت در هر کاری ابتدا رشد فردی است و یادگیری و مطالعه تاثیر زیادی دارد، به پشتوانه همین دانش مجوز کسب و کار خانگی گرفتم و تنها با دو عدد سینی به عنوان ابزار کار شروع کردم.

قصه کسب و کاری که با دو سینی شروع شد   

به گزارش قدس خراسان، «وقتی تصمیم گرفتم دانشگاه را در رشته شیمی محض ادامه ندهم با وجود سه فرزندم تنها توانستم یک هفته استراحت کنم و فهمیدم نمی‌توانم بیکار بمانم برای همین به دنبال کلاس‌های مختلف آموزشی مثل خیاطی، شیرینی‌پزی و قنادی رفتم».

زهرا قدرتی که با گرفتن مجوزهای کسب و کار خانگی تولیدکننده شیرینی خانگی است با بیان این مطلب ادامه داد: یادگیری و مطالعه خیلی برای من مهم است و حتی در دوران کرونا به صورت مجازی در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کردم. در تمام مدت برگزاری کلاس‌های آموزشی اصلاً تصمیم به کار نداشتم و حتی سفارش از دوستان و آشنایان هم قبول نمی‌کردم و می‌گفتم کار پرزحمتی است.

فرصتی که به ثروت تبدیل شد

وی از نحوه آشنایی‌اش با مقوله کسب و کار خانگی یاد کرد و گفت: زمانی که به صورت خیلی اتفاقی پیگیر کارهای همسرم در جهاد کشاورزی مشهد بودم با صدور مجوزهای کسب و کار خانگی آشنا شدم. زمانی که فهرست کسب و کارهای خانگی را دریافت کردم متوجه شدم به عنوان مثال اگر ۵۰ مورد کسب و کار خانگی برای صدور مجوز وجود دارد، من به ۲۰مورد آن تسلط دارم و یک مورد خیلی به دلم نشست و آن تولید کیک و شیرینی خانگی بود.

بانوی تولیدکننده مشهدی عنوان کرد: در طول سه ماه مجوزها را گرفتم و در اسفند سال ۱۴۰۰ شب عید که بازار شیرینی خیلی داغ است با همه کمبود امکانات شروع به کار کردم و از آن زمان خدا را شکر در حال پیشرفت هستم.

قدرتی با اشاره به امکانات حداقلی در شروع کار اظهار کرد: حتی میز نداشتم و تنها با دو عدد سینی به عنوان ابزار کار شروع کردم و با آماده شدن برچسب‌های بسته‌بندی در پنج روز مانده به عید توانستم محصولاتم را به بازار عرضه کنم و در آن مقطع زمانی با توجه به تقاضای بازار شیرینی‌هایم خیلی خوب فروش رفت.

کسب و کار خانگی فرصتی برای رشد خانواده‌ها

وی با تشویق خانواده‌ها برای شروع کسب و کار خانگی عنوان کرد: نخستین بار با ۲کیلو آرد و یک کیلو شکر پخت شیرینی خانگی را شروع کردم و طی یک سال و سه ماه گذشته میزان آرد مصرفی هر روزم به ۱۰ کیلو رسیده است.

هر زمانی محصولی را فروختم و سودی بدست آوردم ابزار کارم را می‌خریدم و مثلاً تعداد سینی‌هایم را بیشتر می‌کردم و هیچ کمکی تاکنون نداشتم، به نظرم هر خانمی که می‌خواهد موفق شود چندین برابر یک مرد باید تلاش کند، چون وظایف دیگری از جمله مادری بر عهده دارد. 

قدرتی ادامه داد: در این سال‌ها خیلی کار می‌کردم البته نه برای خودم و بیشتر حالت سرگرمی بود، از یک بازه زمانی که مصادف با مراجعه من به جهاد کشاورزی شد تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم و تمام تلاشم را کردم که برند شیرینی خودم را با کیفیت بالا جا بیندازم و هیچ گاه به سود و پول فکر نکردم.

این تولیدکننده شیرینی خانگی تصریح کرد: از ابتدای کار خودم شیرینی‌هایی را که می‌پختم توزیع می‌کردم و از این کار خیلی بدم می‌آمد و رنج می‌بردم. دوست داشتم یکی دیگر برایم این کار را انجام دهد اما به مرور با نظرخواهی از مردم و مغازه‌داران درباره شیرینی‌هایی که می‌پختم عاشق کار پخش شدم چون اشکالات را برطرف می‌کردم و کیفیت کارم روز به روز بهتر شد.

رشد فردی رمز موفقیت در کسب و کار شخصی

قدرتی راه پیشرفت در هر کاری را رشد فردی دانست و گفت: به نظر من کسانی که در بحث فروش مشکل دارند باید روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند و در حال حاضر با توجه به فضای مجازی اطلاعات در این زمینه زیاد است و افراد می‌توانند با آموزش مشکلات خودشان را حل کنند و آموزش برای پیشرفت در هر کاری از واجبات است. هر کاری سختی خودش را دارد و درآمد کسب و کار خانگی شاید در ابتدا کم باشد ولی مثل یک فنر ناگهان ظرفیتش آزاد می‌شود.

وی با یادآوری خاطراتش عنوان کرد: یکی از برندهای مطرح مشهد در زمینه خشکبار، شیرینی من را برای عرضه با همه سخت‌گیری‌ها پذیرفت. این برند پنج سال بود که به دنبال اضافه کردن شیرینی به عنوان محصول جدید بود و وقتی شیرینی من پذیرفته شد خیلی خوشحال شدم. سه ماه از من شیرینی خریداری شد و بعد خودشان خط تولید شیرینی را اضافه کردند اما لذت تحویل شیرینی‌های آماده شده به انبار این برند برای من تجربه بسیار عالی و شیرینی بود و هنوز هم برای بسیاری از برندهای مطرح مشهد شیرینی می‌پزم.

قدرتی ادامه داد: اوایل کار خیلی جواب نه می‌شنیدم و هنوز رشد نکرده بودم و این جواب‌های منفی برای من شیرین نبود اما اکنون برایم فرقی ندارد و گاهی حتی لذت می‌برم چون موجب می‌شود متوجه اشکالی در محصول شوم که خودش سبب رشد می‌شود. گاهی شیرینی‌ها روی دستم می‌ماند اما توکل به خدا می‌کردم و مسیر جدیدی برای من باز می‌شد و به نظرم در مسیر تولید هر کسی باید این توکل را داشته باشد.

بانوی موفق مشهدی در پایان گفت: دوست دارم تا زمانی که زنده هستم این کار را انجام بدهم و چشم‌اندازم برای آینده جا افتادن برند شیرینی‌ام به عنوان یک شیرینی باکیفیت خانگی برای صادرات است و پیشنهاد می‌کنم خانم‌ها مجوز کسب و کار خانگی بگیرند و تولیدات خیلی خوبی را روانه بازار کنند و با به‌روز کردن اطلاعات خود و آموزش مداوم می‌توانند موفق شوند.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.