رئیس مرکز بهداشت بیرجند از رشد ۱۳۰ درصدی حیوان‌گزیدگی در ‌بیرجند خبر داد و گفت: سگ‌های بلاصاحب، یک تهدید جدی در امر بهداشت و سلامت جامعه به شمار می‌رود.

رشد ۱۳۰ درصدی حیوان‌گزیدگی در ‌بیرجند

به گزارش قدس آنلاین، حسن بهرامی‌نژاد اظهار داشت: این خود زنگ خطری جدی در مقوله کنترل بیماری هاری، سامان‌دهی و کنترل حیوانات موذی با محوریت سامان‌دهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرستان است.

وی با اشاره به آمار رو به افزایش و چشمگیر موارد حیوان گزیدگی شهرستان بیرجند به میزان ۱۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: متاسفانه ما در طول سال های گذشته تا کنون؛ روند افزایشی قابل ملاحظه‌ای را در میزان موارد حیوان گزیدگی در شهرستان بیرجند داشته‌ایم که این میزان در سال جدید نیز حکایت از سیر رو به افزایش موارد حیوان گزیدگی تا پایان سال و همچنین خطر بروز بیماری هاری در افراد شناسایی نشده به علت عدم اطلاع از روند درمان و پیشگیری بیماری هاری دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند منابع انتقال ویروس هاری را در طبیعت عمدتاً حیوانات وحشی گرگ ، روباه ، شغال خفاش و... عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نزدیکی و برخورد حیات وحش با سگ های بلاصاحب اطرف شهر خطر گردش ویروس در میان حیوان اهلی همچون گاو، الاغ، گوسفند، گربه بسیار محتمل و امکانپذیر شده به گونه‌ای که نتایج مثبت بیشتر نمونه‌های مشکوک به هاری ارسال شده به انستیتو پاستور ایران خود نشان از درگیری جمعیت حیوانات هم‌زیست با انسان در شهر بیرجند و روستاهای اطراف دارد که لازم است اطلاع‌رسانی عمومی برای آموزش شهروندان در زمینه بیماری هاری و نحوه برخورد با حیوانات بلاصاحب از سوی نهادهای مسئول انجام پذیرد.

بهرامی‌نژاد بهبود برنامه‌ واکسیناسیون هاری و کنترل حیوانات ولگرد در پیشگیری از این بیماری را بسیار مهم و با اهمیت عنوان کرد و افزود: در صورت حمله حیوان اهلی یا وحشی به انسان و ایجاد جراحت و گاز گرفتگی بایستی با حفظ آرامش به مدت ۱۵ دقیقه محل گزش و زخم با آب و صابون به دقت شست و شو داده شود؛ و شخص فوراً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی، پایگاه سلامت، خانه بهداشت یا مرکز درمانی برای ادامه روند درمان مراجعه کند.

رئیس مرکز بهداشت بیرجند با بیان هزینه‌های بالای واکسیناسیون و درمان هاری برای سیستم بهداشتی کشور گفت: هزینه‌های پیشگیری و درمان هاری برای سیستم بهداشتی کشور که متکی به دریافت هیچ گونه درآمدی از مردم نیست بسیار بالا است که در صورت رعایت مردم و نهادهای مسئول در امر کنترل جمعیت حیوانات بلاصاحب همانند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین انجمن‌های حمایت از حیوانات می‌تواند از صرف این هزینه‌ها از بیت‌المال است.

وی با بیان اهمیت شکل گیری شورای ارتقای سلامت محیط روستا، برای حل مشکلات مربوط به سلامت روستائیان عزیز خاطرنشان کرد: شرکت و همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی روستا با مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در زمینه برگزاری جلسات فصلی شورای ارتقای سلامت محیط روستا برای اطلاع رسانی، پیگیری و رفع مشکلات بهداشتی بسیار حائز اهمیت بوده و دهیاران و شوراهای اسلامی باید با حضور فعال خود در این جلسات در رفع مشکلات بهداشتی روستائیان به عنوان بخشی از وظائف ذاتی خود کوشا باشند.

بهرامی‌نژاد با تاکید برنقش دهیاران و شورا های اسلامی در کمک به ارتقای سلامت روستائیان عزیز گفت: خوشبختانه با کمک و همیاری دهیاران و شوراهای اسلامی در سال‌های گذشته تاکنون اقدامات خوب و موثری در کنترل بیمارها و سلامت محیط روستا انجام پذیرفته است که امیدواریم این همکاری ها در آینده نیز با همت بیشتری تداوم داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.