مراکش سفیر خود را از سوئد به دلیل اقدام شنیع و موهون صدور مجوز سوزاندن قرآن در استکهلم فراخواند.

اعتراض شدیدالحن مراکش به سوئد/ سفیر از استکهلم فراخوانده شد

به گزارش قدس آنلاین، در ادامه اعتراضات کشورهای اسلامی به اقدام موهون دولت سوئد علیه مسلمانان، مراکش سفیر خود را از سوئد فراخواند.

گفته شده فراخوانی سفیر مراکش از سوئد با هدف مشورت در زمینه اقدام موهون دولت سوئد درباره صدور مجوز سوزاندن قرآن کریم در نزدیکی مسجد اصلی استکهلم در اولین روز عید قربان صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه مراکش فراخوان اعتراضی سفیر خود از سوئد را با ابراز تأسف از صدور مجوز سوزاندن یک جلد قرآن کریم اعلام کرده است.

این وزارتخانه در وب‌سایت خود اعلام کرد: «سفیر اعلیحضرت پادشاه (محمد ششم) در پادشاهی سوئد برای مشاوره برای مدت نامحدود به پادشاهی فراخوانده شد. اقدام توهین‌آمیز و غیرمسئولانه جدید در سوئد احساسات مردم را نادیده می‌گیرد.»

همزمان کاردار سوئد در رباط، پایتخت مراکش نیز به وزارت امورخارجه احضار شده تا به گفته وزارت خارجه مراکش شدیدترین محکومیت این کشور در مورد این اقدام غیرقابل قبول در سوئد اعلام شود.

پیشتر پلیس سوئد اعلام کرده بود که روز چهارشنبه مجوز برگزاری تجمعی را در فضای خارج مسجد اصلی شهر استکهلم صادر کرده و در آن قرار است برخی از شرکت‌کنندگان اقدام به سوزاندن نسخی از قرآن کریم کنند.

بنابر اعلام رسانه‌های سوئدی در هنگام برگزاری این تجمع تحریک‌آمیز و ضددینی قرار است پلیس سوئد امنیت اهانت‌کنندگان به مصحف شریف را فراهم نماید. این در حالی است که دستگاه قضائی سوئد دو هفته پیش با ارائه مجوز به برگزاری تظاهرات علیه اهانت‌کنندگان به قرآن کریم مخالفت کرده بود.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در واکنش به هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد گفت: روابط میان مسلمانان و ارتدوکس‌ها باعث تقویت اتحاد میان ملت ما می‌شود.

رئیس جمهور روسیه در این خصوص ادامه داد: در روسیه، بی احترامی به قرآن، برخلاف برخی از کشورها جُرم است.

«هاکان فیدان» وزیر جدید امور خارجه ترکیه هم در سخنانی هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم کرد.

وزیر جدید امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: من اقدام نفرت انگیزی که در سوئد علیه کتاب مقدس ما، قرآن کریم، در روز عید قربان (به وقت محلی) انجام شد را محکوم می‌کنم.

«هاکان فیدان» در ادامه سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان جهان در استکهلم را محکوم کرد و آن «اقدام شنیع» توصیف کرد.

در همین رابطه، «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه نیز روز چهارشنبه پیشنهاد داد تا قطعنامه‌ای در محکومیت اقدامات مقامات سوئدی در اجازه دادن به سوزاندن قرآن کریم در این کشور صادر شود.

رئیس دومای روسیه در این باره گفت: پیشنهادی در این باره وجود دارد که کمیته دومای دولتی تا فردا قطعنامه‌ای تهیه کند. تصور می‌کنم شما با من موافقت خواهید کرد، ما باید اقدامات مقامات سوئدی را محکوم کنیم که اجازه سوزاندن قرآن را در نزدیکی مسجدی صادر کردند.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به مجوز و چراغ سبز داده شده از سوی سوئد به اسلام ستیزان برای تکرار اهانت به قرآن کریم اظهار داشت؛ زمینه سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی بویژه همزمان با ایام مقدسه امّت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک آمیز، نسنجیده و غیر قابل قبول است.

کنعانی با اشاره به تلاش‌های جامعه بین‌المللی و مجامع حقوق بشری برای ارتقا احترام به ادیان و مذاهب و آموزه‌های اصیل دینی تصریح نمود؛ اهانت به کتب آسمانی مصداقی از خشونت گرایی و نفرت پراکنی و مغایر با ارزش‌های اصیل حقوق بشر است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.