این استاد دانشگاه ضمن اظهار تأسف برای جریان‌های سیاسی که منافع ملی را متکی به خارج، اعم از شرقی و غربی تعریف می‌کنند، گفت: من مخالف روابط خارجی نیستم، ولی اتکا به خارجی‌ها را مردود می‌دانم.

بررسی آسیب‌های سیاسی انتخابات پیش‌رو در گفت‌وگوی قدس با حسن بهشتی‌پور/ نظام قاعده‌مند حزبی به جای سیاسی‌کاری جریان‌ها

به گزارش قدس‌آنلاین، چندماهی به چهلمین دوره از انتخابات پارلمان باقی مانده تا نمایندگان ملت در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری با رأی مردم آغاز به کار کنند. رهبر معظم انقلاب در یکی از نخستین سخنرانی‌های سال جاری، یادآور شده‌اند مسئولان «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات» را از هم اکنون در دستور کار قرار دهند تا فرایندی خوب، سالم و با مشارکت بالا داشته باشیم. البته که چند وقتی است، جریان اصول‌گرایی آستین انتخاباتی‌اش را بالا زده‌، اما خبری از اصلاح‌طلبان نیست. احتمال تکرار واپس‌گرایی با «تحریم انتخابات» یا رادیکالیسم و دوقطبی‌سازی، گمانه‌هایی است که برای رفتار احتمالی جناح دوم خرداد مطرح می‌شود. سعید حجاریان متفکر اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ اخیر خود با «اعتماد» به جای نگریستن در آینه و دقت در اهمیت مسئله مشارکت، راهکاری محیرالعقول پیشنهاد کرده و می‌گوید: استعفای دولت سیزدهم! حال آنکه منطق کجای این موضع‌گیری قرار دارد، برای مخاطب روشن است! برای تحلیل درست و غلط این دست رویکردها به سراغ حسن بهشتی، استاد دانشگاه  و چهره‌ نام‌آشنای سیاست و دیپلماسی رفته‌ایم که تلاش خود را بر تحلیل و بررسی منافع فعلی متمرکز کرده است.

اولویت باید حفظ منافع ملی باشد

حسن بهشتی پور در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه من در مورد مسائل داخلی وقتی اظهارنظر می‌کنم که پای منافع ملی در میان باشد، می‌گوید: اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی را به این شکل که برخی به عنوان پوشش برای احصای منافع خود استفاده می‌کنند، قبول ندارم؛ زیرا آن‌ها اسم شناسنامه‌ای خود را در پس هویت‌های رسانه‌ای پنهان کرده‌اند و اشتباهاً القاب اصول‌گرا و اصلاح طلب را یدک می‌کشند. بهشتی‌پور با طرح این سؤال که در عالم واقع آیا اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان آن چیزی که ادعا می‌کنند، هستند؟ پاسخ می‌دهد: تجربه ما خلاف این را ثابت کرده است و چیزی که می‌گویند، نیستند. وی یادآور می‌شود عضو هیچ جناح سیاسی نیست و حمایتش از برجام در ذهن برخی این معنی را متبادر کرده اصلاح‌طلب است، اما  اولویت برای او حفظ و تقویت منافع ملی است. بهشتی‌پور می‌گوید: در همه ادوار دولت‌ها حتی امروز در دولت آقای رئیسی از سیاست‌های هسته‌ای کشورمان در راستای منافع ملی دفاع می‌کنم؛ زیرا اولویت با انتفاع مردم است.

مردم، اسلام و رهبری رمز پیروزی است

این کارشناس خبره سیاسی، شاخصه‌های احقاق حقوق ملت در انتخابات مجلس را نیازمند تعمق و توجه به معیارها دانسته و ادامه می‌دهد: انقلاب اسلامی برسه‌پایه مردم، اسلام و رهبری استوار است که موجب پیروزی ما در عرصه‌های مختلف شده است. بهشتی‌پور معتقد است: باید به واقع مردم را بشناسیم و در فرایندهای سیاسی پیش رو از نگاه ابزاری به آن‌ها بپرهیزیم. وی اینکه برخی گروه‌های سیاسی تنها در زمان انتخابات به یاد مردم می‌افتند را از آسیب‌های برجسته دانسته و با اشاره به تأکید امام خمینی(ره) به نقش اساسی مردم در پشتیبانی از کشور می‌افزاید: انتخابات آزاد جلوه مردمی بودن سیاست است و باید آرای مردم با احترام و رسم امانت‌داری خوانده شود، اگرچه به زیان خودشان باشد، همان‌گونه که امام راحل تعهد به آرای مردم را مورد تأکید قرار داده‌اند.

نقطه اتکای اصلی ما مردم باشد

این استاد دانشگاه ضمن اظهار تأسف برای جریان‌های سیاسی که منافع ملی را متکی به خارج، اعم از شرقی و غربی تعریف می‌کنند، گفت: من مخالف روابط خارجی نیستم، ولی اتکا به خارجی‌ها را مردود می‌دانم. وی با اشاره به ضرورت تعامل ما با کشورهای خارجی تصریح می‌کند: اتکای اصلی ما باید به مردم باشد؛ زیرا قدرت‌های خارجی تنها دنبال منافعشان هستند.

تحقق عدالت، نیازمند ساختار پیشگیرانه

بهشتی پور با اشاره به جایگاه عدالت و حقوق اجتماعی و تأثیر آن بر حضور مردم در مشارکت‌های سیاسی و نحوه تحقق عدالت در رفتار نامزدهای انتخاباتی، آن را یک مفهوم آرمانی عنوان می‌کند که باید به آن رسید. وی تحقق عدالت در جامعه ایرانی و مبارزه با فساد و رانت‌خواری را مستلزم ایجاد ساختار پیشگیرانه‌ای دانست که منفعت‌جویی برخی افراد و جریان‌ها را به حداقل رسانده یا حذف کند و در صورت بروز تخلف آن را با شفافیت به نمایش بگذارد تا مردم نسبت به آن آگاه شوند. بهشتی پور می‌گوید: وجود ساختارهای قانونی پیشگیرانه از جرایم و تخلفات، موجب دلگرمی مردم به قانون خواهد شد و البته قوه قضائیه هم در مرحله رسیدگی براساس وظایفش عمل خواهد کرد. البته گاهی سیستم به افشاگری‌ها به چشم تخلف نگاه می‌کند، قطعاً این حس بدی به مردم می دهد و باید آن را اصلاح کرد. وی با مثال زدن دولت الکترونیک به عنوان یکی از مجاری مبارزه با فساد و تخلف ادامه می‌دهد: لیتوانی توانسته است با جمعیت ۲ میلیون نفر ۱۰۰درصد مراجعات به دولت را در قالب الکترونیک تجمیع کند و به فراخور آن کسی نمی‌تواند رشوه بدهد، بر همین اساس باید سیستمی ایجاد شود که مراجعه به مراکز و نهادها را به حداقل رسانده و دایره نظارت را تقویت کند.

با سیاسی‌کاری کار جلو نمی‌رود

بهشتی پور در واکنش به اظهارات اخیر سعید حجاریان از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب که کلید مشارکت جریان متبوع خود را در گرو استعفای دولت سیزدهم عنوان کرده است، تصریح می‌کند: این حرف اصلاً مبنا ندارد؛ زیرا هیج ارتباط منطقی میان انتخابات مجلس و استعفای رئیس دولت وجود ندارد. من اصلاً این حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها را قبول ندارم. این حرف اصلاً کارشناسی و دقیق نیست. این حرف‌ها سیاسی و جناحی است و در بازی گروه‌هایی تعریف می‌شود که به دنبال تخریب هم هستند.

به احزاب قاعده‌مند نیاز داریم

وی با اشاره به ضرورت شکل‌گیری احزاب قاعده‌مند در ایران مانند برخی کشورها می‌گوید: در صورت تحقق این مهم، فعالیت‌های سیاسی ما اثربخش خواهد بود؛ زیرا نبود نظام حزبی همواره کشور را اسیر دوقطبی‌های غیرتأثیرگذار کرده است، به همین خاطر هر از چندگاهی شاهد برخی اظهارات غیرکارشناسی سیاسی‌کارانه هستیم. وی بیان کرد: باید به این جریان‌های سیاسی گفت شما به جای سیاسی کاری به دنبال شناساندن برنامه و طرح‌های خودتان به مردم بروید و در نهایت کسی که بخواهد مشارکت می‌کند و کسی که نخواهد هم تکلیفش مشخص است. حسن بهشتی‌پور در پایان تصریح کرد: باید روش‌های ترغیب مردم به حضور در انتخابات اصلاح شود؛ زیرا ما هرچه داریم و نداریم از مردم است و امروز این مردم هستند که باید مطالباتشان پاسخ داده شود.

پایان متن/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.