۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 888969

خبرگزاری المیادین از آغاز دوباره درگیری‌های میان دو طرف اصلی درگیر در سودان خبر داد.

درگیری‌ها در سودان از سر گرفته شد

به گزارش قدس آنلاین، المیادین روز جمعه خبر داد که درگیری ها میان ارتش سودان از یکسو و نیروهای پشتیبانی سریع از سوی دیگر، دوباره از سر گرفته شد و در این میان وزیر امور خارجه روسیه بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای پایان دادن به اقدامات خصمانه در سودان تاکید کرد.

المیادین افزود: روز پنج شنبه صدای انفجارهای بزرگ و پشت سر هم در جنوب شهر "ام درمان" شنیده شد و در پی آن درگیری ها بین دو طرف آغاز شد.

گزارش برخی منابع محلی نیز از وقوع درگیری های شدید با سلاح سنگین میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در منطقه "الفاشر" در غرب سودان حکایت دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ساکنان پایتخت سودان گزارش کرد که یک انفجار شدید دیروز، شرق مقر فرماندهی ارتش در مرکز خارطوم را لرزاند و در اثر آن ستون دود بر فراز آن نمایان شد.

شاهدان عینی که در فاصله ۷ کیلومتری محل انفجار بسر می بردند گفتند که این انفجار باعث لرزش دیوار خانه هایشان شد.

در دارفور نیز، توافق آتش بس چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و بار دیگر درگیری با سلاح سنگین میان دو طرف آغاز شد.

"نمر عبدالرحمن" والی شرق دارفور در غرب این کشور گفت که دولت محلی و مقامات اداری این ولایت با مشارکت همه طرف ها توافق کردند که آتش بس را اجرا کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری المیادین از آمادگی وزیر امور خارجه روسیه برای کمک به حل بحران در سودان خبر داد.

سرگئی لاوروف در نشستی با "مالک عقار" معاون رییس شورای حکومتی سودان ضمن اعلام آمادگی در این زمینه، همچنین بر نیاز به اتخاذ تدابیری برای پایان دادن به اقدامات خصمانه در سودان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از نگرانی مسکو در خصوص بحران سودان و تبعات آن بر کل منطقه سخن گفت و اعلام کردکه کشورش آمادگی دارد به یافتن راه حلی برای حل بحران کمک کند.

به گزارش قدس آنلاین، درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است. با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان با میانجیگیری آمریکا و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، درگیری ها همچنان ادامه دارد.

سازمان ملل متحد روز ۲۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد: تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر به دلیل خشونت در سودان در داخل این کشور آواره شده‌اند.

سازمان بین المللی مهاجرت نیز روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد: تعداد افرادی که در اثر جنگ در داخل سودان آواره شده اند، در هفته گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

این سازمان می‌گوید بیش از ۷۰۰ هزار نفر در حال حاضر به دلیل خشونت در سودان در داخل این کشور آواره شده اند که این تعداد سه‌شنبه هفته گذشته ۳۴۰ هزار نفر بود.

قبل از شروع جنگ، حدود ۳.۷ میلیون نفر در سودان، عمدتاً در دارفور، در داخل این کشور آواره شده بودند.

در همین حال، برنامه جهانی غذا تخمین می زند که برای کمک به حدود ۳۸۴ هزار نفر در سراسر ایالت های گدارف، گزیرا، کاسالا و نیل سفید به حدود ۱۳ هزار تن غذا نیاز دارد.

برنامه جهانی غذا در حال حاضر حدود ۸ هزار تن ذخایر غذایی در بندر سودان دارد. در روزهای آینده، این سازمان انتظار دارد دو کشتی حامل مواد غذایی و آذوقه برای درمان سوء تغذیه وارد سودان شوند.

پیش از این، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرده بود که آژانس پناهندگان سازمان ملل، با مشورت دولت ها و شرکا، در حال برنامه ریزی برای کمک به بیش از ۸۰۰ هزار نفر است که احتمالا از جنگ سودان به ۷ کشور همسایه این کشور فرار کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.