مردم ولایتمدار استان گلستان که همه ساله در مناسبت‌های مختلف به بهترین نحو به مسوولیت اجتماعی خود برای کمک به محرومان عمل می‌کنند امسال هم در دهه امامت و ولایت پخت غذاهای نذری برای توزیع در جشن‌های عید غدیر را بر عهده‌ گرفتند.

همراهی مردم گلستان برای اطعام محرومان در آستانه عید غدیر

به گزارش قدس آنلاین، در اهمیت عید غدیر همین بس که در کتاب شیخ صدوق جمله «روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب(ع) را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.» منسوب به پیامبر اکرم(ص) آمده است.

هجدهم ذیحجه به عنوان روز عید غدیر و عید آل‌محمّد(ص) شناخته می‌شود و خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نفرموده جز آنکه این روز را عید کرده و حرمت آن را لازم دانسته است و صله ارحام به ویژه از خانواده سادات، پوشیدن لباس‌های زیبا و کمک کردن به اطعام اهل ایمان از جمله آداب این روز به‌حساب می‌آید.

آذین بندی و نصب پارچه‌های سبز بر سر در خانه‌های سادات، خرید لباس نو به‌ خصوص برای کودکان، رونق خرید و فروش و پخت نان و شیرینی، دست به دست کردن سکه‌های نو و نظافت منازل از جمله کارهای رایج در آستانه عیدغدیر است و سادات در این روز با برپایی سفره‌های عیدانه میزبان ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) هستند.

پخت غذاهای نذری برای توزیع در محلات محروم و جشن‌های غدیر در سطح گلستان و شهرستان گنبدکاووس آغاز شده و مردم هرچه در توان دارند به صورت نقدی و یا کالاهایی مانند برنج، روغن، مرغ و گوشت در اختیار هیات‌ها و مساجد برای تهیه این غذاها قرار می‌دهند.

هر نقطه از شهرها و روستاهای استان گلستان با نصب بنرهایی با مضمون دهه امامت و ولایت و عید غدیر حال و هوایی ولایی به خود گرفته است و تمام معابر و خیابان‌های اصلی آذین بندی شده و خیلی از کودکان به همراه والدین‌ علاوه بر حضور در جشن‌های برپا شده در پارک‌ها در کنار نماهای ویژه عید غدیر عکس‌ها و فیلم‌های یادگاری می‌گیرند.

علاوه بر آن امسال برای نخستین بار به مناسبت گرامیداشت روز غدیر مهمانی ۱۰ کیلومتری در گلستان برگزار می‌شود که سه کیلومتر از این جشن خیابانی در گرگان و یک کیلومتر در گنبدکاووس و بقیه در سایر شهرستان‌های استان است.

قرائت قرآن، تواشیح، سخنرانی، مدیحه سرایی، برپایی غرفه سادات، مسابقه دارت، فوتبال دستی، توپ و دروازه، بازی‌های رایانه‌ای، آرایشگاه مردانه، خیاطی، کفاشی، اهدای خون، طب اسلامی، اجرای سرود، تئاتر، خوشنویسی، نقاشی، قصه گویی قرآنی، غرفه کودک و نوجوان، خطبه خوانی غدیر، منچ، گردونه شانس، نمایشگاه کتاب، توزیع محصولات فرهنگی، دوخت چادر، آتلیه حجاب، پخت و توزیع غذا، شربت و شیرینی و اهدای جوایز و در آخر نورافشانی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در استان گلستان است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس ، همایش پیاده روی خانوادگی به سمت امام زاده یحیی بن زید(ع) از ساعت ۶ صبح، قرائت دعای ندبه، برپایی کاروان غدیر برای حضور در خانه ۱۴ سادات از خانواده شهدا و جانبازان همراه با اجرای همایش یک کیلومتری را از برنامه‌های شاخص این شهرستان در روز عید غدیر برشمرد.

حجت الاسلام احمدرضا کریمی افزود: ۴۰ موکب در مهمانی یک کیلومتری غدیر به منظور پذیرایی، ارائه خدماتی مانند آرایشگری، خیاطی و واکس زدن در کنار اتاق‌های بازی کودکان پیش بینی شده که ۲ موکب آن به سادات اهل سنت اختصاص دارد.

وی بیان کرد: همچنین به مناست این عید مبارک تهیه ۱۱۰ دیگ آش نذیری به همراه ۵۰ هزار پرس غذا و ۱۰ هزار قرص نان با همراهی خیران پیش بینی شده که بخشی از آن امشب در محلات محروم و بخشی دیگر در جشن‌های غدیر و مهمانی خیابانی توزیع خواهد شد.

گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت و ۱۴ شهرستان به عنوان یکی از سه استان شمالی کشور شناخته می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.