مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خشکی رودخانه زاینده‌رود و تأمین نشدن حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی سبب افزایش کانون‌های منقطه‌ای گرد و خاک شده است.

گرد و خاک بی‌امان و زاینده‌رودی که باید احیا شود

به گزارش قدس آنلاین، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: وزش تندبادهای فصلی در مناطق شرق و شمال استان سبب کاهش میدان دید، خیزش کانون‌های گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم بودن شاخص کیفی هوا شده است.

وی بیان کرد: وزش باد در کویر معلمان در مرز استان اصفهان و سمنان و نیز کویر ریگ جن در منطقه انارک نایین سبب خیزش کانون‌های گرد و خاک و انتقال ذرات با وزش باد به مناطق دیگر استان می‌شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تا روز پنجشنبه شرایط خیزش گرد و خاک در استان تشدید می‌شود، افزود: در حال حاضر شاخص کیفی هوای اصفهان به علت نفوذ گرد و خاک ناسالم برای عموم است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کاهش میدان دید و گرد و خاک همراه با وزش باد در شهرستان‌های خوروبیابانک، اردستان، نایین، ورزنه، شهرضا، کاشان، آران و بیدگل، برخوار، زواره، انارک، مهاباد، دولت‌آباد، شرق اصفهان، سجزی و بادرود گزارش شده است.

توقف فعالیت واحدهای معدنی و تولید مصالح در اصفهان

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ روز، روزهای ناسالم به دلیل شرایط گرد و خاک در اصفهان ثبت شده است، تصریح کرد: در شرایط گرد و خاک به بخش‌های اجرایی و مسؤول ابلاغ شد که واحدهای معدنی و تولید مصالح در این چند روز فعالیت نکنند و هرگونه اقدام منجر به افزایش گرد و خاک و آلودگی هوا از جمله عملیات خاکبرداری ممنوع اعلام شد.

شیشه‌فروش با اشاره به ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و فضاهای سبز افزود: کاهش فعالیت صنایع آلاینده با نظارت اداره محیط زیست، رعایت اصول ایمنی و بهداشت سلامت برای گروه‌های آسیب‌پذیر و بیماران، استفاده از ماسک و عدم حضور و ورزش در فضای باز توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر رعایت اصول ایمنی توسط رانندگان در محورهای جاده‌ای به دلیل کاهش شعاع دید عنوان کرد: امسال برای کنترل کانون‌های گرد و خاک قرار است در هزار هکتار از اراضی مطالعه شده عملیات نهال‌کاری و بیابان‌زدایی انجام شود و ۲۰۰کیلومتر تله رسوب‌گیر و بادشکن برای حفاظت جاده‌ها در برابر تندباد و گرد و خاک اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در سطح مناطق بیابانی استان انجام شده است، ادامه داد: سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از گرد و خاک در بخش‌های مختلف به استان وارد می‌شود.

خشکی زاینده‌رود به تشدید خیزش گردوخاک دامن زده است

شیشه‌فروش اضافه کرد: خشکی رودخانه زاینده‌رود و تأمین نشدن حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی و رها شدن بسیاری از مزارع حاصلخیز به دلیل تامین نشدن آب از عللی است که باعث افزایش کانون‌های منقطه‌ای گرد و خاک شده و عملاً با وزش باد شاهد خیزش گرد و خاک از سطوح خشک بستر رودخانه و مزارع هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: تسریع در تکمیل طرح‌های انتقال آب به زاینده‌رود، احیای رودخانه و تالاب و جاری بودن مستمر آب در بستر رودخانه می‌تواند از شدت اثرات گرد و خاک بکاهد که در این راستا باید وزارت نیرو مشابه طرح‌هایی که برای احیای دریاچه ارومیه و تأمین آب سایر استان‌ها اقدام کرده، برای احیای زاینده‌رود نیز اقدام کند که اثرات آن کاهش فرونشست زمین و کنترل گرد و خاک خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انجام مطالعات و تعیین راهکار برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی اولویت‌دار و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید نسبت به تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌ها در پهنه‌های خطرپذیر از جملا حوزه آبریز گاوخونی، دشت سجزی، محدوده فرودگاه، شرق اصفهان، برخوار، آران و بیدگل و اردستان در استان اقدام کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.