رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۴۴ مخاطره از ۶۴ مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساز در جهان در ایران رخ داده و در یک دهه اخیر سیلاب بیشترین خسارت اقتصادی را به کشور تحمیل کرده است.

سیلاب در یک دهه اخیر بیشترین خسارت را به اقتصاد کشور تحمیل کرد

به گزارش قدس آنلاین، همایش "مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، حکمرانی منابع طبیعی و توسعه پایدار" با هدف " هم افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین" با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و.... در محل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد. محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: جهان به لحاظ ژئوپولتیک بر اساس دو راهبرد اداره شد. اداره قلمرو پیش از فروپاشی شوروی و جنگ سرد، نظامی بود. در حال حاضر بر اساس اقتصادی بوده و پس از شیوع کرونا بر اساس شکل گیری فضای سبز برنامه ریزی شده است.

وی افزود: اگر پایداری جمعیت در کشور انجام شود اما جغرافیا مناسب نباشد مردم ناچار برای زندگی حرکت می‌کند به سرزمین‌های مناسب.

او ادامه داد: در ۷ قلمرو ژئوپولتیک اطراف کشور ۴ قلمرو امکان رانش جمعیت دارد که مهم‌ترین آن قسمت جنوب بخش آناتولی است. به طوری که اگر موضوع جدی گرفته نشود در ۱۵ سال آینده جمعیت به سمت غرب حرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ۸ کانون ریزگرد از کل کانون‌ها در عراق است و بیشتر این تغییرات اقلیمی در زمان صدام حسین در این کشور رخ داد. بنابراین برای رسیدن به اهداف در پایداری سرزمین حفظ خاک در اولویت نخست و در ادامه حفظ منابع آب است.

وی گفت: افغانستان بر اساس یک قرارداد باید روزانه ۵۰ متر مکعب آب تحویل ایران می‌داد که خلف وعده کرد و از نیمه دوم سال گذشته و تا امروز یک متر مکعب آب وارد سد دوستی نشده است. ما باید برای پایداری آب در کشور از طریق دریاها اقدام کنیم.

نامی از تشکیل قرارگاه مردمی به عنوان بحران یاران خبر داد و گفت: در این قرارگاه صنعتگران و بهره برداران می‌توانند ۶ تا ۹ درصد از درآمد خود را در قالب مسئولیت اجتماعی به مصرف حفظ منابع آب و آبخیزداری هزینه شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه از ۶۴ مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساز در جهان ۴۴ موردش در کشور رخ داده است، گفت: در یک دهه اخیر سیلاب بیشترین خسارت را به اقتصاد کشور تحمیل کرد که هم جان مردم و هم دارایی‌های ملی و مردمی را تهدید می‌کند.

او گفت: هر آنچه از زیرزمین بالا می‌آید تهدیدی برای جغرافیا محسوب می‌شود که نیاز به رسیدگی دارد.

نامی در پایان عنوان کرد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله بیش از ۷ ریشتر بوده که ضرورت دارد در سازه‌ها و مصالح ساختمان سازی مقاوم سازی رخ دهد تا از خسارات طبیعی به جغرافیا جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.