مدیرکل صمت یزد با اشاره به اقداماتی که در حوزه توسعه صادرات فرش دستبافت یزد انجام شده گفت: برخی کشورها به ویژه عربستان اعلام آمادگی کرده‌اند که به صورت ویژه اقدام به خرید این محصول از یزد کنند.

اعلام آمادگی عربستان برای واردات فرش دستبافت از ایران

به گزارش قدس آنلاین، ، محمدکاظم صادقیان در نشست خبری که به مناسبت دهه تجارت و تولید برگزار شد، اظهار داشت: مجموع ارزش افزوده استان یزد در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷۷ هزار میلیارد تومان بوده که ۴۷ درصد آن مربوط به بخش صنعت و معدن ۴۷ بوده است.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات یکی از راهبردهای اساسی سازمان صمت یزد است، گفت: در این راستا برای شناسایی بازارهای هدف جدید اقدامات خوبی صورت گرفته و به دنبال آن هستیم که بر اساس ویژگی محصولی که داریم بازارسازی کنیم.

مدیرکل صمت یزد به عملکرد خوب گمرک یزد اشاره کرد و افزود: کل صادرات استان به لحاظ ارزش ۴۷۳ میلیون دلار در سال گذشته بوده که به لحاظ وزنی این صادرات سه هزار و ۲۵۶ هزار تن بوده است.

صادقیان کشورهای هدف صادرات استان یزد را عراق، پاکستان، امارات، افغانستان، ترکیه و عمان، اندونزی، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکمنستان دانست و عنوان کرد: در استان یزد بالغ بر ۸۰۰ نوع کالا تولید می‌شود و نزدیک به ۱۰۰ مورد از این کالاها به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

فرش دستبافت روایت کننده پیام صلح ایران به کشورهای مختلف

وی عنوان کرد: مجموعه فرش دستبافت می‌تواند به عنوان روایت کننده پیام صلح ایران به کشورهای مختلف دیگر نقش مهمی در توسعه صادرات استان داشته باشد و کشورهای مختلف از جمله عربستان تمایل خود برای حضور در این عرصه را اعلام کرده‌اند.

مدیرکل صمت یزد ادامه داد: در حال حاضر بیش از سه هزار و ۵۰۰ کارگاه خانگی فرش دستبافت در استان فعالیت دارند و جای کار بسیاری برای صادرات بیشتر این محصول وجود دارد.

وی به مشکلات و چالش‌های صادرات فرش در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: برای رفع این مشکلات پیگیری‌هایی انجام دادیم و هفته قبل نشستی با محوریت تشکل‌های مرتبط با فرش دستبافت برگزار کردیم و مسائل مختلفی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

صادقیان عنوان کرد: به عنوان دولت ما بحث تسهیل‌گری و کمک در حوزه صادرات و رفع مشکلات را انجام می‌دهیم و امروز هم نشست پیگیری مرتبط با این موضوع و مصوبات نشست هفته قبل را انجام خواهیم داد.

مدیرکل صمت یزد خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات کارگروه صادرات این هفته استان یزد به همین بحث اختصاص پیدا کرده و با حضور استاندار یزد این موضوع پیگیری می‌شود.

عمده واردات استان یزد ماشین‌آلات و کالاهای اولیه است

صادقیان بیان کرد: در حوزه واردات هم در سال گذشته ۲۵۵ میلیون دلار کالا به استان وارد شده که عمده آن شامل ماشین‌آلات و مواد اولیه بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کالاهای تولیدی داخل کشور جزو کالاهای وارداتی یزد هستند، گفت: پس از ثبت سفارش توسط متقاضیان در صورتی که سوال یا چالشی وجود داشت بررسی لازم صورت می‌پذیرد و در صورتی که واقعا نیاز به واردات باشد مجوز صادر می‌شود، اما نگاه و رویکرد ما حمایت از ساخت و تولید داخل است.

مدیرکل صمت یزد از برگزاری نشست‌های تنظیم بازار یزد به صورت هفتگی و منظم خبر داد و افزود: در حوزه معادن راهبرد اساسی ما ارزش افزوده بخش معدن است و ستاد احیای معادن راکد تشکیل شده و در راستای اجرای برنامه‌ تحولی احیا هستیم.

۲۲۰ معدن یزد راکد و غیرفعال است 

صادقیان تعداد معادن استان یزد را ۷۵۴ مورد دانست و گفت: از این تعداد ۲۲۰ معدن در حال حاضر راکد هستند و در برنامه ستاد احیا به دنبال آن هستیم که اکثریت این معادن را فعال کنیم.

وی در حوزه صنعت معدن، ارتقای بهره‌وری را یکی از راهبردهای اصلی دانست و عنوان کرد: با توجه به ناترازی که کشور و استان با آن روبه‌رو است، ارتقای بهره‌وری و مدیریت انرژی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه استان دارد.

مدیرکل صمت یزد جلوگیری از خام فروشی را یکی دیگر از راهبردهای جدی استان دانست و گفت: استان یزد دومین استان کشور در حوزه میزان استخراج با استخراج اسمی بیش از ۸۰ میلیون تن و رتبه سوم کشور در حوزه میزان استخراج واقعی با تناژ بیش از ۴۸ میلیون تن و همچنین دومین استان کشور در حوزه تنوع محصولات معدنی با بالغ بر ۵۰ نوع ماده معدنی  است.

یزد رتبه نخست صدور جواز تاسیس کشور را دارد

صادقیان ادامه داد: در حوزه جواز تاسیس تاکنون ۶ هزار و ۳۸۸ مورد صادر شده که استان یزد رتبه نخست کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده و نشان دهنده آن است که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان یزد به شدت بالا است.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال هم تاکنون ۲۲۰ مورد جواز تاسیس صادر شده افزود: با توجه به تاکید استان بر موضوع بهره‌وری، پایش دقیق هم انجام می‌شود که این جوازها به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل صمت یزد تصریح کرد: در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد از جوازهای تاسیس صادر شده به بهره‌برداری می‌رسد و در صورتی که بتوان تمام جوازهای تاسیس را به بهره‌برداری رساند به اهداف صنعتی استان دست پیدا می‌کنیم.

صادقیان با بیان اینکه تعداد کل پروانه‌های بهره‌برداری استان یزد را سه هزار و ۲۹۷ مورد دانست و ادامه داد: پروانه‌های بهره‌برداری پس از رسیدن واحد به تولید و اجرای تمام دستورالعمل‌های دیده شده در این حوزه صادر می‌شود.

بهاباد نماد توسعه نامتوازن یزد در سال‌های گذشته

وی در ارتباط با رتبه‌ شهرستان‌های استان در حوزه تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده استان، گفت: از کل پروانه‌های بهره‌برداری صورت گرفته بیشترین آمار مربوط به یک هزار و ۴۷۸ مورد در شهرستان یزد، ۳۷۵ مورد شهرستان میبد، ۳۶۸ مورد اشکذر و زارچ است و شهرستان‌های بهاباد با ۲۲، خاتم با ۴۳ و بافق با ۵۴ مورد پروانه بهره‌برداری کمترین آمار را دارند.

مدیرکل صمت یزد تعداد اتاق‌های اصناف استان را ۱۰ مورد دانست و افزود: ۱۷۷ اتحادیه صنفی هم در حال فعالیت در استان هستند و ۵۸ هزار و ۵۹ مورد واحد صنفی در کل استان با اشتغال ۱۴۵ هزار نفر فعالیت دارند.

صادقیان با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای استان در حوزه اقتصاد دیجیتال است عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا سهم اقتصاد دیجیتال عدد بسیار بالایی است، ولی در ایران این رقم بسیار کم است و در استان یزد در مجموع دو هزار و ۳۰۹ مورد است و پروانه مجازی صادر شده برای کسب و کارهای استان هم ۶۳ مورد است.

وی در ارتباط با طرح‌های نیمه تمام صنعتی استان یزد، گفت: ۹۰۸ فقره طرح نیمه تمام صنعتی ۲۰ درصد به بالا در استان داریم که تکمیل آنها بالغ بر ۴۲ اشتغال در استان ایجاد می‌کند.

تخصیص مواد اولیه از مهمترین چالش‌های صنایع یزد

مدیرکل صمت یزد تخصیص مواد اولیه را یکی از مهمترین چالش‌های صنایع استان دانست و عنوان کرد: متاسفانه به دلیل عرضه مواد اولیه در بورس و دستورالعمل‌های آن، واحدها با میزان ظرفیت بسیار پایین‌تر از توان کاری خود مواد اولیه دریافت می‌کنند.

صادقیان تولید را بهترین الگو و مدل برای کاهش تورم و قیمت دانست و عنوان کرد: به محض اینکه بازار از افزایش تولید اطلاع پیدا کند قیمت کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل هم است که باید با تمام توان برای افزایش و تقویت تولید اقدام کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.