استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ماجرای غدیر حضرت رسول ضمن ابلاغ پیام ،آن را به بهترین وجه تبیین کردند تا مسیر هدایت و سعادت پس از ایشان روشن شود.

سیدوکیلی: خداوند با پیام غدیر، اسلام را از انحراف مصون نگه داشت

حجت‌الاسلام سیدهادی سیدوکیلی اسلام‌پژوه و استاد حوزه و دانشگاه درباره اهمیت جایگاه غدیر در هندسه دینی و معرفتی مسلمانان گفت: در طول تاریخ، غدیر و ماجرای آن دارای دو جنبه بوده است. جنبه اول به موضوع اثبات و جدل درباره غدیر می‌پردازد. در حوزه اثبات بحث درباره وقوع ماجرای غدیر با محتوای اولی‌الامری حضرت امیرالمؤمنین(ع) مطرح است.

وی افزود: در رأس علمای ما علامه امینی و کتاب الغدیر ایشان، مهم‌ترین اثری است که به موضوع غدیرخم پرداخته و با استناد به آیات قرآن، روایات و ادبیات عرب، ولایت و جانشینی حضرت امیر(ع) را اثبات کرده است. البته علمای دیگر هم در این راستا قلم‌فرسایی‌های مهم دیگری داشته‌اند. 

سیدوکیلی: خداوند با پیام غدیر، اسلام را از انحراف مصون نگه داشت
حجت‌الاسلام سیدهادی سیدوکیلی اسلام‌پژوه

حقیقت غدیر

وی افزود: اما جنبه دیگری در ماجرای غدیر نهفته است که باوجود اهمیتی که دارد، مغفول واقع شده است. آن موضوع مهم این است که به راستی غدیر برای شیعیان به ولایت امیرالمؤمنین چه چیزی دارد؟ در پاسخ باید گفت ماجرای غدیر و ابلاغ پیام جانشینی حضرت مولا علی(ع)، پرده‌برداری از یک حقیقت است و آن حقیقت تبیین دین و مسیر آن تا روز قیامت بود.

وکیلی اضافه کرد: به تعبیری حضرت پیامبر(ص) دو وظیفه دارد؛ یک ابلاغ رسالت و دو تبیین آن. در ماجرای غدیر حضرت رسول(ص) ضمن ابلاغ پیام، آن را به بهترین وجه تبیین کردند تا مسیر هدایت و سعادت پس از ایشان روشن شود. 

مصون نگه‌داشتن دین از انحراف به وسیله پیام غدیر

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اهمیت این تبیین مسیر، زمانی بهتر درک می‌شود که ببینیم در امت‌های یهود و نصارا به دلیل نقص این موضوع، انحرافاتی رخ داد و کار به جایی رسید که پیروان یک دین الهی مثل مسیحیت ،دست به تثلیث و تجسد خداوند زدند و حضرت مسیح (ع) را فرزند خدا معرفی کردند.

وی افزود: این قبیل  موضوعات در ادیان الهی دیگر از آن جهت بود که مسأله تبیین در بین آن‌ها به فراموشی سپرده شد؛ اما خداوند، با تدبیر خود در ماجرای غدیر سعی کرد آن را به نحو اکمل و اتمّ برای مردم روشن کند و مسیر هدایت را بی‌ابهام گذارد. 

استمرار هدایت بشری به وسیله منطق غدیر

سید وکیلی گفت: ماجرای غدیر، بیان استمرار جریان خلیفة‌اللهی روی زمین است. به این معنا که خدای سبحان از روز اول، خلقت را با خلیفة‌الله که حضرت آدم بود، آغاز کرده و آن را تا روز قیامت به وسیله امامان شیعه ادامه می‌دهد. به تعبیر دیگر این خلیفة‌الله است که روی زمین حافظ هدایت بشر بوده و آنان را به سمت مسیر سعادت هدایت کرده است.

وی گفت: اینکه قرآن می‌فرماید: «بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» دقیقاً اشاره به مقام حجت و خلیفه الهی دارد. کسی که در بین مردم حاضر است و مردم به وسیله آن به خدا می‌رسند و خدا هم به جهت وجود خلیفه خود، بین بندگان برای آنان معنا می‌یابد. ماجرای غدیر، پیام اصلی‌اش این است که گرچه وحی قطع شده است اما تبیین حقایق دینی و نیازهای انسان تا روز قیامت به وسیله جانشینان پیامبر ادامه‌دار خواهد بود. 

شرط حفظ و بقای زمین و اهلش

این اسلام‌پژوه اشاره داشت: در روایتی آمده است که زمین هیچ‌گاه خالی از حجت نمی‌شود و اگر این اتفاق بیفتد جهان و اهل آن از بین خواهند رفت. این روایت به خوبی جایگاه خلیفة‌اللهی امام را در بین مردم نشان می‌دهد، جایگاه عظیمی که شرط حفظ و بقای زمین و اهلش به آن بستگی دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.