وزیر نیرو با بیان اینکه آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کرمان را آغاز کرده‌ایم و ۱۴۰ روستا آبرسانی شده تصریح کرد: حل مشکل تنش آبی ۱۰ هزار روستا در دستور کار است.

محرابیان: حل مشکل تنش آبی ۱۰ هزار روستا در دستور کار است

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر محرابیان امروز در آیین افتتاح آبرسانی به بم و بروات اظهار کرد:: رئیس‌جمهور در دمای بالا و شرایط سخت پذیرفت سفری را به استان کرمان داشته باشد. وی مهمترین مسئله رشد و توسعه استان را آب دانست و بیان کرد: امروز برای وزارت نیرو فرصت بسیار خوب و مغتنمی است.

وزیر نیرو اضافه کرد: کرمان برای رشد و توسعه، منابع ارزشمندی ازجمله نیروهای انسانی و ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی دارد، اما مهمترین معضل استان کرمان این بود که گرمی از معادن ارزشمند استان در این خطه فرآوری نمی‌شد و به صورت خام به دیگر استان‌ها و یا کشورها می‌رفت، میلیون‌ها تن ذخایر ارزشمند استخراج می‌شد و از طریق جاده‌ها و کشتی‌ها به دیگر استان‌ها و کشورها صادر می‌شد.

وی اضافه کرد: با تدبیر دولت وقت، استاندار وقت و نمایندگان برای تبدیل ذخایر معدنی به ارزش افزوده اقدام شد. محرابیان با تاکید بر اینکه استان کرمان از دیر ایام در منابع آب کم‌بهره بوده و روز به روز به بحران آن افزوده می‌شود، گفت: استان در حال پیشرفت است و باید برای آب تدبیر جدی داشته باشیم، کار با مصوبات سفر اول به خوبی انجام شده و باید از ذخایر آب‌های سطحی و سدهای استان استفاده کنیم.

وزیر نیرو ابراز داشت: پروژه‌هایی در شرق، جنوب و دیگر نقاط برای انتقال آب سدها به شهرها انجام شده است و امروز یکی از مهمترین‌ها در بم افتتاح می‌شود و انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری در جیرفت نیز پیش‌بینی شده است.

وی شیرین‌سازی و انتقال آب دریا را نیز از دیگر عملیات‌ها و کلان پروژه‌ها خواند و بیان کرد: در سال ۷۹ با حمایت دولت وقت و در ادامه به حمایت مدیران و دولت یازدهم و دوازدهم و در انتها هم در دولت مردمی به خوبی پیش رفت.

محرابیان ادامه داد: در دولت مردمی پیش‌بینی شد خط دوم این مسیر انجام شود و حدود سه ماه طرح اصفهان بیش از ۳۵ درصد پیشرفت دارد و ۶۰۰ کیلومتر مسیر انجام و ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

وی عنوان کرد: برای سیستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌شمالی در حال انجام و طرح فارس هم در حال پیگیری است.

محرابیان با بیان اینکه برای تامین آب مناطق شمالی استان کرمان مانند کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند و انار از این مسیر تامین آب شرب داشته باشیم، گفت: عملیات اجرایی ۲۰ بهمن کلنگ‌زنی شد و امروز مراحل پیشرفت را مشاهده می‌کنید که با سرعت خوبی در حال اجراست برای تامین منابع مالی امیدواریم این سفر مفید و موثر باشد در صورت تایید و تصویب رئیس‌جمهوری انجام می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه جز استفاده از ظرفیت پساب برای تامین آب صنعت استان و حفظ منابع آب در استان کرمان راهی نداریم، بیان کرد: باید به برداشت آب از چاه‌ها رحم کنیم، در برخی مناطق تا یک و نیم متر کاهش منابع آب داریم و باید برداشت آب از چاه‌ها را با استفاده از آب سطحی و آب دریا و بازچرخانی آب بهداشتی تصفیه شده در طرح‌های فاضلاب، می.توانیم بخشی از آب مورد نیاز را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: در سیرجان افتتاح دو نیروگاه سیکل ترکیبی در دستور کار داریم. محرابیان با تاکید بر اینکه ۶۶۹ روستا در استان کرمان در شرایط تنش آبی به سر می‌بردند، به کار جهادی اشاره کرد و گفت: با کار جهادی که در سراسر کشور با ظرفیت نهادها سپاه و خیران صورت گرفته، ۱۰ هزار روستا آبرسانی را شروع کردیم و ۱۴۰ روستا در استان کرمان آبرسانی شده است.

وی ادامه داد: متوسط پیشرفت طرح در استان افزون بر ۳۷ درصد است و امیدواریم بتوانیم همه روستاهای استان را با طرح عملیات آبرسانی پایدار به آب برسانیم.

محرابیان از افتتاح پست ۱۲۲ جیرفت سخن به میان آورد و عنوان کرد: این طرح، ظرفیت تامین برق برای سرمایه‌گذاران و اهالی نهضت ملی را فراهم می‌کند.  علاوه بر این، خط ۴۰۰ کیلووات بم و جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر نیز به بهره‌برداری می‌رسد و خط ۴۰۰ کیلومتر گنو ارزوئیه و شرکت‌های توزیع در شمال و جنوب نیز پروژه‌های ارزشمندی هستند که آماده افتتاح‌اند.

وزیر نیرو ابراز داشت: امروز پنل‌های خورشیدی برای عشایر نیز به بهره‌برداری می‌رسد و حل مشکل تنش آبی ۱۰ هزار روستا در دستور کار است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.