مجری طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی گفت: ایران با تولید سالانه هفت میلیون تن کود ازته یکی ازصادرکنندگان موفق این کالا در جهان ست.

ایران یکی از صادرکنندگان موفق کود ازته جهان است 

به گزارش قدس خراسان، حمید رسولی روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار واحد تولید کود سولفات پتاسیم در مشهد اظهار کرد: میزان مصرف و نیاز داخلی در این کود حدود ۲.۴ میلیون تن است که مازاد تولید به کشورهای جهان صادر می‌شود.

مجری طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی اضافه کرد: متاسفانه همچنان در زمینه کودهای فسفاته و پتاسه وارد کننده هستیم که تلاشها برای تقویت تولید این کودها نیز در حال انجام است.

وی با بیان این که کشاورزی، بدون مصرف بهینه کودهای شیمیایی فرضی محال است افزود : در کشورهای پیشرو در بخش کشاورزی متوجه نقش این نهاده بر کمیت و کیفیت محصول نهایی می‌شویم.

رسولی افزود: میانگین مصرف کودهای شیمیایی در هر هکتار در کشورهای پیشرفته حدود ۵۰۰ کیلوگرم و در کشورهای در حال توسعه حدود ۳۵۰ کیلوگرم و در کل دنیا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار است اما میزان مصرف در کشور ما کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار و پایین تر از میانگین جهانی است.

مجری طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی اظهار کرد: نیاز کشور به کودهای پایه شامل ازته، فسفاته و پتاسه سالانه ۴.۵ میلیون تن است که حدود ۲.۴ میلیون تن آن ازته ، ۱.۴ میلیون تن کود فسفاته و بقیه کود پتاسه است.

وی گفت: طی چهار سال اخیر ۲۵ طرح تولید کودهای فسفاته و پتاسه در کشور طراحی شده که طرح امروز یکی از این موارد است.

رسولی افزود: طی چند سال اخیر وارد کننده صد در صد کودهای سولفات پتاسیم بودیم که گران ترین نوع کودهاست و تجارت آن در دست چند کشور محدود است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.