مطالعات امنیت داخلی رژیم موقت صهیونیستی که مسئول تهیه گزارش سالانه از چالش‌های پیش روی تل‌آویو و تعیین سیاست‌های آن است، اذعان کرد که این رژیم، دیگر قادر به تحمیل بازدارندگی در برابر حزب الله نیست و این مسئله به معضلی برای تل‌آویو تبدیل شده است.

اذعان مرکز مطالعاتی صهیونیست: بازدارندگی ما در برابر حزب الله از بین رفته است

به گزارش قدس آنلاین، شبکه صهیونیستی «کان»، چندی پیش تصاویری از چادرهای جنبش حزب‌الله لبنان در مرز فلسطین اشغالی منتشر و ادعا کرد که نیروهای حزب‌الله در عمق ۳۰ متری فلسطین اشغالی دو چادر برپا کرده‌اند.

چادرهای حزب الله در حال حاضر به یکی از نگرانیهای مسئولان صهیونیستی بدل شده است؛ زیرا از یک سو حزب الله تأکید دارد که این چادرها در خاک لبنان قرار دارد و از سوی دیگر، صهیونیستها جرأت ندارند دست به ماجراجویی بزنند و با اقدام نظامی این چادرها را جمع آوری کنند. به همین دلیل، دست به دامن آمریکا شدند تا شاید از طریق دیپلماتیک این مسئله را حل کنند (جزئیات بیشتر).

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم موقت صهیونیستی که مسئول تهیه گزارش سالانه از چالش‌های پیش روی تل‌آویو و تعیین سیاست‌های آن است و از جمله مهمترین موسسات مطالعاتی این رژیم است، با انتشار گزارشی به ابعاد این مسئله پرداخت و نوشت، تل‌آویو باید به هر نحوی، این چادرها را جمع آوری کند و در این زمینه لازم است هر اقدام سیاسی انجام شود و در صورت شکست این تلاشها، گزینه نظامی محدود، روی میز خواهد بود.

پایگاه خبری الهدهد ضمن ترجمه این گزارش، به نقل از این مرکز مطالعاتی نوشت: پس از اینکه حزب الله چادرهای خود را برپا کرد، در تل‌آویو تصمیم بر آن شد که در مرحله نخست، از زور استفاده نشود و بیشتر، تأکید بر روی کانالهای دیپلماتیک بود. در همین راستا، از سازمان ملل و آمریکا خواسته شد که به طرف لبنانی پیام داده شود تا خودش، برای برچیدن چادرها وارد عمل شود.

یک منبع امنیتی صهیونیست اخیرا گفت که رژیم صهیونیستی از طریق کانالهای دیپلماتیک و نظامی، درباره چادرهای حزب الله، به مسئولان لبنانی پیام داده است، ولی طرف لبنانی حاضر نشده است این چادرها را جمع کند. مسئولان لبنانی در پاسخ به صهیونیستها گفته‌اند که چادرهای حزب الله در اراضی لبنان قرار دارد نه در داخل خاک فلسطین اشغالی. این منبع همچنین مدعی شد که ارتش صهیونیستی «برای یک عملیات مهندسی آماده می‌شود تا چادرهای حزب الله را برچیند».

بنا بر این گزارش، حزب الله تصمیم ندارد چادرها را برچیند و این مسئله «نشانگر اعتماد به نفس بالای حزب الله در برابر اسرائیل و جرأت این جنبش است؛ هر چند [حزب الله] آماده اقدامات تحریک‌آمیز است. مهمترین نمود این مسئله، رخدادهای غیر عادی که در چند ماه گذشته رخ داده است از جمله: هشدار حزب الله درباره میدان گازی کاریش و شلیک موشک از لبنان که گفته شد توسط نیروهای فلسطین صورت گرفته است. احتمالا زیرساختهای این اقدام، با آگاهی حزب الله فراهم شده بود. در همان زمان، حضور نیروهای حزب الله در طول مرزهای [فلسطین اشغالی] افزایش یافت و آماده درگیری با ارتش اسرائیل در مرزها بودند».

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه نوشت: محرک حزب الله، برداشت نادرست از این مسئله است که مشکلات داخلی اسرائیل از زمان کابینه کنونی، نشانه ضعف است و به سود اسرائیل نیست که وارد جنگ شود. حزب الله به دنبال رویارویی نظامی گسترده نیست، ولی این تحولات را فرصتی برای خود می‌داند تا موازنه بازدارندگی را در رویارویی با ارتش اسرائیل بهبود ببخشد و حضور خود را در جنوب لبنان تقویت کند».

این مرکز با اذعان به اینکه «ما در مرحله از بین رفتن بازدارندگی اسرائیل در برابر حزب الله قرار داریم»، گزارش داد: «حزب الله، جرأت بیشتری پیدا کرده است و نسبت به گذشته، بسیار علنی‌تر دست به اقداماتی می‌زند. روند ایجاد قدرت در حزب الله همچنان ادامه دارد و نیروهای ما (صهیونیستی) هم از درگیری با این گروه، اجتناب می‌کند. این مسئله باعث یک وضعیت راهبردی خطرناک شده است و باید متوقف شود».

مسئولان بلندپایه اسرائیلی و آمریکا می‌گویند که واشنگتن در حال اعمال فشار به یونیفل، دولت و ارتش لبنان است تا بتواند چادرهای حزب الله در نزدیک مرزهای فلسطین اشغالی را جمع کند؛ زیرا به گفته رسانه‌های صهیونیستی، این چادرها می‌تواند باعث تنش خطرناکی شود. وضعیت بسیار شکننده است؛ هر چند حزب الله از سوی تل‌آویو، هیچ خطری را متوجه خود نمی‌بیند.

این مسئله، روز سه‌شنبه گذشته، در جلسه کمیسیون امنیت و روابط خارجی رژیم صهیونیستی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با حضور نتانیاهو مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند که رزمندگان حزب‌الله از «خط آبی» (خط مرزی که سازمان ملل میان لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرده است) عبور کرده‌اند.

سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را در سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط به صورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند.روزنامه «الاخبار» نیز به‌تازگی در گزارشی خبر داد تل‌آویو در پیامی از طریق سازمان ملل متحد به لبنان مدعی شده است برای تخلیه این چادرها به زور متوسل خواهد شد.

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارش خود، توصیه‌هایی به مسئولان این رژیم کرده است، مبنی بر اینکه در این شرایط «نباید بازیچه دست حزب الله شد. اسرائیل باید به هر نحوی، چادرهای حزب الله را برچیند؛ زیرا در سطح میدانی، باید تلاشهای حزب الله برای تقویت حضور خود در نزدیکی مرزها را متوقف کند. حزب الله به تدریج در حال ایجاد یک وضعیت جدید است. در سطح راهبردی هم باید اسرائیل قدرت خود را نشان دهد تا بتواند موازنه قوی خود را که از بین رفته است، بهبود ببخشد؛ هر چند با یک اقدام نظامی محدود».

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.