با گذشت یک سال از سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان خراسان شمالی، بسیاری از مصوبات این سفر که جنبه مالی داشته و برای رشد شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی استان حیاتی بوده جامه عمل نپوشیده است.

یک سال از سفر دولت سیزدهم به خراسان شمالی گذشت/ چه خبر از تخصیص اعتبارات؟

به گزارش قدس آنلاین، با گذشت یک سال از سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان خراسان شمالی، بسیاری از مصوبات این سفر که جنبه مالی داشته و برای رشد شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی استان حیاتی بوده جامه عمل نپوشیده و خراسان شمالی همچنان با گرد و غباری از محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

۱۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب بیش از ۱۹۰ مصوبه مهم‌ترین ره‌آورد نخستین سفر ریاست جمهوری به استان خراسان شمالی است که علی‌رغم گذشت یک سال فقط مقدار کمی و در حدود ۱۴ درصد این مصوبات به استان تزریق شده است. در کنار آن میلیارد ها تومان تسهیلات وعده داده شده دولتمردان در این سفر که می‌توانست چرخ اشتغال استان را به حرکت درآورد نیز با بی‌توجهی بانک‌ها به مقصود نرسیده است.

استانداری خراسان شمالی , پایگاه اطلاع رسانی دولت | پاد ,

احداث بازارچه بزرگ فروش محصولات صنایع دستی، طرح‌های آبرسانی از شمال استان به مناطق دارای تنش آبی و انتقال پساب بجنورد به مجتمع پتروشیمی خراسان، بزرگ‌ترین مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بودند که تاکنون محقق نشده و در صورت تاخیر در اجرای این مصوبات همچنان شاهد پایداری محرومیت‌ها در استان خواهیم بود.

در این گزارش بخشی از مهم‌ترین مصوبات سف دولت سیزدهم به استان خراسان شمالی و میزان تحقق آنان را بررسی می‌کنیم.

۱۹۳ مصوبه با ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار

محمدرضا حسین‌نژاد استاندار خراسان شمالی تیرماه سال ۱۴۰۱ و چند روز پس از سفر دولت به استان با تشریح مصوبات این سفر اظهار داشت: در سفر دولت به استان تامین بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۱۹۳ مصوبه مورد موافقت قرار گرفت.

وی افزود: بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از این اعتبارات مربوط به پروژه‌های بخش زیربنایی استان است که پروژه راهسازی محور بزرگراهی بجنورد- جنگل گلستان با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تامین چهار هزار میلیارد تومان برای راه های استان از مهم ترین این پروژه ها است

وی خاطرنشان کرد: مصوبات با امضای معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد؛ بنابراین دستگاه‌های اجرایی می بایست پیگیری اجرای پروژه های حوزه خود را در دستور کار دهند.

استاندار خراسان شمالی گفت: در سفر دولت به استان مصوبات خوبی مصوب شد و امیدوار هستیم شاهد ارتقای شاخص های توسعه در این استان باشیم.

۱۲۰ میلیارد تومان از ۸۰۰ میلیارد تومان جاده بجنورد ـ گلستان!

بهسازی جاده بجنورد به شمال به‌عنوان یکی از شاهراه‌های حیاتی شمال شرق کشور و اصلاح این جاده که یکی از حادثه‌خیز ترین جاده‌های کشور است از مهم ترین مصوبات سفر دولت سیزدهم به استان بود که بر اساس آمار تا کنون فقط ۱۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات این سفر برای این جاده اختصاص یافته است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی چندی پیش در نشست خبری درباره تکمیل نشدن محور جاده‌ای بجنورد ـ جنگل گلستان که بسیار پر تصادف است، اظهار کرد :تکمیل شدن این محور جاده‌ای از مصوبات سفر دولت‌ها به خراسان شمالی بوده است.

‌براتی‌زاده با اشارهخ به سفر اخیر رئیس مجلس به استان، گفت: به نظر می‌رسد برخی از سفرها از جنس سفرهای تبلیغاتی هستند و مصوبات آن‌ها پشتوانه اعتباراتی ندارند.

وی افزود: هر چند که سفرهای دولت‌ها برای مردم امیدواری ایجاد کرده، اما مصوبات آن‌ها پشتوانه اعتباراتی نداشته و یا در اختصاص اعتبارات بین استان‌ها فرق قائل شده‌اند.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با یادآوری اینکه در سفر رئیس جمهور وقت به خراسان شمالی برای تکمیل این جاده ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد، بیان کرد: تا به کنون فقط ۱۲۰ میلیارد تومان از این اعتبار اختصاص یافته و این در حالی است که این جاده بستر حوادث جاده‌ای است و سالانه تعدادی از شهروندان در این محور پر خطر تصادف و فوت می‌کنند.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه پس از گذشت ۴۴ سال، هنوز جذب اعتبارات در سطح کشور بر مبنای چانه‌زنی است، عنوان کرد: البته بخشی از جذب نشدن اعتبارات مصوب مربوط به مدیران استان است که شاید قدرت چانه زنی کمتری دارند و یا برای چانه زنی، کمتر به پایتخت مراجعه می‌کنند.

مهدی رشیدی معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد با بیان اینکه تزریق اعتبارات برای بهسازی این مسیر ادامه دارد اظهار داشت: پروژه ملی محور بجنورد به جنگل گلستان به دلیل تردد سالیانه ۲۰ میلیون مسافر و زائر از مهم‌ترین مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان‌شمالی بود که تا دو ماه آینده از مجموع ۴۵ کیلومتر باقی مانده جهت دو بانده شدن ۱۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: سهم استان از محور بجنورد به جنگل گلستان ۱۳۴ کیلومتر است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقدامات زیرسازی برای آسفالت ۱۵ کیلومتر از ۴۵ کیلومتر باقی مانده انجام شده است.

انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی؛ در گیر و دار کاغذ بازی!

پتروشیمی خراسان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۳ هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

استانداری خراسان شمالی , پایگاه اطلاع رسانی دولت | پاد ,

این واحد صنعتی بزرگ، پرمصرف‌ترین صنعت آب در این خطه به شمار می‌رود و حدود ۵ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند که از مجموع این میزان ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی برداشت دارد. این در حالی است که تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

دوم تیرماه سال گذشته و پس از بازدید رئیس جمهور از شرکت پتروشیمی خراسان، آیت‌الله رئیسی بر لزوم عدم استفاده صنایع از آب شرب در مصارف صنعتی تاکید و از مدیرعامل این مجموعه خواست هرچه سریع‌تر و نهایتا تا پایان سال، انتقال پساب، تصفیه و استفاده صنعتی در این مجتمع را در دستور کار قرار دهد.

با گذشت یک سال از صدور این دستور فوری و انجام برخی از زیرساخت‌های انتقال پساب بجنورد به مجتمع پتروشیمی خراسان، این طرح هم‌چنان به سرانجام نرسیده و برخی از کاغذ بازی‌ها و عدم صدور مجوزها روند آن را متوقف کرده است.

به گفته مدیران پتروشیمی خراسان، طرح انتقال پساب و ساخت تصفیه خانه آن در کنارگذر شمالی بجنورد حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما بلاتکلیف بودن رقم واگذاری پساب به این شرکت از سوی مزارت نیرو، کار را متوقف کرده است.

استاندار خراسان شمالی در آخرین جلسه شورای اداری استان با حضور وزیر کشور اظهار داشت: سرعت تخصیص اعتبارات سفر رییس جمهور افزایش یابد تا شاهد تسریع در اتمام پروژه های مهم عمرانی باشیم.

محمدرضا حسین نژاد بر موضوع پیگیری انتقال پساب پتروشیمی و تعهدات اجتماعی صنایع بزرگ تاکید کرد و افزود: هدف گذاری اصلی ما در استان حل معضل کم آبی است لذا با انتقال آب های شمال و موافقت کمیسیون ماده ۲۳ ، شاهد توسعه بخش کشاورزی و دامپروری خواهیم بود.

مهدی رشیدی معاون استاندار خراسان شمالی نیز ضمن اینکه این پروژه را از جمله مهم‌ترین پروژه‌های مصوب سفر ریاست جمهور دانست و گفت: برخی از مقررات و بروکراسی اداری سبب کندی اجرای این پروژه است. تاخیر وزارت نیرو در انعقاد قرارداد فروش پساب به پتروشیمی از سوی معاون وزیر نیرو پذیرفته نیست و ضمن تماس تلفنی با وزارتخانه متبوع، خواستار رفع مشکل در اسرع وقت شدیم. این پروژه در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر شد مدیرعامل آب منطقه‌ای استان موضوع قرارداد پساب را از وزارت نیرو پیگیری کند.

بازارچه صنایع دستی خراسان شمالی هم ایجاد نشد

رئیس جمهور در سفر به استان خراسان شمالی در دستوری صریح خواستار ایجاد بازارچه‌های دائمی فروش محصولات صنایع دستی در استان شد. از این دستور رئیس جمهور تاکنون بیش از یک سال گذشته اما تا کنون خبری از ایجاد این بازار در استان نیست. 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به افزایش تعداد هنرمندان صنایع دستی استان خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ هزار نفر در ۶۹ رشته صنایع دستی استان مشغول فعالیت هنری و صنعتی هستند.

کلاته افزود: بیشترین هنرمندان صنایع دستی در شاخه دست بافته‌های سنتی استان و در گروه بانوان در حال فعالیت با کد رسمی سازمان میراث فرهنگی هستند. در نساجی سنتی، روستای رویین با دو هزار نفر هنرمند فعال در کشور سرآمد و اولین دهکده نساجی سنتی کشور است.

استانداری خراسان شمالی , پایگاه اطلاع رسانی دولت | پاد ,

با وجود بیش از ۱۸ هزار هزار هنرمند فعال صنایع دستی در تمام نقاط استان خراسان شمالی سوال اساسی اینجاست که برای تجاری سازی و فروش این محصولات چه اقداماتی انجام شده است؟

 علی مستوفیان مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی در پاسخ به این پرسش با تشریح اقداماتی که برای ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در استان انجام شده، اظهار داشت: در کنار گذر شمالی شهر بجنورد با سرمایه گذاری بخش خصوصی بازارچه ای با پنج هزار و ۵۰۰متر مربع و ۲۱۰ غرفه آماده بهر برداری است. مشکل این مجموعه رمپ ورود و خروج است که امیدواریم با دستور استاندار این مشکل مرتفع شود.

وی درباره تاخیر در اجرای پروژه بازارچه صنایع دستی در مرکز استان نیز اظهار داشت: این پروژه تا کنون معطل تشریفات اداری بود و نقشه بود و امیدواریم با تایید نقشه اولیه بنا، بازارچه دائمی صنایع دستی خراسان شمال در ۵ ماه آینده ساخته شده و تا قبل از آغاز سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

با همه این اوصاف و با گذشت بیش از یک سال از دستور رئیس جمهور برای ایجاد بازارچه دائمی فروش صنایع دستی استان خراسان شمالی و علی‌رغم زدن کلنگ احداث این مجموعه در شهربازی بجنورد، همچنان خبری از بازارچه صنایع دستی استان نیست و مهم‌ترین تولیدات دستی هنرمندان خراسان شمالی باید در بازار سایر استان‌ها به فروش رفته و سهمی در توسعه اقتصاد استان نداشته باشد!

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.